Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:09:01 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Muskler och leptinresistens  (läst 5091 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.04.03 - 14:34:32 »

Är det någon som läst om nåt samband där? Jag tror nämligen jag håller på att bota min LR. Jag är inte hungrig hela tiden längre. Jag tror inte bantningen har den effekten, det har det aldrig haft förut. Styrketränat har jag också gjort förut, men inte i den omfattningen och så ofta som jag gör det nu och inte i kombination med konditionsträning heller, har alltid varit antingen eller. Jag har hittat en del själv, men inget riktigt trovärdigt, mest allmänna uttalanden om att motion ocu träning är bra både för insulin- och leptinresistens.

Hur som är det väldigt skönt att inte känna den där jäkla hungern efter måltiderna. Men nåt måste det ju bero på.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2017.04.03 - 20:16:19 »

Nä har inte läst tillräckligt om det för att ha en åsikt, tyvärr.

Bara att leptinresistens anses föregå insulinresistens.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017.04.03 - 22:09:17 »

Jaha, det visste jag inte.

Jag lägger fram detta med muskler som min teori ivf. Kanske inte muskelmassa, kan jag ju inte ha fått så mycket än, men kanske att en stor del av kroppens muskler får jobba regelbundet. Något signifikant har ivf hänt med hemulbodyn, och styrketräningen är den enda förändring jag kan tänka mig kan vara relevant.

Ska banne mig skriva upp det på listan med saker jag ska fråga doktorn om! Kan ju hända att han vet nåt. Är det så så skulle det ju kunna hjälpa många överätare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017.04.04 - 10:05:52 »

Jaha, det visste jag inte.

Jag lägger fram detta med muskler som min teori ivf. Kanske inte muskelmassa, kan jag ju inte ha fått så mycket än, men kanske att en stor del av kroppens muskler får jobba regelbundet. Något signifikant har ivf hänt med hemulbodyn, och styrketräningen r den enda förändring jag kan tänka mig kan vara relevant.

Ska banne mig skriva upp det på listan med saker jag ska fråga doktorn om! Kan ju hända att han vet nåt. Är det så så skulle det ju kunna hjälpa många överätare.

Det sägs ofta att fysisk aktivitet är irrelevant ur viktminskningsperspektiv, jag undrar... Jag tycker att ovanstående illustrerar att fysisk aktivitet eller inaktivitet kan handla om så mycket mer än hur många kalorier som förbränns per timma. Ett annat exempel är att för personer med stillasitande arbete (eller fritid) lär det göra en enorm skillnad (för "akut metabolism") bara att resa sig upp några gånger per timma eller så, i stället för bli konstant sittande under hela arbetspass eller tv-kvällar etc. Det är inte bara kalorier det handlar om...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2017.04.04 - 14:10:31 »

Du menar att vikten kan påverkas sekundärt (t.ex. i mitt fall genom att jag inte är så hungrig och lättare kan äta mindre)? Ja, och jag tror inte det gäller bara vikt heller. Utan ju mer man kan "normalisera" sin kropp och sitt leverne, desto mer normaliserar sig nog diverse uppfuckade kroppsliga processer och tillstånd också. Och med ett "normalt leverne" menar jag inte direkt samhällnormen. Mer Grok-normen.

Jag har ju styrketränat förut, men då var det mer isolerade övningar och inte så mycket för underkroppen och ryggen som det fantastiska marklyftet och inte i kombination med konditionsträning i någon omfattning heller. De försök jag gjort sedan jag började cykla har snart runnit ut i sanden. Tror det här är fösta gången jag fått till nåt ganska heltäckande.

Nu väntar jag bara på den dagen där all motion och träning ska ha en mer direkt viktminskande effekt också. Hittills har det ju varit mest stoppande.  :tongue:

Men oavsett om det händer hoppas jag att jag slipper hungern i fortsättningen och att det kanske t.o.m. kan bli så att jag kan känna riktig mättnad igen.  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017.04.04 - 15:54:37 »

Du menar att vikten kan påverkas sekundärt (t.ex. i mitt fall genom att jag inte är så hungrig och lättare kan äta mindre)? Ja, och jag tror inte det gäller bara vikt heller. Utan ju mer man kan "normalisera" sin kropp och sitt leverne, desto mer normaliserar sig nog diverse uppfuckade kroppsliga processer och tillstånd också.

EXAKT så menar jag!  :cheers:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2017.04.04 - 19:12:53 »

Samförstånd!  :bearhug:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2017.04.04 - 19:29:05 »

Vad intressant! Jag har ju inte haft någon energi för någon som helst träning på länge nu. Jag bara existerar. Och blir hungrigare och hungrigare. Jag tappade några kilo uner min mjölkfria period, och de har jag hållt ifrån mig. Men tappar säkert i muskelmassa istället, för kan börjar se pluffs på armarna istället för muskeltonus osv. Dvs i takt med att jag blir mer och mer otränad blir jag mer och mer hungrig. Och tvärtom för dig.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2017.04.04 - 21:02:01 »

Eller egentligen likadant för mig. Fast åt andra hållet nu.  :tongue:

Var glad åt att du kan SE muskeltonus, du. Här får man nöja sig med att känna skillnaden under fläsket. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #9 skrivet: 2017.04.04 - 22:44:21 »

 :laugh:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.028 sekunder med 23 databasfrågor.