Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 09:49:34 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bra kryddkvarn  (läst 6993 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.07.07 - 21:06:55 »

Har i många år suktat efter Ronneby Gyro.



Är jättenöjd. Funkar hur bra som helst och så lätt att ta fram och att rengöra efteråt. Mortel är ett helvete tycker jag. Sprätter och far åt alla håll om det är hårda kryddor och tung är den också. Och man kan ju inte ha en kryddkvarn som ska fyllas på för varje krydda man använder liksom och de funkar förresten sällan för örtkryddor i varje fall. Den här funkar jättebra både till hårda peppar- och senapskorn och örtkryddor och den skräpar inte ett dugg. Väldigt lätt att få det precis lagom krossat också. En sån där grej som man undrar varför man inte köpte när an var 20 när man väl har den. Fast i det här fallet är ju svaret att då fanns den inte.  :biggrin1:

Jag slog till därför att jag råkade se den till hyfsat pris på ett ställe där de hade en stekspade jag letat efter sedan jag slängde min gamla för en tjugo år sedan. Den råkade ut för ett missöde, låg bland ruttnande potatisskal och liknande, jag tyckte den var äcklig och trodde jag kunde köpa en ny på ICA. Icke! Teflonpannorna och plaststekspadarna hade tagit över. Jag vill ha en riktig stekspade med sviktande blad i fjäderstål, inte en sån där stel och otymplig som de i metall oftast är nu. För en tio år sedan hittade jag Sveico som faktiskt gör riktiga stekspadar, men de få butiker som säljer dem tar sällan hem de perforerade, som jag vill ha, utan bara sådana med hela blad. Såna har jag gjort av med några stycken sedan dess. Det är nämligen dålig kvalité. Bladet kan lossna från skaftet och ett gick t.o.m. av när jag skrapade ur pannan lite väl energiskt. Det här är ett annat märke och förhoppningsvis bättre. Träskaftet är finare, så det verkar lovande.

Så irriterande att sakna ett vardagsföremål så länge! Så om nån annan behöver finns de här.
http://www.kitchentime.se/sv/p/stekspade-28cm-perforerad

Nu letar jag bara efter en klassisk potatisskalare med träskaft, en sån som INTE snurrar! Min gamla förolyckades samtidigt som stekspaden nämligen. De fanns också på varenda mataffär förut.  :sad:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2015.07.08 - 06:54:18 »

Vad är det för skillnad på den och Skeppshults Swing som också finns på hemsidan? Är principen den samma? Jag har lite habegär på den, men får nog dras med min gamla mortel från ICA några år till. Snåltarmen skriker. Eller så får jag önska mig. Jag har önskat mig en såndär lergryta till födelsedagen i höst av syrran och morsan. Hoppas de kommer ihåg bara. Och att de ger mig en tillräckligt stor.  :bg: Så då får jag önska mig kvarnen till nästa år.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2015.07.08 - 07:14:48 »

Jag tycker Ernst är kul. Han är så urflippad att han blir sin egen karikatyr. Många gånger har jag önskat att han kunde titta förbi hemma hos mig och svepa med handen och trolla fram något underbart. Det här blir lagom mycket av honom dessutom.  :lmao:


* 5literErnst.png (230.83 KB, 578x552 - visat 840 gånger.)
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....