Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 10:13:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mynlen!  (läst 8604 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.02.18 - 20:28:23 »

Eller nån annan sömnadskunnig... Vad är det för fel om maskinen bara tuggar och det blir en tjock klut av undertråden på undersidan och efter en stund fastnar maskinen?

Jag syr i tjockt material, men nålen har inget problem att komma igenom - tills detta händer vilket det gör efter bara en cm typ. Jag tror jag har spänningarna fel. Hur ska jag ha dem?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.02.18 - 20:31:57 »

spänningen på ovansidan ska högre.  om det är problem under, är det spänningsproblem på ovansidan är det tvärtom är det spännings problem på undersidan.

av någon anledning dras tråden inte upp när den där mojängen går upp, det kan som sagt vara spännigen men även att tråden inte är lagt in rätt i maskinen, Dra loss den och fläta in den på nytt hela vägen (eller hur det heter när man lägger tråden från spolen på nytt.)

Den måste liggan propert mellan "klämskivorna"
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.02.18 - 20:39:41 »

Vänta nu, du måste vara väldigt tydlig för jag har i princip inte sytt sedan i skolan. Om undertråden blir ett råttbo ska jag ställa högre spänning på övertråden? Har jag fattat det rätt?

Den är rätt trädd och det funkar att sy i en bit bomullstyg. Det funkar också med det tjocka materialet men när det blir för tjockt (flera lager) då börjar det nysta ihop sig på undersidan. Nålen går lätt igenom, så det är inte det.

Är det så att man ska ha högre trådspänning ju tjockare det är kanske?

Överge mig inte nu! Jag håller på att avsluta ett projekt som jag tänkte skulle bli klart idag.  :rose:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.02.18 - 20:55:12 »

ja, högre spänning ska det vara nu, så att maskinen "orkar" dra upp tråden halvvägs. Det är nämligen så det fungerar. Testa!
Loggat



Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.02.18 - 20:57:24 »

om tyget är tjock eller "stadig" (hårt?) orkar inte spänningen däruppe att dra upp den.

men trä in den på nytt hursomhelst, det kan ha hoppat ut någonstanns. Det är rådet jag alltid får: TRÄ PÅ NYTT är det första du ska göra.
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.02.18 - 21:01:50 »

Jag har trätt om massor med gånger. Men jag har konsulterat  bruxet nu och idintifierat var man spänner övertråden. Den stod jättelågt, på 2 av 9. Ska testa det bums. Tack, tack, tack!  :worshippy:

Du kan väl titta in igen om en stund ifall det inte funkar?  :blush:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.02.18 - 21:10:15 »

jadå, går upp nu och gör mig i ordning för natten men tar till plattan sen och då kollar jag :) 2 är väldigt lågt, nästan obefintligt. sätt den på 5 eller 6 nu!

den ska vara  låg om man kör knapphål eller applicerar, då SKA övertråden inte dras upp så mycket.. men det brukar vara typ 3 då...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.02.18 - 21:21:15 »

Det gick, Mynlen! Jag kunde!  :yay: TACK!!!! :smooch:

Jag har gjort 1 av 4, så jag ska inte ropa hej... Men det gick helt utan problem. Det blev lite fult på baksidan, men det skiter jag i. Det hänger inte långa trådar ivf.

Och det var jättekul! Vet du vad jag syr i? Gummi. Jag ska göra en gummidräkt!  :yeah: :bg:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.02.18 - 21:25:01 »

Har den svårt att flytta fram materialet; lägg papper underst. Eller överst. Men kul det fungerar.. Vill se bild på dig i gummidräkten  :clapgrin:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.02.18 - 22:22:49 »

Hur visste du vilken modell jag sydde? Det är den på pricken!  :bg:


Jag hade läst på på nätet och oljade in gummit på ovansidan. Det gled hur bra som helst. Det var skitkul! Jag vill göra mer saker!  :cheerleader:

Men hörru, det gick som sagt bra, men ibland så fastnade nålen liksom och det är knorvigt på baksidan, som små öglor liksom. Är det fortfarande för låg spänning? Kanske ska man reglera spänningen på undertråden också? Ska den i så fall vara mer eller mindre spänd? Det här är lite av en prototyp, det vore kul att kunna göra den riktiga finare.  :smile:

Ska se om jag kan ta en bild. Har bara mobilen laddad. Jupp, den duger nog. Till vänster är ovansidan. Den är helt OK. Det ser tjockt ut därför att jag sytt en del sidor två gånger, men det är helt OK stygn. Till höger är baksidan.  :shy:


* IMAG0338.jpg (233.26 KB, 960x1280 - visat 416 gånger.)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.02.19 - 07:53:04 »

ser ut som ett innerdäck av en cykel du försökt laga :) VAD ska det bli då? Handcuffs i gummi?

att den knorvar sig litet då och då har nog också med materialet att göra. Plus möjligen trådkvaliteten, vissa symaskiner "äter" allt andra är litet mer kräsen. Tror du måste ta en större (tjockare) nål så hålet blir litet större när du syr. Jag skulle försöka sy detta med en microtex nål, den är extra vass. Eller en jeansnål, dom är stadigare och tjockare.

