Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 14:03:20 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mark Sisson om ägg  (läst 7182 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« skrivet: 2014.06.05 - 08:58:58 »

men det här förvånar mig :

********
Softer yolks are better for you than harder yolks. The harder the yolk, the more oxidized cholesterol (which coincidentally may not be huge issue for people who eat just a few eggs occasionally, but the more eggs you eat the more it matters). Softer yolks are just better, period.


*************

det visste jag inte, och så undrar jag om det där med cholesterol, skulle det vara så mycket "dåligare" då?

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.06.05 - 09:05:58 »

Oxiderat kolesterol är nog allmänt sett som dåligt, riktigt dåligt t.o.m.

Hade heller inte hört det här förut. Hoppas någon vet om det stämmer. Äter periodvis kokta ägg till frukost, som äggsallad, och då blir de ju hårdkokta, även om inte stenhårda. Vill ha krämig men skivbar gula, om man säger så.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.06.05 - 09:31:30 »

jo samma gula vill jag också ha men ibland är det gott med hårda. Till fyllda ägg t.ex ska det inte vara krämig gula men hård så att man kan mosa den bra och gegga med majonnäs :)

Men så ofta händer det inte att jag äter riktigt hårdkokta ägg. Bestämmer att inte bry mig för mycket om det :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2014.06.05 - 09:48:09 »

Nä, det är nog lite ortorexivarning på det här.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.06.05 - 10:35:25 »

Mina pannkakor kommer att bli min död.

Det är ju helt klart det svåraste - att lista ut när man bör bekymra sig och när man ska slappna av. Många oroar sig för mycket. Det är nog viktigare att få i sig bra mat, även om det råkar bli till priset av lite oxiderat kolesterol. Men just sånt som man äter varje dag kanske man ska fundera på.

Och oxidering involverar syre. Om man kokar äggen med skal så finns det inte mycket syre i gulan. Det är nog värre med omelett/ pannkaka i så fall. Koka äggen som ni vill, skulle jag säga.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2014.06.05 - 11:35:20 »

logiskt svar :)  Blev litet paff när jag läste det här. resten var inte så mycket nytt egentligen.

Fortsätter hursomhelst att äta ägg i alla möjliga former. dock pannkakor har jag inte hittat ett bra recept utan mjöl. än. kesoplättar däremot är goda men för farliga för mig :)

Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2014.06.06 - 07:54:52 »

Och oxidering involverar syre. Om man kokar äggen med skal så finns det inte mycket syre i gulan.

Men även oljor oxiderar speciellt om de står varmt eller tillverkas med värme. Det är väl därför jungfruolivolja är bättre än "vanlig". Och det är väl inte mycket syre som kommer åt oljan? Så dels kan det vara värmen som oxiderar gulan och sen borde det ju redan finnas syre i gulan precis som vi har syre i alla celler.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.06.06 - 11:51:41 »

Och oxidering involverar syre. Om man kokar äggen med skal så finns det inte mycket syre i gulan.

Men även oljor oxiderar speciellt om de står varmt eller tillverkas med värme. Det är väl därför jungfruolivolja är bättre än "vanlig". Och det är väl inte mycket syre som kommer åt oljan? Så dels kan det vara värmen som oxiderar gulan och sen borde det ju redan finnas syre i gulan precis som vi har syre i alla celler.

Oxidering kräver syre, äggula består ju till 50% av vatten... är väl därifrån syret tas?... Olivolja t.ex. innehåller inget vatten så där är det väl luft som är "problemet"... Någon slags "bag-in-box" för olivolja för minimal exponering avseende luft kanske skulle var en bra idé(?)
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2014.06.06 - 14:59:14 »

Och oxidering involverar syre. Om man kokar äggen med skal så finns det inte mycket syre i gulan.

Men även oljor oxiderar speciellt om de står varmt eller tillverkas med värme. Det är väl därför jungfruolivolja är bättre än "vanlig". Och det är väl inte mycket syre som kommer åt oljan? Så dels kan det vara värmen som oxiderar gulan och sen borde det ju redan finnas syre i gulan precis som vi har syre i alla celler.

Oxidering kräver syre, äggula består ju till 50% av vatten... är väl därifrån syret tas?... Olivolja t.ex. innehåller inget vatten så där är det väl luft som är "problemet"... Någon slags "bag-in-box" för olivolja för minimal exponering avseende luft kanske skulle var en bra idé(?)

Men är inte syret betydligt mer bundet i vattenmolekylerna än vad det är i syremolekyler i luft? Det borde krävas betydligt mer energi för att få oxidering när man bara har vatten som syrekälla mot när man har luft i närheten?

Här var en intressant referens:
http://apjcn.nhri.org.tw/server/apjcn/11/1/72.pdf

Egg and egg products
Eggs contain a relatively high content of cholesterol (approx-
imately 200 mg/egg) and fresh egg yolks are virtually free of
cholesterol oxides.
Unfortunately, cooking and dehydration
considerably increase the cholesterol oxide content. Spray-
dried egg yolk powder contains the highest levels of total
cholesterol oxides (55–113 mg/100 g); epoxides were the
most abundant cholesterol oxide in this study.
Sarantinos et al went on to show that domestic frying of eggs also
resulted in cholesterol oxide production. Commercially pre-
pared foods that contain egg products, such as egg pasta,
cakes, sweet biscuits and mayonnaise, may have significant
cholesterol oxide contents.

Varning för äggpulver.
Loggat
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.06.06 - 16:49:45 »

Det borde krävas betydligt mer energi för att få oxidering när man bara har vatten som syrekälla mot när man har luft i närheten?

Verkar synnerligen logiskt - En äggula exponerad för luft, t.ex. knäckt och sparad på ett fat på köksbänken oxiderar säkert mycket snabbare än dito i ett "oknäckt" ägg som förvaras alldeles bredvid.
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.06.06 - 17:19:33 »

Och jag som tänkte bunkra äggpulver för att jag inte alls vet vad jag ska använda det till  :lick:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.06.06 - 21:58:54 »

Det ska du INTE. Minns inte detaljerna, men jag läste för länge sedan på WAPF allt vad hemskt de gör med äggen för att få dem till pulver. Detsamma gäller nog för övrigt torrmjölk.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2014.06.07 - 12:18:49 »

självklart inte. är inte interesserad alls av äggpulver. Det jag har använt förr ibland var äggvitepulver eller något som liknar det för folk här i NL är ibland extremt rädda för råa ägg och jag använde det till glasyren på pepparkakor.  Det gick förr att köpa pastöriserade råa ägg (fattar dock inte hur det då fungerade) men dom var dumt dyra också.  Fortsätter med vanliga ägg!
Loggat



Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544