Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 16:07:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 6 7 [8]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Salt  (läst 70862 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snorkfröken
Full Member
***

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 239


Var är Mumintrollet?


« Svara #105 skrivet: 2013.10.05 - 01:26:56 »

Nyponmjöl låter ju sexigt  :tongue_wag:
Loggat

En lagom rund tjej lagom galen med mycket självironi och sjuk humor.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #106 skrivet: 2013.10.05 - 03:13:00 »

saltets underbara förmåga!.

I förrgår hade jag inte ätit mycket alls, och jobbat som fan med att packa hans saker. Igår på jobbet kände jag mig lätt i huvudet, trodde det berodde på att jag sover så dåligt. Sen kom jag plötsligt på att någon här hade skrivit hon tar ett glas saltvatten om hon blir trött.

KANONERS jag piggnade till.

åt litet keso och cremefraiche och blåbär (nja, amerikanska)  till lunch och flängde genom hela resten som skulle göra innan han kom och hämtade.

saltet fungerade alltså bra!
Loggat



berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #107 skrivet: 2013.10.05 - 18:20:02 »

Ja, saltvatten eller buljong funkar finfint för mig. Nyponpulver sexigt? Nää, men gott. För mig iaf.   :whink:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #108 skrivet: 2013.10.15 - 22:21:04 »

Att apelsin är rikt på magnesium hade jag inte en aning om, men det kan ju förklara varför jag ofta blir sugen på det när jag är bakis.  :bg:
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #109 skrivet: 2014.01.06 - 18:22:06 »

Nyponskalsmjöl var gott i fil (jag använder finsk surmjölk som är tunn i konsistensen, de brukar dricka den i glas här). Det funkar även med potatismjöl för den som håller på med resistent stärkelse. Lokala mejeriet har en youghurt med nypon/ blåbärsmak, jag ska prova att blanda i blåbär också en vacker dag. Eller en gråmulen-dimmig, det verkar troligare.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #110 skrivet: 2015.07.18 - 11:14:47 »


Citat
To date, it is acknowledged that salt restriction can weaken sexual desire, and some of the steroid and peptide hormones involved in reproduction generate salt appetite. Sodium intake rises under environmental stress conditions, in particular, in those who are not well adapted to withstand prolonged sodium shortage. Sodium deficiency is aggravated by other nutrient imbalances, more especially during reproduction cycles (mating, gestation and lactation).

Citat
Altered sexual function has long been known as a potential problem in the management of hypertension by salt restriction as illustrated by the Trial of Antihypertensive Interventions and Management (TAIM) [26]. Adding a low-sodium diet to either chlorthalidone or atenolol treatment did not improve blood pressure control. More disturbing, however, were more frequent complaints of fatigue and sexual impotence among patients assigned to severe sodium restriction (<70 mmol/day)

Citat
Low salt intake has been incriminated in the pathogenesis of the ‘chronic fatigue syndrome’ (CFS), a disorder characterized by profound disabling fatigue, including sexual inactivity. Symptoms and signs include impaired concentration, attention or memory abilities and reduced libido and orthostatic hypotension (Table 1). Therapy consists in prescribing increased dietary salt or fludrocortisone to prevent abnormal reflex initiation. Holaigah et al. [28] recommended patients with CFS not to curtail their dietary salt intake, some of them being addicted to self-imposed sodium restriction.

Stycket om restriktion av mat bland jägar-samlarfolk för att påverka feritilitet är intressant
Citat
Low salt intake in hunter–gatherer populations and salt wasting: implications for female fertility
Although sodium intake is fundamental for their survival, pre-agricultural societies differ in the access they have to salt and in their dedication to it. In many hunter–gatherer societies, food taboos dictate the diet of female individuals. These taboos are often to be respected throughout the most critical reproductive years of their life. Most of the food-related beliefs concern meat although salt, corn and fat are sometimes prohibited for ritual reasons. Australian aboriginal societies restrict food for pregnant and lactating women [30]. Aranda women cannot eat lizards until they have a child. Maternal malnutrition influences birth spacing and increases the risk of premature death (abortion) or low birth weight in neonates.

Citat
Some 50 years ago, Robinson [44] investigated the impact of a high- versus low-salt diet in the early period of pregnancy in a large cohort of women. He found a lower incidence of oedema, toxaemia and bleeding during pregnancy and of perinatal death in those with high salt intake. Giardina et al. [45] examined the impact of a low-salt diet on arterial function in pregnancy. They observed an increase in vascular reactivity that adds to the concern about adverse effects of sodium restriction. Therefore, any reduction of salt consumption during pregnancy should be carefully monitored, especially with respect to the potential risk of aggravating pregnancy-induced hypertension.

http://ndt.oxfordjournals.org/content/23/7/2154.full
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: 1 ... 6 7 [8]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544