Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 23:54:59 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Chokladpannacotta med grädde och bär  (läst 25280 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« skrivet: 2008.04.04 - 13:47:07 »

4 portioner

75 g mörk choklad, ca 70 %

1 gelatinblad

2 dl vispgrädde



Att servera till:

1 1/2 dl vispad grädde och bär


Gör så här:

1. Smält chokladen i vattenbad och lägg gelatinbladen i kallt vatten.

2. Koka upp grädden. Krama ur gelatinbladet och blanda med grädden. Vispa ner den smälta chokladen.

3. Häll upp i portionsformar och ställ kallt i minst 3 timmar. Servera pannacottan med lite vispad grädde och bär.
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #1 skrivet: 2008.04.04 - 13:50:34 »

Jag älskar choklad så det här ska jag prova! :tongue:
Loggat
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #2 skrivet: 2008.04.04 - 13:53:37 »

Jag kan inte ens göra detta!  :cry:

Grädden skär sig alltid och det slutar med två skikt, ett vattnigt och ett fettskikt. Smakar förjävligt sen.  :cry:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Langhol
Sr. Member
****

Smörklickar: 13
Offline Offline

Antal inlägg: 384


« Svara #3 skrivet: 2008.04.04 - 13:56:15 »

Vadå? Är det så svårt att göra det här? :shock:  Jag vill göra enkla saker och som går relativt fort.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2008.04.04 - 13:57:08 »

Du måste utsöndra något som får grädda att skära sig.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2008.04.04 - 13:57:36 »

Vadå? Är det så svårt att göra det här? :shock:  Jag vill göra enkla saker och som går relativt fort.

 :club:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #6 skrivet: 2008.04.04 - 13:58:20 »

....eeehmm....alltså ALLA andra lyckas med sina pannacottor, förutom mig då! Jag har någon sorts förbannelse över mig så fort det kommer till uppvärmning av grädde.  :so_mad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2008.04.04 - 19:57:42 »

Men det måste ju nästan vara kärlen eller redskapen du använder... Har du bett någon annan göra hemma hos dig?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #8 skrivet: 2008.04.04 - 22:10:21 »

Nää, vem skulle det vara? Jag är världens mest osociala människa (det har blivit så med tiden pga hörselskadan, man orkar inte tjafsa) och umgås mest med min pojkvän när jag är ledig.  :blush:

Någon som bor i närheten av Skövde som känner sig manad?  :wave:  :flowers:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #9 skrivet: 2008.04.04 - 22:20:43 »

Jag bor 5 mil från dej Bookia :smile: . Lidköping.
Loggat

Vira
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #10 skrivet: 2008.04.04 - 23:16:24 »

Jag skulle bli väldigt hedrad om Fetbobbens egen LCHF mästerbagerska skulle bevärdiga mig med ett besök.  :inlove:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Vira
Sr. Member
****

Smörklickar: 12
Offline Offline

Antal inlägg: 332



« Svara #11 skrivet: 2008.04.05 - 14:36:01 »

Meddelar i god tid när jag har vägarna över Billingelimpan :whink:
Loggat

Vira
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2008.04.06 - 09:39:04 »

Nää, vem skulle det vara? Jag är världens mest osociala människa (det har blivit så med tiden pga hörselskadan, man orkar inte tjafsa) och umgås mest med min pojkvän när jag är ledig.  :blush:

Hmmm, din pojkvän?  :lol:

Jag visste inte att du är hörselskadad. Vad trist att även får sådana effekter. :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #13 skrivet: 2008.04.06 - 09:52:38 »

Visst, han kan svänga ihop riktigt smarrig mat (det är jag som har lärt upp honom, hans familj kan verkligen inte ett skit om matlagning så han har inte fått ett smack hemifrån). Han har blivit duktig på grytor, de blir oftast godare än mina.  :mad_roll:  :biggrin1:
Men när han har använt vispgrädde i grytor har det skurit sig för honom med, så han vågar sig inte på pannacottan.  :crazy:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Bookia
Hero Member
*****

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 622



« Svara #14 skrivet: 2008.04.06 - 10:00:57 »

Jag visste inte att du är hörselskadad. Vad trist att även får sådana effekter. :neutral: 

Jupp, gravt hörselskadad hörselskadad sen 5års åldern men för närvarande är jag välutrustad med två stycken av av såna här skönheter :thumbsup:
Jag slutar aldrig förvånas över hur de lyckas sockra reklambladen med massa hittepå, tjusiga ord, när det i själva verket inte handlar om så avancerade grejor.  :smack_head:
De där hörapparaterna är en rätt ny modell som funkar skitbra för mig, med de behöver fininställas lite till. Jag är dock redan superdupernöjd. De har en cool bullerdämpande funktion så nu kan jag vara ute bland bilar och trafik och ändå någorlunda föra ett samtal eftersom hörapparaterna dämpar alla ljud utom de ljuden inom talområdet. Med de gamla hörapparaterna gick det inte alls. Jag älskar teknik.  :drool:

Men jag är fortfarande redigt hörselskadad även med hörapparaterna, jag måste se ansiktet på de som pratar, då jag är beroende av att läsa på läppar. Jag har jättesvårt att höra om det slamras och låter runtomkring (även med bullerprogrammet) så pubar, restauranger och uteställen i allmänhet är omöjliga för mig. Jag är beroende av en lugn miljö utan massa störande biljud för att kunna vara social, men trots det är folk tvunga att upprepa vad de säger väldigt ofta.
Det är inte många som orkar så jag har blivit jätteosocial med åren. Man blir illa tvungen, men man hittar annat att sysselsätta sig med. Matlagning, programmering, handarbete, bokläsning. Men visst är det ensamt. Tyvärr.  :sad:
Loggat

All truth passes through three stages. First, it is ridiculed. Second, it is violently opposed. Third, it is accepted as being self-evident.
We are just an advanced breed of monkeys on a minor planet of a very average star.
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544