Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 10:26:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Intressant om tull och moms vid import  (läst 7290 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.06.24 - 11:20:50 »

Jag har pratat med tullverket som alltid är mycket hjälpsamma och informativa. Jag fick lära mig massor. Eftersom vi är flera nätshoppare här så ska jag förmedla vad jag fick veta.

Först när det gäller skor. Det står att tullsatsen är 8 - 17 % och reglerna för detta är helt bisarra! Jag fick svara på en massa frågon om material (Lädersula, gummisula, träsula? Ovandel i läder, plast, tyg?...), om skorna var avsedda för sport eller träning, om skaftet täckte hela vaden... Det landade på 8%, så det var ju bra.

Sedan frågade jag om det finns en frisumma, då jag absolut fått det intrycket. Det gör det, men bara för tull, inte för moms. Frisumman är 1300 SEK. Är värdet högst 1300 SEK är varan alltså tullbefriad, men moms ska betalas från första kronan. Det låter ju bra, men det finns komplikationer.

Det är tyvärr inte så att man betalar tull bara på den överskutande summan om värdet är mer än 1300 SEK. Är det max 1300:- slipper man tull helt, men är det över 1300:- betalar man tull på hela summan inklusive fraktavgift!

När han hörde att mina boots kostar ungefär så mycket som frisumman, varnade han mig för att posten ibland gör fel just när värdet ligger nära frisumman. Det är nämligen så att frisumman är själva varans värde, utan frakt. Men ibland ser de till den totala summan och kan alltså slabba på tull felaktigt.

Sen frågade jag om man fick betala tull och moms två gånger om man måste returnera varan för byte till annan storlek till exempel. Så är det, men man får tillbaks pengarna för det första paketet, eftersom det är de avgifterna som inkassarats felaktigt. Man ska då skriva till tullverket och bifoga utförselbevis (tror jag det hette), något som heter tullid-nummer (kan stå på kvittot man får på posten, annars kan de ta fram det i sitt system) och någon slags bevis från företaget man handlat från att varan är returnerad. Det sista är jag lite osäker på, men händer nåt sånt kan man ju ringa tullen och fråga vad de behöver. Det viktiga är nog att man ser till att få det där tullid-numret för den första försändelsen när man hämtar ut den ifall man behöver byta, det är säkert krångligare senare när man kanske tappat bort viktiga uppgifter för att identifiera paketet.


Kontakta Tullverket
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #1 skrivet: 2013.06.24 - 15:13:48 »

Snacka om handelshinder!
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.06.24 - 15:23:16 »

Bra att veta ivf. Mina boots kommer helt klart att kosta en bit över 2000 ink allt. Är inte storleken rätt blir det katstrof för om jag fattade det rätt får jag betala frakten i båda riktningarna vid retur. Men jag har skickat dem mina mått och berättat vilka Rumamocs de rekommenderade. Hon ställde lite följdfrågor och var en rätt säker på vad jag behövde för storlek. Nu ska jag ha dem ivf. Det är den enda typ av sko som fattas för att jag inte ska behöva få ont i fötterna och det finns inga andra som är riktigt varma. Hade hoppas de skulle vara med på sommarrean, men det fanns inget i närheten av min storlek, så det finns ingen anledning att vänta längre.

Moms suger stjärt! Nedrans att man inte har nån känning i USA längre.  :fork_off:

Jag fattar egentligen inte hur det kan bli full moms när ena parten inte är svensk. Är inte det lite fel?

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #3 skrivet: 2013.06.24 - 15:26:54 »

Ja för man handlar ju inte momsfritt i ursprungslandet, det blir alltså moms 2 ggr.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.06.24 - 15:30:26 »

Det där är också konstigt, för egentligen ska ju momsen dras av när saker går på export, men det gör aldrig nätbutikerna. Nu har jag iofs för mig att Softstar ligger i en stat som är VAT-befriad, men jag har aldrig varit med om att få VAT avdragen.

Jag jobbade i bokhandel i min ungdom och vi hade nåt trixande för oss när utländska turister handlade. Jag tror de fick fylla i nåt papper om sin avsikt att föra ut böckerna ur landet och sen drog va av momsen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.06.25 - 09:13:58 »

förr när vi var i sverige varje sommar kunde vi köpa en hel del tax free. dvs det slogs in i speciellt papper eller kassar, och förseglades och sen fick det fyllas in en del papper  och då fick man tillbaka det vid utfärd av landet. På det viset har vi sparat en hel del. Min folkdräkt har vi köpt på det viset men hu så jobbigt var det att inte kunna titta på materialen eller börja med att brodera. Vi handlade sista dagen alltid jättemycket mat som skulle med, det var jobbigt för personalen att måste försegla allt.

Kan du inte be om att dom skickar stövlarna var för sig. För halva priset  var då är det lättare att båda kommer igenom :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.06.25 - 10:46:58 »

Diskuterade faktiskt det med tullaren. Men han menade att frakten äter väl upp eventuell vinst. Det stämmer väl som han ser det, d.v.s. att jag slipper tull men ändå måste betala moms som är den stora kostnaden. Men som jag ser det skulle jag antagligen slippa undan helt om jag gjorde så. Fast det är lite gränsfall. Blir över 700 med frakt per stövel. Det är där någonstans de börjar fånga in paketen enligt min erfarenhet.

Förresten är det ingen moms att dra av i mitt fill. Softstar ligger i Oregon som inte har någon sådan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #7 skrivet: 2013.06.27 - 17:46:27 »

Ja jag försöker hålla mig under 700 när jag beställer men det är ju svårt med skor.
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544