Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 08:23:45 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dubbelmoral  (läst 2217 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« skrivet: 2013.07.22 - 07:47:27 »

Jag vet att Hemul inte gillar att man använder samma typ av argument som tex LCHF anför för att visa hur orimligt nåt är - men använt på rätt sätt kan såna argument vara riktigt effektiva. Den här artikeln tar upp en bondefamilj som fick igenom att deras barn skulle serveras svenskproducerad mat genom att ansöka om specialkost av etiska skäl. En annan grisbonde ansökte om att få använda sig av danska regler för sin grisuppfödning med hänvisning till att reglerna måste ju vara OK om kommunen tycker det är OK att köpa in danskt kött till skolmaten.

http://www.atl.nu/ledare/dubbelmoralen-blev-solklar-i-en-mening
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.07.22 - 12:12:59 »

Tydligt blir det. En del handlar väl om EU-regler att man inte får kräva svenskt kött eller uppfött enl svenska regler i en upphandling. Men man bör ju kunna speca rimliga krav på djurhållning ändå.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.07.22 - 13:01:57 »

Vad då samma argument som LCHF använder? Det där var ju jättebra!

Gick upp ett ljus för mig också. Jag förundras alltid över att det sägs att "vi" köper så mycket importerat kött för att det är billigare och att vi måste välja svenkt. Tycker inte man  ser utländskt kött så ofta, förutom dansk fläskfilé och den får de ju skänka bort. Och lamm, men det är ju inte så underligt att det köps eftersom det sallan finns svenskt i butik och finns det är det bara de dyraste bitarna. Men så klart räknas offentlig upphandling in! Det måste ju vara enorma mängder till alla skolor, sjukhus och andra institutioner. Kanske räknar de in färdigmaten också.

Förresten, menar du att de vill kunna få LCHF i skolor och på sjukhus så tycker jag att man visst ska kunna få det. Varför ska man behöva äta nåt man mår dåligt av? Skulle själv välja LCHF på sjukhus, flyg o.s.v. om det gick. Med potättillägg, förstås.  :biggrin1: Fast det primära för mig vore nog ändå att slippa sohäxans sörpa och få riktig mat. Sen kan jag nog peta bort det jag inte vill äta själv och ha med mig fett Däremot tycker jag detta vurmande för LCHF på krogen är löjligt. Finns väl inte en (riktig) restaurang som inte kan låta bli att lägga på riset/potatisen och slänga på en klick smör och lite sallad istället.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.07.22 - 14:01:49 »

här i holland är LCHF ju tämligen okänd, men om jag inte vill ha riset, pommesen eller vadsom helst så äter jag ju inte. Hämtar jag kebab så frågar jag att låta bli pommes eller ris, det går bra. På restaurang är det bara att skippa det som ligger på fatet juh. Om man nu inte beställer pastasallad :)
Loggat



Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544