Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 03:14:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag och min medicinboll och Jungle Gym  (läst 32480 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #60 skrivet: 2015.08.10 - 17:51:44 »

jag plockar noll :)
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #61 skrivet: 2015.08.11 - 00:46:05 »

Jag plockar inga liter. Var ute i 4 timmar för typ 5 veckor sedan. Då lyckades vi skrapa ihop 4 dl blåbär och en handfull kantareller.  Men så tog vi 1 geocache och tappade bort ett par solglasögon på den turen också.  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #62 skrivet: 2015.08.11 - 01:02:46 »

Så varför kritiseras min plockhastighet om jag får fråga?  :fork_off:

Jag har 15 liter blåbär i frysen jag och det är mer än vad ni har. Ha ha! :devil:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #63 skrivet: 2015.08.11 - 05:58:34 »

Här i närheten finns inte så många blåbär. Jag kritiserar inte alls, jag är avundsjuk.  "knaprar på några torkade för att få fram några minnen".
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #64 skrivet: 2015.08.11 - 11:10:41 »

Därför att jag förhöjer mig själv genom att förminska andra som kan bättre än vad jag kan.  :devil:

Kan sorgset erkänna att jag har massor med vinbär från förra året i frysen. En hel jäkla fryslåda/hylla. Och tre buskar på radhustomten som dignar och vill bli plockade. Hoppas jag hinner börja få något vettigt gjort med alla dessa bär i helgen. :shy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #65 skrivet: 2015.08.11 - 13:18:21 »

Men ät de bara! Svarta vinbär kan ju äta som de är med grädde. Eller häll sprit på dem!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #66 skrivet: 2015.08.12 - 20:03:57 »

Vi äter av dem på buskarna varje dag. Smakar mumma. Men sprit går bort. Vill göra gelé av de svara och då gör det inget att de hinner bli riktigt mogna. Vita ska jag göra saft av. Blandat med lite rött så ser det ut som rosé. :tongue:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #67 skrivet: 2015.08.12 - 22:42:54 »

Ner med skiten i en råsaftcentrifug! Fick plocka röda och svarta på grannens kolonilott igår. Svarta fryser jag, för de tycker jag är goda att äta som de är, men röda gick rätt ner i centrifugen. Dricker ett glas nu, så gott! :tasty:

Om du provar, det går åt en del. Hade 5½ l röda och det blev drygt 1½ liter råsaft. Det blir otroligt mycket skum, så man får hälla det hela genom en silduk sen, annars blir utbytet för dåligt. Hällde av det som blivit innan jag gick och la mig och sen rann det till ganska mycket mer under natten. Man vill inte dricka mer än ett litet glas, så det är rätt OK ändå. Tycker en tredjedel saft, en gnutta stevia och två tredjedelar vatten blir gott. Men min kompis gillar det riktigt svagt, som smaksatt vatten bara.

Förra året gjorde jag misstaget att bara ta av skummet och kasta det och fick knappt mer än i år trots att jag hade betydligt mer än 10 liter bär! Det måste vara proteiner i skummet. Nu när det stått så länge kunde jag riva loss det i bitar från silduken. Som en väldigt kompakt citronfromage med för mycket gelatin i såg det ut, fast rosa.  :tongue:

Hoppas jag får ta det som är kvar när hon tagit sitt sen. Tordes inte ta mer igår. Jag var där själv så jag kunde inte fråga hur mycket som var OK.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #68 skrivet: 2015.08.13 - 14:25:02 »

Jag har ingen råsaftcentrifug. Inte ens en saftmaja. Så det är koka och sila som gäller för mig. De tar så himla mycket plats, så jag har valt bort dem. Tyvärr bor morsan för långt bort. Annars hade vi kunnat parta på grejerna. Ingen annan jag känner är intresserad av saftning och syltning.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #69 skrivet: 2015.08.13 - 21:53:17 »

Aha, jag minns att du var sugen på en sån jag köpte men trodde du också hade en gammal dålig, som jag. I år ska jag försöka hinna med att musta äpplen till cider också. Får väl se hur det blir med svamp och väder och det ena med det andra. Hittills har jag pinsamt nog bara gjort vinbär. Det kommer att bli många tömningar även med den här större maskinen om jag ska få ihop en 20 liter, men det är ivf lätt att diska ut de delar som behöver rengöras.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #70 skrivet: 2015.08.14 - 11:50:47 »

Men till vinbär måste den ju ha varit smidig med inte all för många tömningar. Äpplen däremot kan jag tänka mig blir mycket tjafs av.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #71 skrivet: 2015.08.14 - 13:05:13 »

Nädu. Två "mellanrengöringar" på den där lilla mängden.

Den är korkad ju. Köp inte den här modellen om du till slut köper en. Den är nog effektiv och så, men den har inte ett utkast för skräpet som är brukligt utan det samlas upp i en ringformig behållare som sitter i höjd med silmojen på maskinen. Sen är det meningen att man ska se när den är full genom ett centimeterstort rökfärgat fönster... Idiotiskt. Varför ett färgat fönster till att börja med? Sen är det ju mörkt inne i maskinen. Ska man stå där med ficklampa och glutta eller? Plus att fönstret så klart blir nerstänkt med fruktmos så snart man startar maskinen. Tömmer man inte i tid så börjar saften pösa över. Det gör att jag kanske tömmer lite väl tidigt, vill inte riskera olycka. Har man mycket så blir det väl lättare, man vågar vänta längre och längre och kan utgå från saftmängden kanske. Behållaren är långt ifrån så stor som en sån där utanpåliggande uppsamlare brukar vara heller.

Jag la inte märke till det här när jag köpte, var helt fixerad vid effektivitet och kapacitet, t.o.m. ringde till Philips och frågade vilken som var effektivast och hade störst kapacitet. Fast de fattade inte frågan, bara tjatade om hur mycket mer must deras maskiener fick ut per kilo äpplen... Borde verkligen ha åkt till Elgiganten eller nåt och tittat på dem IRL.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #72 skrivet: 2015.08.14 - 16:44:22 »

Ja, det låter verkligen idiotiskt! Tack för varningen. Jag har något minne från en gammal press där avfallet kom ut som en lång ringlande orm. Måste ha varit en gammal hushållsassisten med tillbehör till, som föräldrarna hade när jag var barn. Jag har en känsla av att hushållsmaskinerna var lite smartare på den tiden. Och hållbarare och stabilare.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #73 skrivet: 2015.08.15 - 05:38:31 »

Jag är full.  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #74 skrivet: 2015.08.15 - 23:51:29 »

Har du käkat jästa bär?!? :lulz:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544