Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 05:58:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Blåbär  (läst 16461 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.08.11 - 14:13:36 »

Blåbär är dumma. Jag tycker blåbär och gräddmjölk är så gott, bara rakt av behövs inten sötning eller nåt. Men det gäller bara färska blåbär. När de varit frysta går de ju sönder och saftar. Äckligt när det blandar sig med mjölken.

Vad jag egentligen tänkte skriva om är att jag har provat att torka nu. Det går fint, men är inte direkt resurssnålt. Minst 24 timmar får torken stå på. De flesta beskrivningar säger att bären ska bli knastertorra. Förra året hittade jag dock en som sa att de skulle bli som russin. Den hittar jag så klart inte nu. Så jag kompromissar. En del är verkligen knastertorra och andra är som torra russin, men jag tror det räcker. Har en omgång i torken nu. Vägde upp den här gången, 1 kg. Så framåt kvällen ska jag visa er hur mycket det krympt.

Det finns massor av blåbär i år. Har nog så det räcker redan, men tänker plocka mer ändå ifall det blir ett dåligt år nästa år, bara vädret tillåter så. Då kommer jag att torka rätt mycket för att spara plats i frysen. De torkade bären är jättegoda att mumsa på som de är, men jag tänker mig att de borde funka jättebra till blåbärssoppa och kräm och sånt. Har inte provat att laga något av dem än, men ska nog göra det snart så jag vet om det funkar. Koka dem måste man nog. Kan inte tänka mig att bara uppblötta är gott, de måste nog kokas.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #1 skrivet: 2014.08.11 - 17:49:17 »

När jag klagade på att det tog en evig tid att torka blåbär förra året sade någon att man behöver pricka hål på varje bär med en nål. Inte speciellt arbetssnålt dock.  :rolleyes: Har ingen aning om det stämmer dock. Tycker att majoriteten av blåbären torkade bort här i år..
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.08.11 - 18:35:04 »

Det var det jag hade läst förut, att man måste picka dem, så jag tänkte att det gick fetbort. Men så förra året hittade jag massor av ställen som sa att det behöver man inte alls det. Mina närmar sig 24 timmar nu och de flesta är torra som fnöske, men enstaka är blöta. De har väl legat dumt till. Jag har försökt röra om då och då med... Nån här sa nyligen att hon brukade mosa till dem lite lätt innan torkningen. Det kanske inte är så dumt. De går ju sönder ivf.

Det gick lite fortare den här gången för jag lät dem lufttorka över natten. På ollorna, ställde dem på bordet bara. Nästa gång funderar jag på att ställa ollorna på tvättställningen och sätta kalluftsfläkten på golvet, så där som jag gjorde när jag fick så himla mycket svamp förrförra sommarn. Det gick döfort att torka svampen i torkapparaten efter den förbehandlingen.

Det var inte lika mycket nu som innan torkan, men fortfarande mycket. Och det var lättplockat ändå. Var liksom tomma tuvor varvade med överfulla. Kanske en tuva med ett tio - tjogo ruskor som var fulla med blåbär, sen fick man se sig omrking lite för att spana in nästa tuva med mycket bär på ett par meter bort. Var inte i samma skog, så det behövde ju inte bero på torkan heller.

Hur torkar du? Har du också apparat eller lufttorkar du?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #3 skrivet: 2014.08.11 - 18:42:30 »

Frysta blåbär tycker jag funkar bra om man värmer mjölken och häller över de frysta bären och väntar en stund. Då har mjölken kallnat och bären tinat. I mitt tycke är det så gott som lika bra som färska bär med mjölk.  :dribble:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.08.11 - 19:13:06 »

Men saftar de inte då då? Jag gillar inte när det blandar sig med mjölken.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #5 skrivet: 2014.08.11 - 20:20:42 »

Jag äter dem så fort de tinat, sen blir det ju lite blått i mjölken vartefter man äter men det tycker jag att det blir med färska bär också.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.08.11 - 21:26:45 »

6 dl, 138 g blev det av 1 kg blåbär. Om den här behändiga tabellen stämmer så motsvarar 1 kg drygt 1.4 l. Så lite mindre än halva volymen blir det. Vill man spara plats och ska ha blåbären till soppa och liknande måste man ju kunna krossa dem.
http://www.haugen-gruppen.se/saft_sylt_bakning/tips_rad/vikter_pa_frukter_bar.aspx
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #7 skrivet: 2014.08.12 - 00:44:40 »

Jag ugnstorkade - det gjorde jag bara en gång.  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.08.12 - 01:13:00 »

Blev det inget bra? Tog för lång tid?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #9 skrivet: 2014.08.12 - 12:46:24 »

Det blev bra men tog 4 dar!  :max-shock:

Det lär ju ha varit rätt dyra blåbär om man räknar in energiåtgången.  :rolleyes:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.08.12 - 13:00:07 »

 :lulz:

Ska plocka mer i morrn om vädret tillåter. Då ska jag testa fläktmetoden. Tror det kommer att funka och lär ju vara mer energisnålt.

Tror torkapparaten är på 700 W, men det är ju på högsta läget och det använder man ju aldrig. Max temp är 60 ° och jag kör på 45 °. Om effekten är linjär skulle det bli 75% av max, 525 W. Det är ju ändå ganska mycket...
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.08.12 - 13:54:30 »

Förresten, två gånger har jag hittat jättefina kantareller, så de har inte torkat bort de heller. Bara en liten familj båda gångerna, men stora och saftiga. Men jag har heller inte letat, bara plockat blåbär och då behöver man ju inte röra sig över några större områden.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ary
Gäst
« Svara #12 skrivet: 2014.08.12 - 23:56:57 »

"En liten familj kantareller" och du åt upp dem, lite makabert sätt att se det på.  :lmao:

Nja beror på hur lång tid det tar att torka, går det på kort tid, några få timmar är ju inte en halv kilowatt per timme så blodigt.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2014.08.13 - 23:24:01 »

Jag som inte fixar mjölkprodukter under vintern, tål dom i små mängder under sommaren.
Så bläbärsperimiären var väntat!
Av tidigare år visste jag att mjölk + blåbär bli mesigt i min mun och satsade direkt på grädde ( alltså ovispad) + blåbär.
och, blev ..... besviken... det lyfte inte som jag kom ihåg att det blev förut.

Dagen efter testade jag kokosgrädden ( den som samlar överst i förpackningen när man ställer burken i kylen) och blåbären.
och OJ vad jag gilladen den kombon, den hade solklart mer karektär för min smak.
Tänk hur smaklökarna kan förändras!

Även den 19-årige sonen tyckte som jag....

Alltså, värt att testa!
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2014.08.13 - 23:49:40 »

Gräddmjölk är grejen för mig. Blir mer smak än bara grädde eller mjölk enskilt. Tunn grädde är också gott, men nu har man ju lärt sig att det är gräddmjölk med stabiliseringsmedel.

Apropå tunn grädde/kaffegrädde. Hos ARLA hittar jag bara Kelda som jag trodde var något veggosurrogat, men det verkar det inte vara. Vad är det för skillnad på Arlaköket matlagningsgrädde och Kelda matlagningsgrädde? Fattar ingenting.
http://www.arla.se/vara-produkter/produktgrupper/gradde/

Å så är det jättekonstigt, för Kelda kaffegrädde anger de som enda ingrediens grädde. Hur kan den då vara 15% och utan stabiliseringsmedel? För ingen av de där produkterna anger de vatten eller mjölk, bara grädde och kemi. De måste ju rimligtvis ha spätt ut grädden med någonting. Eller? :huuh:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544