Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 16:01:30 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Squatty Potty - om konsten att bajsa rätt  (läst 33446 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2014.03.09 - 03:08:24 »

Detta handlar om bajs, eller snarare om att ha svårt att bajsa. :crap:

Förr hade jag torpedbajs, det var bara att öppna luckorna och så plopp! Men efter mageländet jag hade förut har det blivit konstigt. Det är ofta lite bestyr om man säger så, även om det inte är frågan om förstoppning alltså. De är ofta liksom lite svårt att få ut det. Jag vet att detta problem är vanligt, så jag tänkte det kunde vara intressant för flera.

Har läst om att vår position på toastolen försvårar processen, man ska huksitta, som om man gjorde det på marken. Nu är ju inte jag byggd som en sparv direkt, så att sitta på holken som en sådan kommer inte på fråga, risken är att jag skulle "put my foot in it" och antagligen bryta fotleden på köpet. Och det vore ju synd.   :worried:

Nu trillade jag av en slump in på en bajssida, nämligen den här: http://intebarasjuk.wordpress.com/bajsskolan-a-la-inte-bara-sjuk/
Kolla klippen hon har lagt in. Kolla speciellt på teckningen på hur tarmen ligger i kroppen vid olika ställningar. Det är precis så det känns, som om det fastnar i en krök liksom.



Jag tänker prova en sån där pall! Ni får skratta om ni vill, men jag tror på detta. Jag letade reda på sajten som säljer den där lilla fotstolen, http://www.squattypotty.com/ . Den var inte dyr, men jag lyckades inte få fram frakten till Sverige. Googlade lite och den finns på Amazon UK. Tyvärr är det bara fri frakt på den höga modellen och lyxmodellen i bambu, så det krävs lite mer research för att lista ut vilken höjd som är bäst.
http://www.amazon.co.uk/s?ie=UTF8&field-keywords=Squatty%20Potty&index=drugstore&search-type=ss

Jodå, jag inser att man kan snickra något själv eller lägga en trave böcker på varje sida om toastolen, men på något sätt känns vit plast som ganska trevligt och praktiskt i sammanhanget. Jag har provat med ett par plasthinkar som jag har tvättmedel i, men det bara far iväg.

Vad säger ni? Låter det inte ganska vettigt om man nu har det här problemet?  :cheeky:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2014.03.09 - 08:24:13 »

Jo,vettigt. Jag lärde mig på en av mina "graviditetsgympa" att om man har svårt för att få ut det man kan böja sig framåt och bakåt på toastolen, så det "vinglar" litet framåt. så om man böjer sig bra framåt blir det huk-position också (fast inte med tarmen rakt neråt)  och det fungerar då.  jag har läst oftare om den där squatty-potty. men skulle nog testa med att snickra ihop något enkelt själv av spillvirke för att hitta rätt höjd innan jag beställer. Behöver ju inte vara vacker eller avancerad. Och om den ändå duger kan man måla och är den lika bra som plast att rengöra :)
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2014.03.09 - 08:41:49 »

kolla på squatty potty diy , jag såg en hel de egetknåpande som såg jättebra ut också!  Knåpar kanske ihop en i mitt nya hus!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #3 skrivet: 2014.03.09 - 11:05:38 »

Mycket intressant! Hittade helt nyligen detta, fast i ett helt annat sammanhang. Jag har svårt att sitta på huk på golvet. Jag hamnar på tårna och får inte ner hälarna. Försöker jag få ner hälarna ramlar jag bakåt. Men mitt yogande med Solhälsning A har gett mig längre hälsenor så nu är det inte så långt kvar innan jag får ner hälarna.

Här var det! Hittade det! Det näms mer eller mindre som en bisats. Men jag hajade till och har varit observant på det efter att jag läste det. (Har haft gott om tillfällen att prova  :crap: ) Ska titta på din film när jag har bättre tillfälle. Men håller med om att det gör skillnad hur man sitter. Så jag gör som Mynlen beskriver och sitter och vaggar fram och tillbaka.

http://4health.se/lar-dig-sitta-pa-huk-darfor-ar-det-sa-viktigt
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2014.03.09 - 16:43:35 »

Ja, det där är på min lista över saker att lära mig, sen när jag är smal. Kan ju inte sitta på huk alls som det är nu. Hade en engelskspråkig sajt bokmärkt som beskrev steg för steg hur man skulle lära sig det, men jag har tappat bort det.

Jo, jag vet att man skulle kunna göra något, Mynlis. Men ska man köpa en planka, färg o.s.v. så blir det nog lika dyrt. Jag ska försöka test med något jag har först, men allt jag hittar är så hima instabilt. De där små hinkarna med tvättmedel var väl det bästa hittills, men de bara glider iväg de med. Med ett gummiunderlägg skulle det nog funka, men jag har inte det heller. Tror jag får vänta med squattyn lite ändå, för jag har svårt att få benen i den där positionen, det stramar och gör ont. Jag har nog jättekorta muskler. Och så blir väl fläsket ivägen också när man ska ha benen så nära kroppen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #5 skrivet: 2014.03.09 - 17:28:11 »

Nu har jag kollat på filmerna. Mycket informativt.  :thumbsup:

När det gäller huksittande så ska du ju liksom brett isär med knäna. Så magen hamnar mellan låren. Du skulle ta ett rep eller nåt annat stadigt och sätta fast i något som inte åker iväg. Ett stadigt dörrhandtag eller krok av något slag och så håller du i repet som en vattenskidåkare. Därifrån bara böja knäna samtidigt som du håller repet så du inte faller bakåt. Det har jag själv varit inne på att greja till, för att få till den riktiga böjningen i mina motsträviga fotleder. Bara för att öva på själva huksittandet. Inte inne på toan. Men jag tror det är bra att ha lite kontroll på att sitta på huk på golvet först, så man inte trillar och slår sig.

