Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 14:32:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rea på campingkök!  (läst 20002 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2013.02.10 - 08:28:42 »

Jag ställer allt nog litet stadigare, och så steker jag alldrig ägg i förväg, iallafall inte med rinnig gula. Det äe nog skillnaden, men jag är glad du njuter så av fatet!
Loggat



Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #16 skrivet: 2013.02.10 - 20:03:09 »

Man skulle kunna säga att det är dumt att steka ägg för flera dagar  :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2013.02.10 - 22:21:08 »

Varför det? Det är klimatsmart och tidssparande. Jag vill ha mina ägg kalla på macka. Det tar tid på morgonen att få dem kalla. Och Mynlen, jag vill ha geggig gula, absolut inte torr. Det innebär att den måste vara rinnig från början.

Men det bästa är att äggen är så fräscha eftersom plasten inte sabbar dem. Ser 100 ggr godare ut. Har väl andra former med kant, men de är för stora eller för små och ofta avlånga. Har redan bestämt mig för en till nästa gång jag beställer nåt. Då kan jag bjuda nån snygg karl på picknick också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #18 skrivet: 2013.02.10 - 23:43:34 »

Hur pass mycket tyngre är köket i rostfritt om man jämför med det i aluminium?  :smile: Jag är ute efter ett i rostfritt också för jag gillar inte mitt gamla repiga i aluminium...
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2013.02.10 - 23:57:19 »

Rätt mycket procentuellt sett, men inte så mycket i gram. 1,17 kg står det på Tatonkas sajt. Jag vet inte riktigt vilket Trangia det liknar mest. De utan kaffepanna verkar väga mellan 690 och 745. Så ungefär ett halvkilo. Hmm. Verkar mycket, för ställningen är ju i alu. Är rostfritt så tungt?

Det finns bara 3 kvar nu, så snabba på och bestäm dig. Och ta tallriken också, den är värd pengarna flera gånger om med sin multifuntionalitet.  :biggrin1:

Ta i så fall den stora så passar den utanpå stekpannan i påsen. Det var himla bra. Är svårt att äta på såna där små tallrikar också om man sitter med dem i knät. Brukar sluta med att maten är på brallorna. Tycker den var prisvärd också. En hyfsad plasttallrik typ Hammarplast är inte gratis den heller och den blir ju sunkig rätt fort och så får man köpa en ny. Dessutom kan man ju ha den som lock när man kokar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #20 skrivet: 2013.02.11 - 00:02:32 »

Med tanke på hur lätt aluminiumen är så tror jag att det är rimligt med ett halvkilos skillnad i vikt. Men det kan ju vara värt den ändå även fast man får släpa på mer vikt.

Ska fundera fram tills imorgon.  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2013.02.11 - 00:05:46 »

Jag ska ju ha det mest på cykeln, så för mig är det likgiltigt. Går man är man väl oftast minst 2, så då kan man ju halvera viktökningen.

Deras stativ kan ju vara tyngre också. I så fall kan du ju använda det gamla. Fast det blir nog lika dyrt att köpa lösa kokkärl.

På min våg väger det så här.

Kastruller + panna   554 g
Stativ 435 g
Brännare + tamoj 184 g
------------------------
1173 g

Måste  ju nästan stativet vara tyngre om inte Trangias kastruller väger 0!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #22 skrivet: 2013.02.11 - 00:10:40 »

Sant. Annars verkar vikten vara ganska ok tycker jag. Men man skulle ju kunna klara sig utan en av kastrullerna också om man vill spara lite vikt någon gång.

Tack för att du vägde grejerna!  :smile:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2013.02.11 - 00:12:28 »

Har du tillgång till ett Trangia så du kan kolla vad de grejerna väger? Det här var rätt intressant. Jag har mitt i källarn och det är inte läge att nedstiga dit just nu. Då måste jag klä mig anständigt. :look_down:

Jo, så har jag också tänkt. Tar med mig bara en kastull. Jag kommer ju mest att använda det själv på dagsturer och dricker inte te eller kaffe längre, så en finkastrull behövs liksom inte.

Haha! Vad skönt det ska bli att slänga den gamla teflonskrollan förresten! Kanske ryker kastrullerna också. Vad ska jag spara dem för, äckliga och repiga? Men resten spar jag. Och gratängtillsatsen som jag inte tror finns längre. Den var faktiskt jättebra. Har både gjort janssons och bakat bröd i den.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Léonie
Full Member
***

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 210


« Svara #24 skrivet: 2013.02.11 - 22:11:41 »

Nej jag har inte tillgång till det nu tyvärr. Men jag får väl styrketräna så jag blir biff och orkar bära lite mer vikt på ryggen.  :kungfu:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2013.02.12 - 03:10:23 »

OK. Jag får väga mitt då. Ska försöka komma ihåg att hämta upp det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2013.02.13 - 02:19:38 »

Verkar vara ett väldigt bra inköp du gjort Hemul!  :thumbsup:  även ajg ahr ett trangia hemma... någonstans i gömmorna. inte så ofta använt längre... men när ajg var aktiv scoutledare så använde jag det rätt flitigt.  :nod-yes: mitt har den söta kaffe/te kannan också  :inlove: .. men också Teflonbelagd stekpanna. Nu är min inte sliten alls.. men visst har jag tänkt på att det inte är så bra att ha den i teflon.. får byta ut den när den blir sliten helt enkelt!  :nod-yes: ..

"tallriken! du köppte ser jättesmart ut!.. för dessa låga kanter är verkligen inte bra när man ska balansera maten i knät!  som du säger så är det övervägande risk att få allt på benen i stället för i munnen.. så en sån där vid tallrik med höga kanter är ju perfekt!  :thumbsup:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544