Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 16:44:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Talg från gräsbetande kossor billigt  (läst 6074 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.06.26 - 06:22:51 »

Om man bor på rätt ställe alltså. Jag har inte råd med Gröna gårdars lådor, men jag upptäckte att de säljer intressanta detaljer som tillval, bl.a. talg för 19:-/kg. Det är mindre än man får betala för fultalg om man beställer i charkdisken. De flesta andra tillvalen är tyvärr väl dyra, t.ex. 95:- för oxsvans.

Man måste alltså beställa en köttlåda för att få göra tilläggsbeställningar. Men, om man har hund eller känner någon som ger sin jycke kött (Sorlas morsa?), så kan man köpa säkert finfint köttspill. 10 kg för 350 kr, ännu billigare om man köpter mer. Det är bra pris. Det berättigar till tilläggsbeställningar.
http://www.gronagardar.se/bestall-kottbox/barfbox/

Möjligtvis syns inte den här sidan med priser, men det är bara att lägga en låda i kundvagnen så kommer länk till fungerande sida upp när man inspekterar kundvagnen.
http://www.gronagardar.se/varubox/tillval/

Jag tror det var glennart på det saligen avsomnade paleodiet.nu, som kläckte den geniala idéen att om man köper fett från gräsbetade djur och sedan magert fulkött i affären så borde det bli hyfsat bra. Jag vet ivf vad jag tänker göra när jag skaffat hund - problemet är bara att få hem skiten från Stockholm. Blir många kylbagar på tåget, men det går nog.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.06.26 - 06:30:22 »

Hm. Märkligt, om man beställer BARF-spill som tillägg kostar det helt plötsligt 49:-, även om man lägger till 10 kg. Skumt.  :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #2 skrivet: 2015.07.06 - 21:57:08 »

Men vad bra! Jag barfar mina katter och får jobba som satan för att få tag i tillräckligt fult kött. Ska prova att beställa en box med köttputs och se hur det är.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.07.06 - 22:21:53 »

Du kan väl tala om hur bra kött det var sen? Går i valptankar vet du, och min vana trogen planerar jag allt i förväg.  :whink:

Ska du beställa talg också? Såg att de t.o.m. hade njurtalg. Det är man ju sugen på att testa. Enda problemet med sånt där är att det blir ju som att steka i olja, skvätter och sprätter. Men man kanske kan blanda smör och djurfett. Har för mig jag körde med en blandning av ister och ghee ett tag, men för smaken då. Ghee skvätter ju lika jävligt det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #4 skrivet: 2015.07.06 - 22:31:54 »

Berättar absolut hur köttet är när jag fått det.  :smile:

Vet inte riktigt om jag ska köpa till något. Jag har ju min bonde som levererar kött/ben/inälvor/mjölkprodukter etc från gräsbetade fjällkor som jag helst vill stötta i första hand. Jag är lite av en norrlandspatriot och vill att våra lokala bönder ska gynnas.  :mad_viking:

Så köper jag söderifrån så köper jag bara sånt jag inte kan få tag på norr om Dalälven (i det här fallet spillkött från gräsbetade kor).  :whink:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2015.07.06 - 22:39:27 »

Men gud så bra du har det!  :dribble:

Men bor du norröver, hur ska du få lådan då då? De levererar väl inte norr om Stockholm? :goggle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #6 skrivet: 2015.07.06 - 23:03:14 »

Jo jag är väldigt bortskämd med en sån bonde i min närhet som dessutom levererar till dörren.  :inlove: Jag bor i Umeå men spenderar somrarna i södra Hälsingland så det är inte så jättelångt att bila ner till Stockholm och hämta lådan då.  :smile: Jag ska prata med min bonde och höra om jag kan få köpa spillbitar av dem i framtiden. Det vore ju det bästa.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544