Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 17:59:40 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tillskott  (läst 14509 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« skrivet: 2013.01.31 - 19:20:41 »

Halloj halloj! Vad käkar ni för tillskott egentligen? Det är bokstavligen talat en djungel. Inte bara vilka sorter som är bra/ inte bra/ farliga utan också diverse mer eller mindre pålitliga märken. Sedan finns det ju från naturliga eller syntetiska källor. Sedan vill iaf jag ha så "rena" produkter som möjligt. Vad äter ni? Hur tänker ni?

Multivitamin ska ju inte vara jättebra vad jag har försått. Sedan finns ju multimineral också...


  :confused3: :eeek: :blink: :rolleyes:


Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2013.01.31 - 20:02:56 »

Ojojoj. Många fler än jag vill.

Jod (för jag tror på att vi får i oss för litet av det)
D-vitamin
Selen (för att vi får i oss för lite av det)
Magnesium (se ovan + det behövs för att tillgodogöra sig D)
Zink (för att mina tånaglar börjar växa fel igen om jag slutar + det behövs för D)

Suck.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.01.31 - 21:26:52 »

Som av en händelse... http://www.fetsmart.se/blog/2013/01/31/vitaminer-mineraler/
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.01.31 - 21:49:09 »

Fast då ska man också betänka att RDI är rätt värdelöst...  :biggrin1:

Detta sagt, så ser det ju rätt bra ut!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2013.01.31 - 22:21:58 »

Jag äter "bara" D-vitamin. 4000 IE/dag, för då slipper jag vara förkyld jämt.

Lever är mitt tillskott. Varje vecka (så gott som).
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.01.31 - 22:29:49 »

Det där med D är lustigt. Jag slutade få förkylningar när jag la om kosten (2005). Vintern efter att jag började med D fick jag min första förkylning på LC! Men det var också mitt livs lindrigaste förkylning, var inte sjuk alls, bara nös och snorade. Sedan ökade jag intaget och i vinter åkte jag på en riktig förkylning.

En lustig grej med D-propagandan är att innan pratades det mycket om hur bra det var att vi slapp eller fick lindrigare förkylningar p.g.a kosten. Nu vittnar (kanske samma) människor om samma sak p.g.a. D-vitamin.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2013.01.31 - 22:30:59 »

Några märken ni kan rekommendera? ...det är väldigt stora prisskillnader på olika märken. Frågan är om det också är en kvalitétsskillnad som följer "kostnadskurvan" :hm-hm:

Jag har d-vitamin, selen och e-vitamin ståendes i skåpet. Ja, och sedan vanliga c-vitaminbrus. De var de enda jag kunde hitta där jag handlade som inte bestod av syntetiskt c-vitamin. Finns ju så många olika tillskott, men det går ju inte att ta alla...skulle ju inte göra något annat än att poppa piller i så fall  :lol1: Letar lite halvhjärtat efter en bra omega-3 också. Är dålig på äta fisk. Äcklas av diverse ämnen som naturligt inte finns i firrar.

Vad är det för ngt b12 du tar fetsmart? Jag har kikat på ett spray på iHerb, som jag inte kommer ihåg vad det heter som har fått bra betyg men jag har fegat lite :look_down:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.01.31 - 22:41:08 »

Han skrev ju att han bara tar lite D?  :neutral:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
fetsmart
Hero Member
*****

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 656



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2013.01.31 - 23:55:32 »

Som sagt inga tillskott mer än lite d... B12 får jag med leverpastejen! ;-)

Och; jag har knappt varit förkyld sedan 2006 då jag körde LCHF - men det har jag ju gradvis slutat med så det vete tusan vad det kan bero på... margarin har jag inte ätit sedan dess, och inte mycket växtoljor ö.h.t... kvaliteten (så som jag "definierar" den) generellt på maten sedan dess är mycket bättre, och överätningar mera sällsynta. Kan vara många olika saker...
Loggat

neoLITE STFU & MYFA – Post cenam non stare sed mille passus meare
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2013.02.01 - 06:20:53 »

jag lagar aldrig lever, gillar det inte eller mer, jag vet inte hur man tillagar det och Jan tål inte lever som det är. Då börjar han kaskadspy, så det tänker jag inte prova. Leverpastej däremot går bra, men kan man få tillräckligt med vit A genom pastejen?
Finns det andra vit A källor?

Jag har börjat med Vit D, men funderar nu om jag behöver annat extra?
Loggat



Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #10 skrivet: 2013.02.01 - 08:30:43 »

Ahaou...trodde det vara vad du tog för tillskott  :laugh: Jag är lite inne på Micheal Gregers linje med "plant based foods". Inte helt veganskt eller vegetariskt då men åt det hållet. Iaf dra ner kraftigt på animalierna och då kommer jag ju lida av b12-brist, om jag inte redan gör det. Jag förstår banne mig inte hur människan är konstruerad eller tänkt att leva :bang_head:

Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.02.01 - 10:08:47 »

En inte allt för vågad gissning är nog att vi är utvecklade för att äta mat som inte ger oss brister... Om man kan få i sig tillräckligt med näring via mat så är det nog bästa alternativet. Nu gör jag undantag för D, eftersom man mest får det från solen och det är lite solfattigt här på vintern. Men att medvetet dra ner på animaliska produkter så mycket att man måste ta B12-tillskott? Jag kan förstå om man gör det av moraliska skäl, men inte för hälsan iaf.

Men lever är ju oslagbart, förstås. 100 g nötlever ger ca 100 mikrogram B12. Dagsbehovet är kanske 2-4 mikrogram. Så 100 g var tredje vecka ska räcka, det är ju inte stora mängder.

Även musslor och en del fisk har bra värden, men lever är oslagbart:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2269&fuclass=all&specdiet=none&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

Men om man inte gillar lever, och gillar tillskott, så kanske detta kan vara något (innehåller ju lite annat också, så jag vet inte):

http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/uni-liver-500-tablets



Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #12 skrivet: 2013.02.01 - 10:19:37 »

Jag är helt klart influerad av bl.a. Dr. Micheal Greger och Dr. Mark Hyman (som inte är vego. men rekommenderar mycket mycket grönsaker i kosten).

Tror inte det hjälper att äta mycket b12-rik mat en dag/ månad för kroppen tar upp så lite i taget. En del fisksorter skulle jag kunna tänka mig äta lite orftar, feta firrar gillar jag mest men å andra sitter det väl mer föroreningar i dem för att de är feta? Föroreningarna äcklar mig verkligen, och jag kan inte koppla bort det.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.01 - 10:39:28 »

Det finns ju mycket som tyder på att mycket grönsaker är bra.

Men inget är ju fritt från föroreningar, inte ens ekogrönsaker. Jorden är förorenad av nedfall från luften.

Det jag vill säga är att det kanske behövs ganska lite animaliska produkter för att få RDI (vad det nu är värt) av B12 - 4 g nötlever, 20 g musslor eller 50 g sill per dag.
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #14 skrivet: 2013.02.01 - 12:46:38 »

Oj är det så små mängder det handlar om  :blink: Jag tycker visserligen inte att lever är äckligt men vet bara inte vad jag ska göra med den, plus att inälvs mat behöver ju hanteras lite annorlunda än "vanligt" kött.

Nej klart, men det känns som att fiskar är mer förorenade än eko-broccoli.

Jag hade inte tänkt utesluta animalier helt, bara dra ner på dem rejält. Äter ganska mycket av det just nu. B-12 verkar vara "hyfsat" vanligt, vegan eller ej. En del sjukdomar kan också begränsa/ blockera upptaget av B-12.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544