Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 18:33:16 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: A och D-vitamin  (läst 23793 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #30 skrivet: 2014.08.06 - 22:56:06 »

Idalinda, jag tror jag har läst men glömt bort - varför tar du K-vitamin?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #31 skrivet: 2014.08.06 - 23:01:12 »

Hon bloar.  :up_yours:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2014.08.07 - 09:45:21 »

bara att mejla honom. Och oroa dig inte om din engelska, det är så många som inte kan det så bra som mejlar honom!

Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #33 skrivet: 2014.08.07 - 09:56:24 »

Svarar han på mail? Imponerande! Fast det är klart, jag är ju redan omponerad av att han svarar på frågor i kommentarerna och deltar i diskussionerna. Inte alla som visar sådant intresse, minsann. :whistle:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #34 skrivet: 2014.08.07 - 10:11:51 »

Svarar han på mail? Imponerande! Fast det är klart, jag är ju redan omponerad av att han svarar på frågor i kommentarerna och deltar i diskussionerna. Inte alla som visar sådant intresse, minsann. :whistle:


:lulz:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #35 skrivet: 2014.08.07 - 10:29:17 »

Men för att återgå lite till ämnet och lite till Idalinda. Jag tror vi gör det extremt svårt för oss för vi försöker alltid att hitta ett ämne som är den felande länken och så lätt är det inte. Jag såg precis en länk i en träningsgrupp på FB till en artikel på Aftonbladet som skriver att aspririn kan skydda oss mot cancer. Jag letade fram en artikel av Ray Peat som är mycket pro-aspirin vilket är det verksamma ämnet i Aspririn, Treo och Magnecyl plus att Treo även innehåller kaffein. Jag fick då syn på det här stycket:

Citat
Aspirin is an antioxidant that protects against lipid peroxidation, but it also stimulates mitochondrial respiration. It can inhibit abnormal cell division, but promote normal cell division. It can facilitate learning, while preventing excitotoxic nerve injury. It reduces clotting, but it can decrease excessive menstrual bleeding. These, and many other strangely beneficial effects of aspirin, strongly suggest that it is acting on very basic biological processes, in a coherent way.

Nu säger jag absolut inte att Idalinda ska börja äta Aspririn utan jag försöker bara peka på hur komplex vår kropp är och hur en studie kan visa på en sak (aspirin är blodförtunnande) och en annan kan visa nåt som verkar gå helt stick i stäv (att aspirin skulle kunna minska kraftig menstruation).

Länken till Ray Peats artikel
http://raypeat.com/articles/aging/aspirin-brain-cancer.shtml

Länken till Aftonbladet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19326913.ab
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2014.08.07 - 10:38:15 »

jag VET inte om han svarar på mejl men man kan ju alltid prova? Ibland fungerar det och ibland inte. men om man inte testar så får man inget veta!

Och pga att han svarar på sin sida tror jag han också bemötar sig ibland att svara, speciellt med såna där frågor som om vit K mm.

hm aspirin är "acetylsalisyra"  eller hur det nu stavas. Finns även i videbark. Förr tuggade folk på en videkvist när dom hade huvudvärk. 
Det där med att hitta "en" felande länk är ju egentligen inte helt smart, det som fungerar för A behöver inte fungera på samma sätt på B. Men Idalinda sa redan någonstanns att hon måste hitta balansen i vit K och Järn och vad det nu var.

Jobbigt att alla kroppar är olika!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #37 skrivet: 2014.08.07 - 10:44:55 »

Men aspirin har ju andra effekter också. Skulle man inte kunna tänka sig att det är den inflammationsdämpande effekten som spelar in här? Kanske en lätt inflammation i livmodern gör att man blöder mera?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2014.08.07 - 12:27:16 »

På råttor har man inte sett negativa effekter av extremt höga doser K1 i alla fall (2 g per kilo kroppsvikt under 30 dagar).

http://ec.europa.eu/food/fs/sc/scf/out196_en.pdf

Nu är ju Idalinda ingen råtta, och så höga doser som 5 g blir ju dyrt om inte annat. Och det är verkligen orimligt att få från mat. Det är vettigt att tänka flera faktorer tror jag. Du började väl inte med omega-3-tillskott? Jag undrar om sommarvärmen också kan inverka på hormonbalansen på olika sätt.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2014.08.07 - 13:32:14 »

Har funderat i de banorna, om man inte borde skära ner på de kosttillskott man tar. Doseringen alltså. En kapsel innehåller ju oftast RDI. Det borde vara onödigt högt av det mesta. Vi får ju faktiskt i oss en del genom maten också. Det är ju inte så att den är renons på all näring.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #40 skrivet: 2014.08.10 - 18:51:47 »

Ett inlägg från en grupp på FB. Jag har ingen aning om hur trovärdig doktorn i fråga är men det är intressant i alla fall.

Citat
"When the diet lacks calcium, there is an increase in fatty acid synthase, an enzyme that converts calories into fat. Higher levels of calcium with adequate vitamin D inhibit this enzyme, while diets low in calcium increase this enzyme by as much as fivefold. More of this enzymes activity means more fat getting stored from calories coming in. In one study, genetically obese rats lost 60 percent of their body fat in six weeks on a diet that had moderate calorie reduction but was high in calcium. All rats supplemented with calcium showed increased body temperature, indicating a shift from calorie storage to calorie burning (a process known as thermogenesis). What this means is that in the presence of calcium and Vitamin D, the body turns down the volume on this fat-storing enzyme. Without adequate calcium and vitamin D available, the body turns up the volume on this fat-storing enzyme, and what you ned up with is just that - a higher volume of fat working against everything an individual would like to see happen in his or her body." - Dr. Michael Holick "The Vitamin D Solution"

Citat
Dr. Holick recommends 3 glasses of milk a day plus an additional 1200mg calcium in divided doses with meals to aid absorption. He recommends sunshine 10 minutes 3x a week minimum plus an additional 3000-4000 IU Vitamin D for most people regardless of blood levels. He used to be a dermatologist but was kicked out of the association for being too "Pro Sun Exposure". He is doing research on other photonutrients we get from the sun, apparently there are about 5-10 types of nutrients we can get from the sun besides Vitamin D. That research is still in it's infancy but kind of interesting...
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2014.08.10 - 19:41:57 »

ÄNTLIGEN gör jag något rätt!  :clapping:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2014.08.10 - 19:42:51 »

Eller, nej, det gör jag ju inte. Missade att man skulle äta kalktillskott också. Det gör jag INTE:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544