Billig erytritol
(1/2) > >>
hemul:
Eftesom ivf några fortfarande läser känner jag mig förpliktigad att tipsa.

Har ju strikt hållit mig till stevia, men för hembryggningssyften tyckte jag det blev för dyrt. Vanligt socker funkar inte till eftersötning, det skulle börja jäsa, och jag vill inte använda aspartam och sånt. Så jag testade sötströ. Tyvärr, måste jag nästan säga. För det var ju väldigt gott.  :shy:

Ivf, det går åt rätt stora mängder om man ska söta stora mängder dryck, så pass stora att sötningen blir den dyraste ingrediensen, så jag frågade om tips på billigare källor på KiF. Hade gett upp, men så kom svar från Ary, som tyvärr inte är med oss här längre. Hon hade hittat billigt på amazon.de. Det visade sig vara ännu billigare om man köpte direkt från säljarens sajt. För små mängder kanske inte förtjänsten blir så stor, har inte orkat räkna. Men köper man en 10-kilossats blir det mindre än halva priset mot ICA sötströ, frakten inräknad. 65.37 kr/kg (innan bankens pålägg) mot sötströ som ligger runt 140 kr/kg.

Ni får räkna själva om det lönar sig med mindre mängder. Kanske har ni nån att dela med så ni kan ta en större förpackning. Jag ska ha en 10-kilossäck!   :wave:

https://buxtrade.de/en/sweetener/erythritol-erythrit
Subcalva:
Jag har svårt överlag för sötningsmedel. De flesta har en eftersmak som inte är god.  :puke1:
Subcalva:
Men hur gör du förresten ingefäradrickan?
hemul:
Ingefära, citron, socker, vinjäst o.s.v. Eftersötar och tillsätter lite mer socker som får jäsa på flaskan för att få det kolsyrat. Kan kolla mängderna om du tänker göra. Ungefär 5%. Snorgott med is i! :drink:

Köpet har gått igenom nu. Det blev 669,24 SEK ink bankens pålägg. Motsvarande mängd sötströ skulle kosta 1400 spänn (a 42:-/kg).

hemul:
Citat från: Subcalva skrivet 2019.08.04 - 13:12:48

Jag har svårt överlag för sötningsmedel. De flesta har en eftersmak som inte är god.  :puke1:


INTE rätt sorts stevia! Om man inte skopar på med en masked. Och jag tycker inte sötstö har det heller. Men när jag testade att göra kanderade mandlar med sötstö, vilket f.ö. gick utmärkt, att när det satt klumpar med "socker" på nån mandel blev det en sån där isande känsla jag hört om. Har inte känt det innan. Då har jag typ strött lite bara på bär eller fil. Mandlarna utan klumpar vara bara gott söta. Kanske är det en mängdfråga. Nån skum eftersmak känner jag icke.  :nonono:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida