Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 11:12:22 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tim Noakes gör en Annika  (läst 7890 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2015.05.01 - 06:16:19 »

HPCSA, Sydafrikas motsvarighet till socialstyrelsen (antar jag), ska utreda om Tim Noakes gjort sig skyldig till "unprofessional conduct". Karln har tydligen, på Twitter av alla ställen, givit en mor råd om att ge sin unge low carb-alternativ istället för välling när hon slutar amma. Det blev tydligen droppen.

https://www.google.se/search?q=tim+noakes+HPCSA

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2015.05.01 - 12:02:17 »

Tim Noakes kan vara rätt underhållande att lyssna till - ett tag...
Jag får intrycket av att han även före omvändelsen till LCHF varit en person som dragits till att gå på tvärs mot annan (etablerad) vetenskap, hans idéer om #Central governor" (http://en.wikipedia.org/wiki/Central_governor) och "the Serious Problem of Overhydration in Endurance Sports" (http://www.outsideonline.com/1900801/tim-noakes-serious-problem-overhydration-endurance-sports)

Behöver ju inte betyda att han har fel...  :smile:
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2015.05.01 - 13:45:11 »

Central governor -vilket roligt namn på det!  Lite som verkmästarn i magen.  :laugh:

Lyssnade nyligen på ett program som tog upp detta med att idrottare oftare än andra får hjärtproblem. Fast det var ju förmaksflimmer men följdproblem, inte akut syrebrist som väl det här handlar om, om om jag fattade hälften rätt. Låter väl inte helt omöjligt att det kan vara så i mina medicinskt oskolade öron.

Kanske därför jag inte lyckas bli rejält andfått. Min central governor kanske blivit rabiat. :whink:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2015.05.01 - 13:47:21 »

Hur som, det som hänt nu verkar ju vara osedvanligt skitnödigt av den som anmält, eller om det var HPCSA själva som initierade. Att råda någon att inte ge välling känns väl inte så där ruskigt subversivt vad man än anser om kost för övrigt. Eller det kanske det är, när jag tänker efter. :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #4 skrivet: 2015.05.01 - 17:01:30 »

Det kanske inte var att utesluta vällingen som var så omstörtande som att ge low-carb istället.  :smile: Hade han förslagit bröd med margarin på så hade det nog gått hem.  :whistle:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2015.05.01 - 19:49:16 »

Med tanke på att bröstmjölk innehåller 39% kolhydrater  :shock: så är det nästan konstigt att han inte förespråkar att man ska sluta amma tidigt och gå över till det mer naturliga alternativet Bulletproof Coffee.  :whink:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2015.05.01 - 20:02:25 »

Men gjorde han det då? Hittar inte själva tweeten. Kwasniewski har nån blandning med mjölk, äggulor, grädde och smör (om jag minns rätt) som kommer väldigt nära bröstmjölk. Så kan man ju också göra. Förresten ligger visst Noakes variant på 60 g kolhydrater, så inte direkt LCHF det heller.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2015.05.02 - 02:32:26 »

Suck. Konstig engelska, men det är inte mitt fel.

Noakes said in response that this was an “interesting development,” and that “warning people against such diets [is] promoting obesity.”

"This is the same organisation in Sweden that concluded that the diet of high protein, high fat and low carbohydrate diet was entirely safe and acceptable. At the moment the same diet is being used by at least 25 per cent of Swedes. By them [HPCSA] warning people against such diets they are promoting obesity and unhealthy people. Carbohydrates are the root causes of obesity."


http://www.2oceansvibe.com/2012/10/09/the-health-council-warns-against-the-tim-noakes-diet/

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #8 skrivet: 2016.12.11 - 20:06:43 »

Gudiol länkar på Instagram till en artikel om Noakes som bl a nämner rättegången mot Noakes.
Jag blir lätt förundrad över hur någon kan bortse från att att man tagit Metformin och hävda att det är enbart dieten som gjort susen  :hm-hm:

Länken till Gudiols instagram
https://www.instagram.com/p/BN4UxlggoAX/?taken-by=gudiol

Citat
In fact, Noakes hasn’t even succeeded in curing his own diabetes—as he will tell you. He diagnosed himself, based on his blood-sugar levels and family history. Even after a year on the high-fat, low-carb regimen, he told me at breakfast, his fasting glucose had barely budged; it was still hovering above 125. “Nothing happened,” he says. So he prescribed himself metformin, a common first-line diabetes drug. “I was on two grams a day, which is a massive dose.”


When that didn’t work, he added supplements, including berberine, curcumin, and one called N-acetyl cysteine. That finally got his glucose and hemoglobin A1c (another marker of diabetes) under control. “So I’m cured,” he says. “But I’m not cured, because I still have to take the medicine.”

Another way of putting it: Noakes controls his diabetes with a prescription drug, along with supplements and a low-carb diet. Plus running. Yet in public debates, on Twitter, and in most other interviews, he’s asserted that his diet alone is powerful enough to prevent or reverse diabetes. And that exercise is unnecessary, an astonishing statement from a guy who has devoted his entire life to the study and practice of physical fitness. “The best thing about this diet,” one giddy believer told me, “is that you don’t have to exercise.”

The disconnect highlights a trap into which Noakes seems to have fallen, according to both his critics and some former colleagues: a willingness to see only what he wants to see and believe only what he wants to believe. For example, he’ll approvingly tweet a link to an animal study showing that sugar is addictive, but when another study shows that mice still get diabetes on a low-carb diet, he’ll dismiss it, tweeting, “Mice are not men.”

Här är länken till ursprungliga artikeln (som är lååång)
http://www.outsideonline.com/2140271/silencing-low-carb-rebel
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2016.12.11 - 21:21:33 »

Jösses. Kan man vara säker på att det där är sant? Det är ju ganska anmärkningsvärt i så fall.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2016.12.11 - 21:25:07 »

Jaha. Det kan man.  :sad:
http://www.thenoakesfoundation.org/news/blog/profs-words-my-medical-epiphany
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2016.12.14 - 12:19:50 »

Märkligt förresten varför han inte får ner blodsockret. De flesta, för att inte säga alla, brukar ju få det.  :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2016.12.14 - 20:00:52 »

Fast man kan väl inte säga att alla får ner blodsockret?
De flesta som går ner i vikt brukar ju lyckas med det, oavsett metod, men jimmy m har det ju fortfarande lite kämpigt tex
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2016.12.14 - 21:40:29 »

Inte alla, men helt klart de flesta. Noakes verkar ju inte ha påverkats alls. Andra som inte lyckas helt brukar väl ivf få lägre socker och kunna dra ner medsen. Han började ju metformin efter att han lagt om till lowcarb. Jag fick förresten skitbra socker långt innan jag började gå ner. Jag gick ju tvärtom upp. Var på gränsen till diabetes sedan många år innan.

Men vi hade en tjej här förut som tyvärr försvann, Bookia. Hon fick diabetes efter att ha ätit LCHF flera år.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544