Undertråden behöver nog inte ändras i spänningen, se den där animerade gifen jag lade in, om du spänner undertråden mer är det ända som händer att "knuten (där trådarna fastnar i varandra)" hamnar under arbetet och inte mitt i som det ska.

Olja gummit på ovansidan är också en bra ide. Ska lägga på minnet. bara det inte dryper i maskinen antar jag *asg* fast å andra sidan är den oljad med en gång då haha!

Har du litet rester av gummit, testa inställningar och öva litet mer! då hittar du lättare det som fungerar bäst.

och sist.. ta litet större styg. ju mindre hål i gummit, ju bättre, det blir ganska perforerad annars och är en svag punkt. Många tror, sy med små stygn så sömmen blir stadig men tänker inte på att material som läder, gummi, vaxduk mm inte har samma egenskaper som tyg och att det "går sönder" varje gång man sticker i den.
Sömmen blir stadig ja, men materialet runtom svagt...
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2013.02.19 - 10:58:58 »

Håller hon på att sy nya sandaler till sommaren? Av gamla avlagda cykelinnerslangar? Nyfiken blir man....  :hm-hm:

Vad bra du beskriver Mynlen!  :worshippy:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.02.19 - 12:10:14 »

Nej, det är ett par remmar jag ska ha till en grej på cykeln. Såg på nätet hur de syr väskor och plånböcker och allt möjligt av innerslang och då fick jag idén. Det var så lätt att sy i, för utom detta med knorvet då, att jag är rätt sugen på att hitta på nya användningar nu. Axelremmar till väskor borde bli toppen t.ex. Den lilla sviktigheten plus friktionen gummit ger måste vara idealiskt. Materialet är ju gratis. Förresten limmade jag ihop det hela med solution först. Inte för att jag tror det blir så mycket starkare av det, men det gjorde ju att grejerna låg på plats när jag sydde. Smart va?

Fast sandaler var ingen dum idé. Materialet är förvånansvärt behagligt och i.o.m. att det är gammalt luktar det inte heller. Annars kan gummilukt vara rätt jobbig. Man skulle kunna göra såna där barfotingar, vad är det de heter? Du vet såna där Mexikanska eller sydamerikanska indianskor som bara är en sula och ett par remmar? Man läste om dem då när barfota blev poppis. Fan, man skulle t.o.m. kunna göra ett par gummistövlar! Inte riktiga, men sladdriga galoscher liksom, överdragsskor. :surprised:

Här kan ni se lite coola prylar man kan göra om man är duktig på att sy. Inte för mig alltså.
http://alchemygoods.com/

Mynlen, jag har stygnstorleken ganska högt, bara nåt snäpp före största. Jag tror min Lidl-maskin är konstig. Men jag ska prova att höja. Tack.

Har jag fattat det rätt att det bara är spänningen på övertråden och stygnlängden jag ska trixa med då?

Just det, glömde att nämna att när jag provsyr i enkel slang så blir det rätt bra. Det är när det blir två det knorvar. Det blir ju fyrdubbelt material där alltså iom att jag inte sprättat upp slangen.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.19 - 12:17:18 »

nu har jag kollat litet extra pa bilden och jag tycker stygnen ar valdigt sma. Siffran pa symaskinen brukar ange mm och om det ar storsta du har ar det en konstigt maskin.  Ta en bit bomull och sy nagra cm med minsta installningen, sen hojer du sy nagra cm till osv till hogsta, da ser du lattare om det stammer. Gor det inte det ska maskinen tillbaka.

Jattekul att gora sana saker sjalv, jag gillar det mycket!

(Tack Sorla, jag hoppas alltid vara tydlig, det verkar fungera hahaha)

Tror du ska dra upp spanningen pa overtraden litet extra till. den har precis inte kraft till att fa upp traden tillrackligt.

I mexico eller afrika eller var det var gjorde dom sandaler av gamla bildack som sula. Himla smart tycker jag! Kanske det finns storre innerdack i samma gummisort som cyckelinnedacken? da kan man fa ut en sula... for en sula med som i borde inte vara sa skont att ga pa.

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.02.19 - 12:31:20 »

OK, jag ska testa som du säger, Jag har spänningen på drygt 7 av 9 nu. När jag höjde blev det värre, fastnade, men då hade det ju redan börjat knorva, så det berodde kanske på att det redan var kört liksom. Jag var lite för ivrig igår för att att ha tålamod att testa så noga som jag borde ha gjort, tror jag. När jag väl insåg att det skulle funka ville jag få det klart så jag kunde testa produkten och klockan började bli mycket (det låter ju rätt mycket att sy).  :tongue:

Just ja, jeansnål använder jag redan. Det läste jag om.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544