Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:09:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rabarbersylt  (läst 8147 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.08.15 - 17:19:17 »

Vi saknar en kategori för saft och sylt, så jag lägger det här.

Har alltid gjort rabarbersylt och fattar inte varför folk inte gör det. Man gör som kräm, men utan att blaska i en massa vatten och potatismjöl behövs så klart inte. Alltså bara lite vatten i botten  + sötning och så låter man rabarben sjuda sönder och rör om då och då. Jag brukar koka ihop det så pass att det tillsatta vattnet försvinner. Utan socker får man så klart frysa sylten. Den håller sig väldigt bra i kylen sen, p.g.a. syrorna antar jag. Har ivf haft en vecka utan problem. Jättegott till fil. Och på pannkakor med vispgrädde. I mitt förra liv gjorde jag petichouer med rabarbersylt och grädde. Det var en höjdare!  :dribble:

Förra året gjorde jag med stevia och lite socker, men i år vågade jag mig på bara stevia. Det blev lika gott!

Nästan kolhydrat- och kalorifri sylt. Perfekt! Jag kokade ihop den lite, så aningen högre värden än för rabarber (inom parentes) för den här laddningen.

fett: 0.21 (0.20)
protein: 0.96 (0.90)
kolhydrat; 3.30 (3.10)
kal: 18.97 (17.80)

För den som inte räds socker så kan man göra otroligt fin rabarbersylt men man måste ha riktigt spröda och mjälla stjälkar då, så bara de tidiga duger. Jag har tyvärr tappat bort receptet, men som jag minns kokade man först en sockerlag och pluttade sen i lite längre rabarberbitar, så mycket som det får rum i lagen. Sen sjöd man bara försikt helt kort, en minut eller så, kanske mindre t.o.m. Rabarben får inte gå sönder. Resultet blir en sylt med hela bitar i klar rosa lag, otroligt vacker och god.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.08.15 - 20:34:04 »

hm det där låter jättegott. Trodde rabarber behövde socker för att inte bli så där ... frätande??? på tändernas glasyr.  Om jag ser rabarber kommer jag nog att testa med stevia. Gillar rabarbersmaken jättemycket!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.08.15 - 22:47:46 »

Trodde inte du gillade stevia? Blandar jag ihop dig med någon annan? Men kan ju inte göra så jättesött, men sött nog. I nödfall kan du ju ta lite socker. Förra årets sylt ligger på sådär 10 g och det är ju inte farligt heller. Man tar ju bara ett par skedar. Rabarber i sig innehålle ju nästan ingenting.

Jag älskar också rabarber. Därför jag inte fattar varför det bara är jag som gör sylt. Jag vet ingen annan. Men alla gillar det när de får smaka.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.08.16 - 09:43:12 »

jag?? jag använder en steviaplupp varje dag i äggmjölkskaffet.. :) så du blandar nog ihop mig. rabarber säsongen är nog över här i holland men OM jag ser det.. ska jag testa!
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2014.08.22 - 20:20:46 »

Klart jag har gjort rabarbersylt. Bara en liten burk men å så gott.
Gjord på härligt ekologiskt rörsocker.

Jag är himla glad att jag kommit över sockerfobin jag utvecklade på LCHF.  :nod-yes:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.08.22 - 22:17:10 »

Å jag har fått löfte om att plocka på en bekants kolonilott nästa år! Hon tar bara före midsommar, sen får jag ta resten. Så glad, för rabarber har jag svårt att vara utan och jag vägrar köpa i butik.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544