Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 23:18:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vive la France!  (läst 6657 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2017.03.07 - 17:35:39 »

Franska staten har förbjudit stora livsmedelskedjor och distributörer att slänga mat som fortfarande är tjänlig. Istället måste de skänka den till valfri(?) vägörenhetsorganisation som distribuerar maten till behövande. Wow!  :worshippy:

Uppsnappat på Studio Ett idag 7:e mars.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=1637

Äntligen angriper ett land ett miljöproblem (bl.a.) i rätt led istället för att lasta över hela ansvaret på individen som här! Allons enfants de la patriiiiiii-ie...  :cheerleader:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2017.03.07 - 17:57:05 »

Jag längtar till den dag då man får skala av alla gigantiska förpackningar från grejerna och dumpa plasten och frigoliten i butiken. Köttrågen...  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2019.01.02 - 06:02:47 »

Sitter och läser gamla trådar och är nostalgisk och måste bara få berätta att jag gör det nu, dumpar trågen, ibland ivf. Har upptäckt en butik rätt långt från mig (ungefär 1.5 mil t.o.r.) som säljer kött oerhört billigt ibland. Ägaren har nån slags idé om att köpa in stora partier när det är billigt och sälja iväg det snabbt. Ligger i ett studentgetto, så säkert väldigt uppskattat i den ordinarie kundkretsen. Jag har köpt svensk färsk fläskkarré, blandfärs och en massa annat mums för priser som 24:90, inte ens kort datum. Eftersom det är en bit dit gäller det att ladda upp när jag är där. Jag får helt enkelt inte rum med allt i cykelväskorna om trågen ska med.

Så här gör man. Man fyller vagnen med kött och förser sig med ett redigt knippe såna där småpåsar med handtag som man lägger frukt och sånt i. Sen kör man ut det hela till cykeln. Där står en lägligt placerad soptunna, en riktig, som man kan trycka ner även stora tråg i. Så tar  man fram sin morakniv och börjar sprätta plast. Häver ner köttet i plastpåsarna, knyter till och förpassar det till medhavda mjuka kylväskor och travar trågen i kundvagnen. Förpassar travarna med tråg till tunnan och trycker ner kylväskorna i väskorna. De formar sig fint efter utrymmet. I extremfall får man surra fast en väska på pakethållarn också.

Jag har gjort det ett antal gånger nu och har fått in snitsen. Har t.o.m med mig lite hushållspapper ifall jag skulle råka kladda ner mig. Det märkliga är att ingen tittar två gånger på den tjocka tanten som står alldeles bredvid ingången och vevar med ett dödligt och förbjudet vapen och jonglerar kött i fria luften.  :lol1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2019.01.02 - 06:15:47 »

328 spänn. Och då är det över ett kilo tysk, lufttorkad skinka också. Det enda som inte är svenskt.





* IMG_20180824_134746964-1.jpg (241.81 KB, 768x1024 - visat 683 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2019.01.02 - 11:53:05 »

Wow!  :eeek:

Vet man var köttet kommer ifrån?
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2019.01.02 - 18:36:22 »

Öh, Sverige? Mer vet man väl nästan aldrig. Det enda jag köpt som inte varit svensk är den där Schwarzwälder-skinkan. För sånt gör även jag undantag. Är en vanlig ICA-butik, men med annorlunda policy skulle man kunna säga. Det är inte bara kött som det kommer in billiga partier av, men det är det jag är intresserad av. "Stora gången" är kantad av andra billiga varor, men de försöker jag att inte titta på så mycket. De där grejerna står inte i flygbladet heller, utan man får hålla koll på deras sida på FB. Sen är det alltid mer saker som de inte orkat/brytt sig om att lägga ut. Har flera gånger köpt EKO-kött jättebilligt, kanske 30-35 spänn, när det haft lite kort datum t.ex.

Känner en som frågade om hon inte kunde få grönsaker och frukt som ska slängas till djuren. Det gick jättebra. Nu går hon dit nån gång i veckan och får gå igenom det bästa av det som ska slängas som de lagt undan åt henne. Hon har fått lova att det ska gå till djurmat, med det är klart ICA-handlaren förstår att de äter själva av det också. Klart annorlunda inställning!

Och så är det så trevlig stämning där också. Trångt som fan och fullt med folk så klart. Men alla är glada och jättetrevlig personal trots att de måste vara superstressade. Önskar det vore min närmsta ICA bara.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2019.01.02 - 18:44:08 »

Jaha, nu fattar jag hur du menade. Hur det kan vara så billigt? Jag tror det finns liksom en marknad för livsmedel också. Grossister, även ICA själva, köper väl ibland in för stora mängder och måste sälja ut det. Och den här handlaren har inriktat sig på sånt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till:  

Drivs med MySQL Drivs med PHP Powered by SMF 1.1.15 | SMF © 2006, Simple Machines Giltig XHTML 1.0! Giltig CSS!
Sidan skapades på 0.038 sekunder med 23 databasfrågor.