Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 14:55:43 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bönor - hur dåliga är de egentligen?  (läst 11427 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.10.22 - 22:00:31 »

Men du skrev ju att du inte skulle äta dem om du fick den effekt jag fick! D.v.s. att det blev normal skjuts på skiten. :goggle:

Konstigt det där egentligen. Jag fick inte varken påtagligt mindre mängd eller mindre frekventa behov, inte ens när jag åt *rys* strikt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2013.10.23 - 06:02:21 »

tarmar är olika. Vad jag menade, jag är nöjd med min skitning :) Har inget behov att ta in mer fiber för att skita mer eller lättare. Så om bönor skulle göra att det gick fortare skulle det bli för mycket för min del!
Loggat



ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.10.23 - 10:00:14 »

Här är Lalondes underbara sågning av ovetenskaplighet.

http://vimeo.com/27570335

Om lektiner typ minut 31-37.

Han pratar lite om FODMAPs efter minut 40 också, och det finns ju en del galaktaner i bönor. Han faller lite på eget grepp där att han säger att FODMAPs är dåliga, jag tror däremot att man kan må dåligt av FODMAPs om man har fel tarmflora. Kanske som mycket kolhydrater.

Han påstår ju att inulin är dåligt, och jag mår dåligt av det, men det verkar som om de åt massor på stenåldern. Likaså Paul Jaminet dissar ju bönor, men det beror säkert rätt mycket på egna problem med matsmältningen, för det vetenskapliga underlaget att det skulle vara dåligt för alla är inte alls tydligt.
Loggat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #18 skrivet: 2013.11.24 - 18:24:29 »

Haha, Stephan Guyenet har skrivit inlägget jag ännu inte hunnit med...

http://wholehealthsource.blogspot.com/2013/11/beans-lentils-and-paleo-diet.html#more
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.11.24 - 20:37:29 »

Å jädrar, ska det blötläggas 24 timmar? Då gror de väl nästan. Jag brukar köra över natten.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2013.11.24 - 20:52:31 »

12-24 står det ju.  :flirting:

Jag vet inte om det spelar så stor roll. Som sagt, kanske för FODMAPs, och då kan man blötlägga länge, skölja, byta vatten, koka upp, skölja, byta vatten och sen koka.

Han äter ju jordnötter utan att tveka också. Det är ju allergent om något.  :max-shock: Jag äter det också ibland, men det hör definitivt till det jag undrar över...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.11.24 - 21:24:49 »

Det stod i nån av de första kommentarerna.

Oroar mig inte så mycket. Bönor är en sån där periodisk grej för mig. Men jag ska definitivt införa det igen, i måttliga mängder. Har redan köpt upp mig på lite olika.

Vad jag definitivt ska äta snart är ärtsoppa. Har bara ätit det en eller två gånger sen jag började lowcarba, men det beror på att jag glömt bort det. Med rätt proportioner mellan fläsk och ärtor är kolhydraterna inget problem ens för den mest rabiate LCHF-are.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #22 skrivet: 2013.11.26 - 19:21:28 »

 :lulz:
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #23 skrivet: 2013.12.31 - 00:56:14 »

Nu kommer jag in extremt sent i debatten, men jag har minsann lärt mig att bönor är mycket, mycket nyttiga. Åtminstone när det kommer till B-vitaminer, mineraler och proteiner. Jag är periodare, så ibland äter jag knappt bönor och ibland äter jag väldigt ofta. Ofta olika grytor i sådana fall, för då får man ju i sig lite mer "mat" också. Dessutom tycker jag att det är sagolikt gott!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2014.01.01 - 18:55:11 »

Jag vill också gärna veta vad ni kloka kommer fram till gällande bönor!
Jag äter bonor mest på sommaren, hittade en go röra  ( en burk ekobönor, kvittar vilken sort; basilikablad och vitlök från trädgården, salt, peppar, olja och lite citronsaft) Mixas samman och tillbehören till grillat kött är klart för mig.  :drool:
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544