Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:37:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Köttets lustar  (läst 4719 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.12.14 - 22:09:45 »

Andra avsnittet av Köttets lustar handlar om uppfödning och slakt, fr.a. av gris. Det var inte så farligt som jag trodde, utom en sak. Själva avlivningen. De bedövas (kallade de det, men de måste ju dö redan där?) med koldioxid. De sänker ner en hel skock i ett kodioxidfyllt rum. De kvävs alltså och det tog tid och man såg ur de fick panik, klättrade på varandra och kämpade för att andas. Fy fan. Eftersom koldioxid bildar syra är det även plågsamt för dem på så sätt också. Visste inte att det gick till så. Jag trodde de använde el.

Hos uppfödaren fanns ingen halm, bara lite strö. Trodde det var lag på halm.  :sad:

https://www.svtplay.se/video/16240422/kottets-lustar/kottets-lustar-sasong-1-avsnitt-2

Om man bara hade råd att köpa bättre kött...  :cry:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2017.12.15 - 15:06:49 »

Jag har inte sett andra avsnittet än. ska kolla play sen

Fy det låter ju vidrigt med koldioxid. Jag trodde alla djur bedövades med en sån där bultpistol som knockar ut djuret direkt istället för långsamt.

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2017.12.15 - 15:47:21 »

Och jag trodde de använde el till grisar.

Såg faktiskt två dokumentärer med grisslakt i natt. Blev lite mycket av det goda.  :sad:

Det här är den andra. Också sevärd.
https://www.svtplay.se/video/16239226/noff/dox-noff-avsnitt-1

Vad hände förresten med Monsantos försök att patentera grisen? Eller var det bara bluff? Minns att jag förfasades över filmen "Patent for a Pig".

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2017.12.15 - 15:54:10 »

Apropå slakt, jag hörde nåt program på P1 för ett par år sedan där de besökte en mönsterård ägd av någon Wachtmeister, i Skåne tror jag. Eko och gräsbetat, om jag minns rätt. De slaktade på gården. I slakteriet var en lång gång som ledde in till själva slaktrummet som var liksom ett mysigt plejs för kossor. Kossorna leddes regelbundet genom den där gången många gånger under sin livstid. Väl framme i rummet fick de nåt extra gott att mumsa på och blev kliade bakom öronen typ. Sen blev de utsläppta igen genom ett port direkt från rummet. Så en dag står en man med ett gevär gömd bakom ett skrank. När kossan står där och mumsar som bäst på sin extrasaftiga hötapp och blir ompysslad kliver han fram och sätter en kula i nacken på henne. Snabbt och galant, ingen rädsla, ingen stress. Det köttet skulle man vilja äta!  :nod-yes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2017.12.16 - 19:05:47 »

Jag köper kött från en gård som har eget slakteri så det längsta det köttet har åkt nån gång är när jag kör det hem till min frys.
Men jag vet egentligen inte om de dödar med en kula eller hur de gör. ekologiskt gräsbetat är det i alla fall
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2017.12.16 - 23:14:56 »

Men guuu så orättvist!!!  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.024 sekunder med 23 databasfrågor.