Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 14:49:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Podd för hundintresserade  (läst 1507 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.08.22 - 13:11:55 »

Trillade på en länk till en hundpodd när jag googlade om podengo. "Vår bästa vän", heter den. Den var först webbaserad men sänds nu på SR P4. Den är bra, skitbra t.o.m! Programledaren, Gurgin, är lite jobbig att lyssna på, men hundpsykologen Eva Bodfäldt är med i de flesta avsnitt och hon är en höjdare. Mycket intressant ämnen de tar upp också.

De gamla avsnitten finns här, 126 stycken!
http://gurgin.libsyn.com/
De som gått på P4 finns här.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4834

Mp3-spelaren är laddad!  :biggrin1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.08.22 - 14:34:49 »

De tar upp jätteintressanta saker. Mest nyttighet som träning och inlärning och hur man ska komma tillrätta med felbeteenden. Men även annat som i avsnittet jag lyssnar på nu pratar de om en studie som visar att hundar faktiskt förstår oss, precis som varje hundägare redan vet. Man har låtit dem lyssna på olika ljud, som gråt och skratt, och kollat deras hjärnor med sån där magnetkamera. Samma områden aktiveras i deras hjärnor som i våra när de hör de här människoljuden! Så var det bevisat. Jag tror det sträcker sig längre än så, att de även kan tolka ansiktsuttryck och kroppsspråk och kanske kan känna av olika hormoner vi utsöndrar vid olika sinnestillstånd. Varför inte? Kan de lukta sig till cancer så. Jag vet ivf att min hund kände direkt om jag var ledsen eller nedstämd och det handlade inte om att gråta. Han brukade också komma springende och se förväntansfull ut när jag drabbades av en sån där aktivitetskick, innan jag ens hade hunnit skjuta tillbaks stolen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.023 sekunder med 23 databasfrågor.