Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 10:46:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Soylent - att äta eller inte äta  (läst 6812 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.04.21 - 10:41:37 »

Jag har blivit mer och mer övertygad om att ska vi hålla oss friska så måste vi äta mycket mer än vad alla dieter säger för att orka träna. Så då är det intressant att ramla på en blogg av killen som "slutade äta" eller i varje fall ersatt mat med en egenhändigt komponerad näringsdryck.

Citat
As for myself, I came across some problems. My original mixture gave me 1550 kcal/day. I hypothesized that "caloric restriction" had health benefits and that the human body could survive on fewer "higher quality" calories. I now consider that a failed hypothesis. After 30 days I exhausted my reserves of fat and started to feel hungry, lose weight and muscle mass, and my gym performance regressed. I ran some numbers and decided to increase my intake to 2629 kcal/day. I quickly put the weight back on, my chest and arms filled out, and I felt much healthier. My mixture now has 409g of carbohydrates, 65g of fat, and 102g of protein. I also stopped running 7 miles, which is really unnecessary and potentially harmful to the heart and joints. I just do 3.14 mi, which is quite easy, and weights, making sure I maintain the ability to easily benchpress my weight. That's good enough. I'm an engineer, not an athlete, but I like having the option to bulk up if I wanted to.
http://robrhinehart.com/?p=474

Fast det är viktigt att påpeka att han inte hittade på näringsdrycken för att gå ner i vikt utan för att han tyckte det var jobbigt och dyrt att laga mat.

Två månader har han hållt på i ett sträck, nu äter han vanlig mat ibland men mest soylent om jag förstått hans blogg rätt. Undrar hur lång tid det tar innan kroppen reagerar på underskott av olika saker om han nu inte lyckats täcka in allting. Det beror förstås på vad det är. Nån B-vitamin kan man ju tydligen gå i flera år utan att det märks medans magnesium märks väldigt fort.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.04.21 - 10:55:02 »

Var är receptet? Hittar inte. Två månader lär ingen dö av. 2 år? Ja, det beror nog på det.

[...] and decided to increase my intake to 2629 kcal/day

Var i hela friden fick han den siffran ifrån?  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #2 skrivet: 2013.04.21 - 19:16:48 »

Det är massor med saker i soylent och finns beskrivet här
http://robrhinehart.com/?p=424

Jag tolkar honom som att han trodde att han inte behövde äta lika många kalorier när man får det som "kvalitetskalorier" och därför valde att köra kaloriunderskott från början. När det inte funkade utan han tappade muskelvikt så räknade han ut hur mycket han eg behöver och körde på det.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.04.21 - 19:22:53 »

Jo, men det där med kvalitén på näringen tror jag på.

Jag vet inte om jag missuppfattar vad han skriver, men blandar han ihop sörpan från köpta vitaminer, mineraler och proteinpulver? I så fall vet jag inte om jag tycker kvalitén låter så hög...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2013.04.21 - 19:37:47 »

Visst kan man ifrågasätta att kvalitén inte skulle vara så hög med tanke på att det är pulver han blandar ihop men jag tror han tänker i banorna att om han verkligen lyckas få till en perfekt blandning näringsmässigt att det då inte skulle behövas så många kalorier. Men som sagt så märkte han att det inte funkade då.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.04.21 - 19:59:45 »

OK, tack. Då fattade jag rätt. Men jag tror aldrig pulver kan blir fullvärdigt. Man får ju i sig otaliga ämnen när man äter mat och bara de viktigast/de vi känner till är viktiga är med i tabeller över vad vi behöver. Sen tror jag ockå i vilken form enskilda näringsämnen kommer är viktigt, som t.ex. hur mineraler är kemiskt bundna.

Jag har ivf smällt i mig en krabba och nu är buljongkok på gång på skalet av denna och liken av två av hans kompisar som förvarats i frysen. DET är jätteursprungligt och säkert hyperkomplett! :lol:

Förresten. soylent är lite skrämmande. För jag tror inte alls att det är omöjligt att det är sådan mat många av oss kommer att få livnära oss på i framtiden (*host* äldreboendet *host*).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2016.11.05 - 05:33:30 »

Bye bye soylent!  :worried:
http://www.latimes.com/business/technology/la-fi-tn-soylent-recall-20161027-story.html

Hattip: största hälsobloggen EVER!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544