Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 21:41:33 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rensa nypon  (läst 17302 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2014.10.04 - 16:45:43 »

Nu är det klart. Och nu måste jag duscha. De där stickiga stråna var inte så farligt besvärande när jag rensade, men när jag hanterade de torkade... Känns om om jag rullat mig i glasull.

1.7 l färska nypon hade jag. Exakt 2.5 dl pulver är resultatet. Nyponen var fina, nästan inga behövde slängas.


  


Hittade ett recept där man änvänder pulver, 0.5 dl pulver till 6 dl vatten.
http://www.tasteline.com/Recept/hemlagad_nyponsoppa

Det innebär att jag får 3 liter soppa av mitt pulver. Tyvärr är det inte är på långa vägar värt besväret. Det tog hela kvällen att rensa. Med pausar. Jobbigt att stå och pilla så. Nästa gång får det nog bli att koka hela bär, passera och slänga i frysen. Fast trist är det. Skulle så mycket hellre vilja ha torkade.

Fast jag ska ge torkning en sista chans. Jag hade så klart missat några kärnor och de trillade ur i torken, utom om de låg i skal som alldeles knorvat ihop sig. Många kärnor lossnade också från de färska, halverade nyponen om jag skakade måttet de var i. Undrar hur det skulle funka att halvera, skaka loss de kärnor som går, torka resten, krossa skalen lätt för att motverka inknorvning av kärnor och sen skaka igen. Risken är väl att de där stickiga stråna yr omkring nåt överjävligt om man gör så förstås.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2014.10.04 - 16:46:57 »

Ny insikt. Har alltid trott att såna där små burkar, typ Findus majonnäs, är 3 dl. De är 4.5 dl. Viss skillnad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2014.10.15 - 01:01:12 »

Ingen aning, men tar gärna också tips. Jag tittar längtansfullt på nyponen och sen tittar jag bort...

Jag plockade faktiskt mer i lördags. 2 1/4 liter ungefär. Det var mycket lättare att rensa nu. Jag ska inte säga att det gick fort, men man lär sig. Var inte så mycket pill på slutet utan jag har nog fått till någon slags teknik med potatisskalaren. Stick in, vrid till, sprätt iväg!  :tongue:

Jag försökte inte rensa så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt heller. Hängde dem utanför fönstret (det är under 10 här nu större delen av dygnet) och sen rensade jag lite i taget under ett par dagar. Typ max 20 nypon i sträck, som pausarbete när jag tittat på TV eller suttit vid datorn. Då blev det nästan roligt, lite småtrevligt så där. Nyponen är lika fina som när jag plockade dem, så de tål förvaring. Halvorna som jag samlat i en bunke i kylen har inte farit illa de heller.

Om vädret tillåter ska jag ut i helgen igen. Finns det nypon kvar och det tror jag det gör ska jag ta lite till. Så pass har jag vant mig vid rensandet.  :whink:

Men du, om du plockar, ta bara de stora. Det är inte lönt att hålla på med de små, det är svårare, tar längre tid och ger mindre.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2014.10.15 - 05:47:31 »

Tack för tips! Får se om jag orkar...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2014.10.15 - 23:02:01 »

Titta vad jag har legat i. Jag mätte med en tumstock och fick det till att det är ungefär 5½ dl. Om det där receptet stämmer så blir det nog en 7 liter soppa. Om man nöjer sig med att käka 2½ dl så räcker det ju till rätt många gånger faktiskt. Det kanske är lönt det ändå. Fast jag har ju inte smakat än förstås. Det kanske blir stickigt som bara den i halsen! Då blir jag riktigt besviken efter allt det här slitet! :lulz:


Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #20 skrivet: 2014.10.16 - 11:36:05 »

Inget pill för en heltidsarbetande trebarnsmorsa.  :shake_head:
Men du måste provsmaka nu! Vi måste ju få veta om det var värt slitet! :dribble:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2014.10.16 - 15:38:55 »

Snart. Den som spar han har. :cheeky:

Jag tror faktiskt att det är görligt om man plockar då och då och sen rensar lite i taget. Man kan säkert ha nyponen minst en vecka i kylen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #22 skrivet: 2014.11.11 - 16:58:16 »

Nu har jag provat och det var nog faktiskt värt det.  :dribble:
Det stack inte alls i halsen! Kliade lite på läpparna när jag tog de första skedarna, men det försvann.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #23 skrivet: 2014.11.11 - 20:43:39 »

Jag har inget minne av att mormor rensade nyponen och de var oftast små smala hon plockade.
Är det inte en speciell sort det ska vara? Duger vilka nypon som helst?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #24 skrivet: 2014.11.12 - 05:00:58 »

Vad jag läst duger vilken sort som helst, även de där som planteras i parker, de som är breda och köttiga.

Ska definitivt göra nästa år också. Om jag torkar eller passarar får jag se. Jag inser ju att man kan få ihop mycket mer om man kokar och passerar. Men då får man problemet att packa i lagoma portioner istället. Kanske kan man köra med platta paket här också och sen kotta av så mycket man vill ha. Så gör jag ju med buljong.

Det blev lite bitar i pulvret som sjönkt till botten i soppan. Men det var inte kärnor som jag trodde, för de var inte hårde. Tror det var små bitar a skal faktiskt.


För de sockerskrämda kan jag meddela att stevia funkade alldeles utmärkt att söta med. Jag tog en tsk socker också för att få den rätta smaken, men det hade gått utan med.

Hur som har jag det riktigt fint ordnat. Bara några hundra meter innan svamstället är det som en dunge där det växer nypon, rönn och slån. Bara att stanna och plocka så mycket jag orkar på hemvägen. Ska dit i dag, blir väl sista gången för i år misstänker jag. Om jag orkar ska jag rafsa ihop lite slånbär. Man jag kanske är för trött och frusen då. Kyla är inte riktigt min grej längre. Jag fryser hur mycket jag än klär på mig.

Önska mig lycka till. Vill hitta mer frostvaxskivling som var supergod och så vill jag gärna lära mig vinternagelskivling också, den har jag aldrig plockat. Trattisar borde det finnas gott om än. Men det kanske blir kallt om fingrarna att plocka dem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544