Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 17:51:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: LCHF - nu med bönor  (läst 39965 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #30 skrivet: 2017.05.26 - 22:55:38 »

Har också börjat så. Värmde några frysta vita i såsen bara.

Vis av skadan. Gjorde chili con carne häromdagen med typ 150 g kokta vita. Det slutade i stor katastrof. :lol1: Förr tålde jag minsann sånt! :fork_off:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2017.05.30 - 18:19:00 »

Från det ena till det andra, LCHF-ingenjören har fått veta att hon äter alldeles för lite. 1920 kcal. Hur tänker de då? Jag vet inte om hon tränar och hur mycket, men runt 2000 kcal är väl normalt för en kvinna som INTE behöver gå ner i vikt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #32 skrivet: 2017.05.30 - 23:26:41 »

Absolut, som jag har uppfattat det...
Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2017.05.31 - 16:59:16 »

Lite oklart för mig när denna undernäring inträffat. Det kan ju rimligtvis inte varit senaste halvåret då hon vad jag förstår lagt på sig tolv pannor...  :whistle:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #34 skrivet: 2017.05.31 - 18:27:00 »

Jag tror de där knappt 2000 är nån slags normalintag, som då skulle vara för lågt. Tanken är nog att en tids underätande utlöser perioder av hetsätning och då suger den undernärda kroppen åt sig allt den kan - hence uppgången.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2017.06.01 - 00:30:32 »

Ja hon har ju gjort en överjävlig underätning för att gå ner 95 kg... Enligt de senaste skriverierna (även tidigare, men har sett mycket på sistone...) så kommer en f.d. fet kropp alltid att eftersträva att återställasig till tidigare maxvikt så där har ju hon och vi att kämpa med ända in i kaklet - om det nu stämmer för allt och alla alltid...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2017.06.01 - 08:12:48 »

Ja, fast det syftade nog på nuvarande underätning. Det där med fettcellerna? Och att kroppen alltid strävar mot vad den uppfattar som normalvikt. Men jag läste nåt att efter 7 år är det lugnt, visst. So hang in there, grandpa! :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #37 skrivet: 2017.06.03 - 00:36:26 »

Men är det inte så att man bara behöver ett år eller två för att stabilisera sig på nuvarande vikt?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2017.06.03 - 11:32:37 »

Eller 7.  :worried:

Men jag har också läst det där om fettcellerna. Vi überfeta har ju bildat nya fettceller. Först fylls de vi redan har på till bristningsgränsen, men det går inte hur länge som helst. Då börjar kroppen bilda nya, som nån slags flyktingförläggningar för fettet. Att man har fler fettceller ska då göra det lättare att suga åt sig, så att säga. Om det stämmer att de är mer sugna än de gamla fettcellerna vet jag inte. Låter lite märkligt, tycker jag. Om de där nya fettcellerna nånsin försvinner igen vet jag inte heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #39 skrivet: 2017.06.04 - 13:55:37 »

Jag försökte googla lite på det men fick bara fram en massa annat... Men nej de nya fettcellerna som bildats försvinner aldrig men såvitt jag vet kan de stabiliseras på en ny vikt efter X antal år, hur många dessa nu är, om detta och mycket annat tvistar de lärda om... Fråga Zepp han vet ju allt  :biggrin1:

Skämt åsido så har jag en gammal kompis på FB som jag har tappat kontakten med, men hon är numera en storlek 38 fast hon är typ 180 lång och har varit den storleken länge vilket hon inte var på den tiden vi gick till viktväktarna tillsammans på stenålder. Skulle vara kul att veta om hom bantar jämnt eller om hon bara viktväktade länge och isf hur länge..

En sak jag störde mig lite på vad det gällde diabetikern och bönorna, jag visste bara inte riktigt vad det var förrän idag... Han testade ju att käka en smörgås utan bönor och sedan en med bönor till och sockret låg lägre med bönor, men han åt väl lowcarb redan innan så det var väl inte vanligt bröd han åt så hans blodsocker borde väl inte ha spikat så där vansinnigt mycket till att börja med... Såvida han inte gått på myten med köpta "lowcarbbröd" förstås...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2017.06.04 - 14:38:26 »

Var det en vanlig macka så sänker ju så klart bönor GI på hela måltiden. Ingen märkligt och inget nytt med det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #41 skrivet: 2017.06.04 - 21:12:33 »

Ja fast du förstod väl vad jag menade? Att var det en lowcarbmacka med bröd utan en massa kolhydrater borde det väl inte ge någon helt otrolig påverkan på blodsocker? En diabetiker som käkar lchf/lowcarb äter ju knappast vanligt bröd..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2017.06.04 - 23:19:34 »

Jag menade att DE tyckte det var anmärkningsvärt, inte att du gjorde det. Jo, om det var en lowcarbmacka är det ju konstigt, men var det det då? Eftersom det bara står smörgås (eller vilket ord de nu valde).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2017.06.19 - 01:45:44 »

Nu minns jag inte var jag såg detta, men häromdagen läste jag ivf att sådana där färdigkokta bönor på burk/tetra inte är så bra ur GI-perspektiv. Fibrerna bryts nämligen ner av att ligga och glöta långliga tider i vätskan de rara ärtorna ligger i. Det gör dem ju undermåliga ur det här perspektivet också. Så nu vet ni det.

Jag har faktiskt börjat att berika min kost med bönor. Inte till varje måltid och inte ens varje dag, men rätt ofta. Har kokat vita bönor (vet att de är undermåliga, men hade en påse) och kikärtor och lagt i frysen. Kikärtor är bäst, för de är ganska oböniga och funkar fint ihop med potatis till i stort sett vad som helst. Gott att steka dem lite tillsammans med köttet. Finns inte så mycket kul att välja på om man vill ha eko faktiskt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #44 skrivet: 2017.08.14 - 22:39:42 »

Äntligen!

Nu är den här, drömdieten jag väntat på - PANNBIFFS-LCHF

Köss!
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Sidor: 1 2 [3] 4 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544