Hur ersätter man.....
(1/3) > >>
idalinda:
Alla får bidra med sina ersättningsfunderingar.

Här kommer mina första:

Läste den nyaste ica-puffé tidningen och där kinesisk wok.

1)  Sherry, i nästan varje rätt. Går det att använda vitvin istället?
Vilken sherry ska jag köpa om jag nu måste?

2) ananas till sötsursås. Man skulle använda saften till såsen och tillsätta ananasbitar senare.
Jag tror att ingen här saknar ananas, så det blir bara onödigt. Så hur ersätter jag ananassaften? äppelmos/ äppelsaft?

3) selleristjälkar. Kan man använda de gröna skotten av rotselleri istället?
hemul:
På 2 och 3 säger jag, jag tror det funkar.

På 1 säger jag ja och nej. Vitt vin blir nog gott det också, men du får inte sherrysmaken. Sherry är en fantastisk krydda i mat. Jag köper en av de billigaste flarrorna de har på mitt system. Har den i kylen så står den sig hur länge som helst. Tar bara ett par cl i såsen då och så.

Amontillado Superior heter den jag köper. Kostar runt 75 för en sjuttis och är torr, 12 g socker. Av samma märke och till samma pris finns en sötare som heter Real Tesoro. 40 g socker har jag skrivit. Låter mycket, men kan inte kolla nu för systemets sajt har hicka. Men vad som helst i nedre prisklassen lär funka fint.
Mynlen:
Citat från: idalinda skrivet 2013.09.18 - 13:55:20

Alla får bidra med sina ersättningsfunderingar.

Här kommer mina första:

Läste den nyaste ica-puffé tidningen och där kinesisk wok.

1)  Sherry, i nästan varje rätt. Går det att använda vitvin istället?
Vilken sherry ska jag köpa om jag nu måste?


den billigaste. annars kan man ta litet ättika , det är nämligen det sura som gör det. Men, litet sherry till matlagning smakar ändå annorlunda

Citat


2) ananas till sötsursås. Man skulle använda saften till såsen och tillsätta ananasbitar senare.
Jag tror att ingen här saknar ananas, så det blir bara onödigt. Så hur ersätter jag ananassaften? äppelmos/ äppelsaft?

spelar inte så stor roll heller, bara det är litet sött. Äppeljuice går nog bra. Men jag skulle ta litet chilisås.
Citat

3) selleristjälkar. Kan man använda de gröna skotten av rotselleri istället?


tror det nog.
berittis:
1. Där håller jag med Hemul, torr sherry. Det är ju bara en eller ett par matskedar det är frågan om.
2. Äpperjuice eller äppelcider.
3. Osäker på rotselleri skott. Jag skulle ta av själva roten.
:)
idalinda:
Jag visste att ni är duktiga på detta!  :thumbsup:
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida