Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 10:59:42 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad blev vi sjuka av egentligen?  (läst 11017 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #15 skrivet: 2015.08.29 - 07:11:28 »

Citat
Polishing rice and milling corn seeds were simple but substantial food innovations of that time that allowed better grain storage conditions.  But a lack of scientific insight made the new technology of steam engines the cause of deadly epidemics of chronic metabolic disease.  Today, vitamins are more visible than ever before, and pellagra and beriberi have largely disappeared.  However, many other industrial innovations have transformed the natural foods of the past into countless food products on the shelves of supermarkets and vendor machines that conquer the world.  It would be foolish to believe that the type of error made in the early 1900s cannot be made again. 

https://www.linkedin.com/pulse/understanding-human-nutrition-lesson-from-past-frans-schuit
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #16 skrivet: 2015.09.08 - 07:02:02 »

Avgaser är nog inte heller så nyttigt för oss

Citat
A research team has discovered that exposure to air pollution has a direct adverse health effect on the liver and causes liver fibrosis, an illness associated with metabolic disease and liver cancer.

http://www.clickgreen.org.uk/research/data/126411-research-finds-direct-link-between-traffic-pollution-and-chronic-liver-disease.html
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2015.09.08 - 13:34:36 »

Fast vitt ris är gott.  :blush:

Det där med avgaser tror jag på. Är nog inte så jäkla smart att bo mitt i stan, som jag gör. Blev skitnojig över det när det programmet om nanopartiklar och plötsligt hjärtstopp visades på TV.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #18 skrivet: 2015.09.27 - 12:59:32 »

Hittade en artikel om Rolf 95 år som siktar på 100

Citat
Fast Rolf Ragnemar har inte alltid varit lika levnadsglad. 1997, när han var 77 år gammal, drabbades han av en mindre stroke som gav honom avsevärt dystrare glasögon. Han ältade det som hänt och oroade sig för framtiden.

Men sen hittade han av en slump en bok

Citat
Boken med uppmanande budskapet var skriven av en amerikansk medicinjournalist, Jean Carper, som hävdar att det går att bromsa åldrandet med rätt kost och extra tillskott av antioxidanter. De som lyckas bekämpa de fria radikaler som vi utsätts för varje dag, kan leva både längre och friskare än vad de gör i dag, menar hon.

- Boken kom ut på 90-talet, men den står sig än i dag. För mig blev den en uppenbarelse, säger Rolf Ragnemar.
Egentligen var det första gången han läste några riktiga kostråd. När han växte upp i början av förra seklet var det aldrig någon som pratade om hälsa i kombination med mat. Majoriteten av befolkningen åt vanlig husmanskost och det stod fläsk med löksås och köttbullar på borden. Dessutom låg cigarettröken allt som oftast som ett grått moln över folkhemmen.

- Man skulle röka, det hörde till. Det var aldrig någon som sa att det kunde vara farligt, säger Rolf Ragnemar som själv gav upp lasten i 30-årsåldern.
Frukt och grönsaker, fet fisk och extra tillskott av vitaminer och mineraler – ungefär så löd råden som Rolf slukade den där kvällen för 20 år sen. Och för honom blev orden början till ett helt nytt liv. Han rensade ut i skafferiet och ändrade sina matvanor totalt.
Från att ha varit en person som älskade bacon, och njöt av det feta späcket på fläskkotletten, blev han näst intill vegetarian. Han minskade på sitt totala kaloriintag, uteslöt mättat fett och handlade hem nötter, blåbärspulver och olivolja.

- Jag mådde bättre och bättre och fick livsglädjen tillbaka. Hade jag inte förändrat min kost hade jag troligen inte levt i dag, säger han.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2844675-rolf-tanker-bli-100-ar-minst-har-ar-hans-tips
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2015.09.27 - 13:48:18 »

Ja, allt verkar funka bara man inte äter normalkost så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #20 skrivet: 2015.09.29 - 20:58:17 »

Ja jag mådde ju fin fint på vegetariskt och gick ner en del i vikt. Lite bökigt ibland, hungrig oftare och kan ju inte ha fått i mig speciellt mycket protein. Höll nog en rätt hög fetthalt i maten ofta.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544