Siktkaka
(1/4) > >>
hemul:
Vet inte vad jag ska kalla det annars, mitt nuvarande favoritbröd. Påminner om en rågsiktskaka, både till utseende och smak faktiskt.





Det här är ungefärligt.

35 g fibrex (betfiber)
200g fil
3 ägg (stora frukostägg)
100 g äggvita
några msk pofiber eller kokosmjöl eller både och
30 g rismjöl
anis och fänkål eller vad man tycker
salt
2 tsk bakpulver

Skål 1
Blanda fibrex, fil, de mortlade kryddorna och salt och låt det stå och svälla minst en halvtimme. Ska bli nästan en fast klump.

Skål 2
Blanda rismjöl och bakpulver

Skål 3
Separera gulor och vitor och häll vitorna i en stor skål.


Blanda i gulorna i fibrexmassan när den svält färdigt. Tillsätt pofiber och/eller kokosmjöl. Kan eventuellt uteslutas, men jag inbillar mig att det håller ihop bättre med lite sånt. Låt svälla en stund.

När allt är fardigsvällt så vispas vitan stenhårt. Vispa försöktigt ner fibrexklumpen. Tills slut vispas mjölet i.

Fördela i smörade, runda formar. Det jäser inte upp så mycket, snarare sjunker det ihop aningens, så ta så tjockt ni vill ha ungefär.

Grädda i 185 ° i ungefär en timme. Förvara i plastpåse i kylen när det svalnat.

Det har brödet blir stadigt och tuggigt. Tycker det är jättegott, ingen som helst omelettkänsla. Har passat fint till julskinkan. Det är kryddorna som gör det. Och konsistensen.

Man kan variera rätt friskt. Jag har gjort med 6 hela ägg och ingen extra vita och det blir också bra. Man får prova sig fram lite. Det är rätt stora kakor på bilden, den största är 24 cm. Jag tror det skulle funka att klicka ut tekakor på en plåt också, men då blir det nog tunnare bröd och svårare att dela om man vill det. Jag tycker det är gott med stadiga bitar så här.
hemul:
Just ja. Hela satsen ger ungfär detta.

fett: 24 g
protein: 37 g
veg protein: 5 g
kolhydrater: 33 g
energi: 512 kcal

En sats räcker lätt till frukostmackor en vecka åt mig.
Mynlen:
Oj, det ser gott ut!
hemul:
Det är det. Och det är stabilt och hållbart. Man behöver inte bre ett dugg försiktigt.

Försökte använda Fibrex för flera år sedan. Vet inte vad jag gjorde för fel då, för jag klassade det som värdelöst.
Mynlen:
fibrexen jag köpte här var annorlunda än svenska fibrexen. Det är som små hårda korn.
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida