Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 00:16:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Var hittar jag LCHF-produkter?  (läst 19042 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
godmat
Aspirant


Smörklickar: 0
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« skrivet: 2013.06.19 - 11:28:45 »

Jag har precis börjat med LCHF-metoden och undrar om någon vet var man kan hitta fiberhusk och pofiber. Igår var jag på ICA-maxi, Willys och Coop, men ingen hade. Till slut hittade jag fiberhusk i en hälsokostbutik, men de hade inte pofiber. Vet ni var dessa produkter finns och finns det billigare ställen/märken än andra att handla på?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.06.19 - 11:44:53 »

Hej och välkommen!  :wave:

Var du på små butiker? Här brukar de större ha. På ICA brukar det stå vid specialkost, där de har glutenfritt och sånt.

Willys är ett undantag. Ivf hittar jag inte pofiber där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2013.06.24 - 15:02:18 »

Fiberhusk står på bakavdelningen eller den för glutenfritt, samma med pofiber. Nu för tiden kan man även hitta både kokos- och mandelmjöl på bakavdelningen. Men man klarar sig rätt bra utan de produkterna tycker jag.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #3 skrivet: 2013.06.25 - 22:27:07 »

Halloj!  :flowers: Välkommen!

Ju glutenfritt-hyllan i Ica-maxi är ett säkert val.  Citygross har jag hittat fiberhysk i storförpackning.
30 km från mig i Ica-supermarket har jag hittat ekologisk mandelmjöl i 1kg förpacning i en speciell LCHF-hylla
och den kostar bara 139kr /kg, billigare hittar jag inte ens på nätsidor.

Kolla annars mandelmjöl på nätsidor, det kan vara lönt att beställa flera kg på en gång om man bakar mycket.
De små förpackningar i butiker har rätt högt kilopris.
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2013.06.26 - 08:22:33 »

Ytterligare en av alla dessa LCHF-paradoxer

Varför är alla dessa raffinerade fibrer OK på LCHF men inte fibrer i naturlig form
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.06.26 - 09:30:38 »

Menar inte de flesta att det är olösliga fibrer som bör undvikas? Fast inte alla. Kwasniwski t.ex. är emot fibrer över lag. Han är rätt tydlig på den punkten. En av orsakerna till att potatis är bra är det innehåller relativt lite fibrer. :lol1:

Själv tror jag inte färdigt mandelmjöl är så bra. Om det är risk att hela mandlar är härskna och mögliga, vad ska då inte mandelmjöl vara?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2013.06.26 - 11:40:29 »

Vi har inte märkt något fel hitills på mandelmjölet, däremot har vissa eko-hela-mandelpåsar innehållit bittermandel  :puke1:

Min mage behöver fibrer oavsätt vad LCHF säger  :nod-yes: Mandel nötter, fröer, bär, grönsaker, rotfrukter, även potatis då och då.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.06.26 - 11:54:14 »

Man märker ju inte att det är härsket om det bara är lite. Och inte smakar aflatoxinerna nåt speciellt heller. Jag menar bara att något som är finfördelat bör oxidera fortare och är antagligen känsligare för mögelangrepp också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.06.26 - 12:13:11 »

tror inte heller det är så bra men ibland så är det bra att ha det.

Men om fiber, jag blir inte klok heller...  Linnea vill bara äta vitt bröd. Å ena sidan, tja, litet fiber, fullkorn var ju inte bra heller. Å andra sidan, behövs det fiber nu. Jag VET helt enkelt inte hur jag ska förhålla mig till det mer :) Än så länge får hon äta vita brödet så länge hon äter ägg och ost osv också. Bättre än ingen mat alls eller bara fel saker. typ. som godis. eller fastfood. Fast hennes favoriträtt i fastfood har blivit litet bättre, en "broodje döner" det är alltså kepabkött i en fralla. Ganska mycket kött. ist för McDonalds hamburgare och pommes ...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.06.26 - 12:32:51 »

Vet inte hur brödet är i Holland, men här suger köpebrödet i vanlig butik stjärt och vitt bröd, antingen i form av fralla/babuette eller rostebröd är i princip det enda som är gott. Jag åt utestlutande knäckebröd med inslag av vitt bröd ibland förut. Snackar vi hembakt eller ett land med brödkultur blir det ju annorlunda. De s.k. grova bröden ville inte ens hunden äta (fast det ville han, men det lät bra att säga så  :tongue:).
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.06.26 - 12:34:03 »

Förresten, ska vi nu tro på att spannmål är dåligt på grund av antinutrienterna så borde vitt bröd vara en fördel. Antisakerna sitter ju inte i kärnan.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.06.26 - 12:35:31 »

Förresten igen, du borde prova att baka det där brödet med rismjöl och pofiber som jag gör till ströbröd. Det var super rostat. Lite mycket kolisar för oss, men jättelite för henne.

Fast det är klart, pofiber finns ju inte i Holland!  :lick:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.06.26 - 12:42:35 »

men jag har pofiber.. farmor o farfar tog med en hel del... :) Men jag tror inte Linnea vill testa det ens. Hon är brödberoende... håller henne väl till vita brödet än så länge. Men svårt är det. "brunt" bröd är i princip inte mycket annat än vitt bröd med en handfull fiber och litet extra färg. :) Eller nåt.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.06.26 - 12:54:58 »

Grejen är att det här ser ut och smakar som ett vanligt formbröd med lite graham i. Det är ju mjöl i, bara lite mindre och en annan sort en vete, men vitt är det. Hur mycket pofiber man tar kan man välja själv. Tänte mest att ris är ivf bättre än vete. Jag tänker baka det när jag vill slå mig lös, om det blir kräftor t.ex.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #14 skrivet: 2013.06.26 - 15:43:12 »

Menar inte de flesta att det är olösliga fibrer som bör undvikas?

Så du menar att pofiber och fiberhusk är lösliga fiber?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544