Annars kan jag rekommendera Solhälsning A. Den ströcker till vadorna väldigt effektivt. Bättre än andra vadstretchningar som jag har provat. Den tar liksom hela baksidan ända upp till rumpan.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2014.03.09 - 18:07:44 »

Jag kan inte göra sådant där ju. Jag kan inte sitta på huk och inte gå ner på knä. Jag kommer numera ner på marken om jag måste, men jag gör det genom att böja mig framåt med ganska raka ben och ta emot med händer och sedan bara kullra ned.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2014.03.09 - 19:15:41 »

Jag har provat. Tog en stor påse med blomjord och den låg ju stadigt och var bra att plantera fötterna stadigt i. Det var svårt. Fick ont i låren och inte vet jag om det var lättare. Hade svårt att ta i liksom, men det är nog bara ovana. Och så kom ju inte knäna så högt upp ivf. Men det var nog en lagom höjd för mig att börja träna på p.g.a. av det här med benmusklerna. Vete sjutton vad jag ska fylla säcken med när jag använt jorden dock.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2014.03.09 - 20:21:38 »

Eh, vänta nu. Stod du på säcken? Eller hade du den som motvikt? Det är ju ett alternativ förstås. Att du rullar ihop en handduk och sätter under hälarna. Men det hjälper inte att komma ner och orka pressa sig upp sen. Det ger iofs väldigt bra styrketräning för rumpan och låren, men själva hukrörelsen för man knappast så.

Annars menade jag att du skulle hålla i repet som är sträckt rakt fram. Eller om du tänker att du håller i en ribbstol för att inte tippa bakåt och gör knäböj så lång ner som du klarar. Sitter så en stund och sedan pressar dig uppåt. Jag tänker att om man börjar så borde man klara lägre och lägre sits med tiden. Men tyvärr har man ju sällan ribbstolar hemma, därav tänkte jag på repet som man sätter fast i något stadigt, som handtaget på en stängd dörr eller liknande.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2014.03.09 - 20:34:51 »

Nej, jag hade fötterna på den när jag satt på toan.  :lol1:

Citat
Annars menade jag att du skulle hålla i repet som är sträckt rakt fram. Eller om du tänker att du håller i en ribbstol för att inte tippa bakåt och gör knäböj så lång ner som du klarar. Sitter så en stund och sedan pressar dig uppåt. Jag tänker att om man börjar så borde man klara lägre och lägre sits med tiden. Men tyvärr har man ju sällan ribbstolar hemma, därav tänkte jag på repet som man sätter fast i något stadigt, som handtaget på en stängd dörr eller liknande.

Förstår nog inte hur du menar. Ska jag sitta på ringen menar du? Det kan jag inte.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2014.03.09 - 20:58:13 »

Men Hemul, det är viktigt att fötterna sitter brevid stolen och inte framför. knäna ska vara  brevid kroppen/i armhålorna- så om du sätter fötterna på en påse blomgjord kommer det inte att fungera bra. Då behöver du två säckar... en på varje sida!

Och det sorla menar, ett rep så att du kan hålla fast dig, eller "dra upp" dig när du ska upp igen. Som den där grejjen man har i en sjukhussäng :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2014.03.09 - 21:11:26 »

Det är inte att komma upp som är problemet utan att ha benen i den ställningen. Jag måste ju börja öva på något som är lägre. En sån där hög pall skulle jag inte klara rakt av insåg jag när jag mätte hur högt det var.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #12 skrivet: 2014.03.09 - 23:23:16 »

Jag menade dessutom att du skulle öva detta på golvet med brallorna på. Inte medan du bajsar. Bara för att få till snitsen på själva huksittandet.


Skickat på ett lurigt sätt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2014.03.09 - 23:50:58 »

Ja men jag KAN ju inte sitta på huk!  :lulz:

Det är lättare på toan. Då kan jag ju sätta mig på den och sen sätta upp fötterna på vad jag nu har.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #14 skrivet: 2014.03.10 - 11:07:44 »

Ja men jag KAN ju inte sitta på huk!  :lulz:

Är du stelopererad i höfterna och knäna?!?  :max-shock:

Jag VET att du inte kan sitta på huk. Det är därför jag menar att du får börja med knäböj så långt ner som DU klarar. Skit samma om du bara kommer ner några dm. Det är en början. Med tiden kommer man djupare och djupare. Rätt vad det är sitter man på huk. Men lite är också en början. Huksittande är ju bra att kunna klara. Inte bara för att kunna skita.

Jag kan inte heller sitta på huk. Inte som man ska göra i alla fall, med hälarna i backen. Men jag tränar på det. Och jag märker skillnad.  :nod-yes:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544