Optimalt Bröd - formfranska
(1/7) > >>
hemul:
Egg White Bread
Originalinlägget här

425 g äggvita100 g mjölEtt par msk smör, ister eller annat fett2 tsk bakpulverliten nypa salt
Vispa vitorna till hårt skum (som till maräng).
Vispa i mjölet pö om pö.
Tillsätt sist det smälta och avsvalnade fettet.
Grädda i smörad och bröad form (eller klä formen med bakplåtspapper) i 165 °C i c:a 1 timme.
Låt stå kvar i ugnen och svalna.

Vispa gärna igenom smeten för hand på slutet. Fettet vill gömma sig för elvispen och det är inte kul med en pöl i mitten. En 1 1/2 l form är lagom. Gör inget om den blir helt full eller t.o.m. har lite råge. Förvara brödet insvept i en duk i kylen. Mycket hållbart! Gör inget om det börjar torka, blir bara bättre.

Beroende på hur fluffigt man får det och hur tunnt man skär blir det runt 4 g kh per skiva. Jag brukar får 17 - 19 skivor = 3.8 - 4.2 g kh/skiva.



Jag har gjort vissa förändringar. I doktorn recept är det 100 g smör. Men det gör att brödet sjunker ihop mer och fett kan man ju ha på sedan. I min nya ugn gräddar jag det 1 timme och 10 minuter. I min gamla ugn som antagligen var för varm fick jag köra mycket kortare. Ha det inne så länge som möjligt.

Brödet funkar fint som rostat eller stekt men är ingen höjdare att äta som det är. Påminner om färdigskivat formbröd. Bäst tycker jag är att steka skivorna på svag värme så de blir gyllenbruna och suger åt sig mycket smör. Det är viktigt att brödet torkar ut ordentligt antingen man steker eller rostar, annars kan det kännas lite som omelett i mitten.

Receptet norpat från Kwasniewskis böcker.

[Uppdatering]
Hälften av mjölet kan utan nackdel bytas ut mot 1 dl pofiber för att får ner kolhydraterna lite. Då kan man även ha mer äggvita.

Med den blandningen går det även att göra platta kakor.

hemul:
Jag gjorde ett misstag som visade sig vara lyckosamt. Ugnen stod på bara 100 ° när jag satt in brödet. Jag vred upp värmen när jag upptäckte det efter några minuter och trodde att det skulle bli misslyckat. Men det jäste upp mycket mer än normalt. Har gjort så ett par gånger nu med samma resultat. Man får lägga på lite gräddningstid för att kompensera. Antagligen funkar det att sätta in det i kall ugn, men det är otestat.  :flowers:
elocinave:
jag tycker faktiskt att det inte är något bröd utan kaka!

Typ sockerkaka utan socker. Både smak och konsistens :sad:
hemul:
Det var väl ostbrödet du tyckte det om? Det här smakar som taskigt formbröd ju.
elocinave:
nej, det här var det enda kwasniewski-brödet jag bakade och varken jag eller någon annan i familjen tyckte om den :shake_head:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida