Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 03:05:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Nya styckdetaljer på grossen!  (läst 7990 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.08.01 - 22:23:19 »

OK, senorna vet jag faktiskt inte vad man ska ha till, men jag tyckte det var kul ändå.  :laugh: Men "mellangärde", det är grejer det förstår ni. Och kolla priset!  :clapping:



Jag frågade i charken vad man skulle göra med det och de sa att det var långkokskött. När jag kom hem googlade jag och fick fram att det kanske är samma sak som det den anglosaxiska världen kallar skirt steak. Låter ju snäppet bättre än mellangärde. Det är lite osäkert om det är precis samma del, men det är ivf nära. Det är själva diafragman. Långa, smala, platta köttstycken är det och väldigt grovfibriga, det ser man direkt.

Sajterna sa att man kan t.o.m. grilla det, men man måste skiva upp det tvärs över fibrerna, som som sagt är är väligt grova och långa. Men att man också kan långkoka det. Jag tog det säkra för det osäkra, det var vad jag trodde ivf, och tärnade upp det och gjorde en gryta som jag lät puttra länge och väl. Inte någon höjdare. Blev som urkokt kalopskött, bara trådigt och trist.

Skam den som ger sig! Smaken var väldigt god och ihop med det överkomliga priset gör det att detta måste knäckas. Så jag köpte en ny laddning och gjorde tvärtom. Delade de långa bitarna bara såpass att de skulle få rum i pannan. Stekte som man gör med biff eller entrecôte, snabbt på hög värme, bara så de fick en fin stekyta, sen upp med dem på skärbrädan. Det var lätt att se hur fibrerna gick och alltså inte svårt att skiva tvärs dem.

Skivorna blir små, men oh là là vilket gott kött! Det är väldigt mörkt rött, vet inte om det betyder något, man jag har alltid uppfattat mörkrött kött som mustigare i smaken. Det är "tuggigt", men inte på ett dåligt sätt, absolut inte segt eller trådigt. Känns kraftigt, om ni förstår hur jag menar. Supergott helt enkelt! Kan inte vänta på att prova det med bea. Kommer att ingå i standardlagret hädanefter. :tasty:

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.08.01 - 22:24:03 »

Har man hund tror jag nog senorna kan vara uppskattat tugg!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.08.19 - 20:20:36 »

Har ni inte provat detta måste ni genast göra det, ni som har tillgång till CG. Var där idag och bunkrade upp. Nu äts här finkött minst två gånger i veckan. Skynda innan de inser vad de har och höjer priset! :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.08.20 - 08:05:06 »

Ja har inte tillgång till CG!  :evil:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2015.08.20 - 12:00:13 »

Fråga efter skirt steak! Alltså fick jag välja mellan biff och det här skulle jag välja det här. Det är så smakrikt. Inte svårt att se hur man ska skära heller iom att fibrerna är så grova. Kan tycka det är lite knepigt ibland annars med konstiga bitar.

Vet inte hur det blir om man vill ha genomstekt, men det blir säkert bra det med. Tror däremot att man ska undvika att steka för länge utan ta det direkt när det är så genomstekt om man vill ha det. Går ruskigt fort iom att det är så tunnt kött.

Det är för jävligt tycker jag. Finns säkert massor med såna här fina bitar som bara går till färs normalt. Vi har ingen köttkultur i det här landet. Hoppas grossen fortsätter den här trenden så kanske det dyker upp mer sånt här i andra butiker också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.08.20 - 12:11:03 »

En annan bra grej de börjat med är detta.




Jag köpte för ett tag sedan när det var nytt och extrapris. Nu är det tyvärr dyrare. Svålen kan man väl ha och mista i det här sammanhanget, men hela fettranden är ju kvar. Ändå inte så saftigt som gamla tiders kotletter, men bra mycket bättre än de torra, renputsade kotletterna de brukar sälja.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.08.23 - 18:50:02 »

Här hittade jag en bra sida där man ser ut köttbiten ser ut. Lång, smal och platt. Fibrerna syns faktiskt på bilden, tvärs köttbiten. Så när man skivar upp det måste man alltså skiva köttet på längden. Därför, och för att får rum med det i pannan brukar jag dela det i två, ibland tre, bitar. Längre stycken kan ivf inte jag skiva!
http://www.svensktkott.se/om-kott/styckdetaljer/not/mellangarde/

Det där med att 100-125 g är lämplig portionsstorlek kan ni bortse från. Men det begriper ni väl själva!  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2016.01.02 - 15:07:07 »

Nu får ni faktiskt prova. De har sänkt priset till 29:95.  :clapgrin:

Såg det inte förrän jag kom hem, annars hade jag fyllt en hel kassa ifall det är tillfälligt.  :lick:

Och jag har uppfunnits goaste såsen till. Bryn på bitarna på stark värme och lägg dem att vila på en skärbräda.  Fräs ur pannan med en skvätt vatten och sherry. Vispa ner sådär en rejäl tsk Colman senapspulver (per port). Vill man kan man fräsa lite svamp först. Tar man trattisar så ta bara några, de får så dominant smak. Slå på grädde och koka ihop. Strimla köttet och lägg tillbaks det i såsen och låt det puttra bara helt kort om ni fortfarande vill ha köttet lite blodigt.

Har just upptäckt hur fantastiskt senapspulver är. Det smakar ju inte alls senap, inte som man är van att det smakar. Blir bara mustigt, pepprigt och gott.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544