Tjock och fin sylt med agar-agar
(1/3) > >>
hemul:
Nån kanske fortfarande läser, så tänkte tipsa om agar-agar som förjockningsmedel. Blir väldigt trevlig syltkonsistens och produkten smälter inte av värme. Blir lite tunnare, men ungefär på samma sätt som riktig sylt också blir det. Förvandlas inte till en pöl som om man använt gelatin.

1 tsk agarpulver var precis lagom till sylt på 1 kg hallon. 2-3 dl vatten åkte nog ner också. Nästa steg är att se om det går att få till rönnbärsgelé. Det var det jag egentligen ville göra, men ville inte fördärva den pyttelilla rönnbärsskörden, så testade med sylten först
Subcalva:
Men nu blir jag nyfiken på när du använder sylt som ska värmas som du inte vill ska smälta?

Bakar jag kakor med sylt så ska sylten absolut smälta och karamelliseras.
hemul:
Om man använder gelatin bli det ju som vatten när det smälter. Tror inte det skulle funka i kakor heller. Vet jag inte om agarsylt gör heller. Men jag avsåg t.ex. när man rullar in sylt och grädde i en pannkaka eller har det på en våffla eller har rönnbärsgelé till harsadeln.  :lick:
Subcalva:
Mhmm men jag tycker nog det är gott när det smälter lite sådär...

 :nod-yes:
hemul:
Du har aldrig försökt göra sylt utan socker va? Med gelatin smälter det inte så lite sådär, det smälter helt. Dessutom är det svårt att få till en bra konsistens i första rummet.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida