Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 11:17:58 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Rea på campingkök!  (läst 20011 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2013.01.30 - 21:26:20 »

Hihi! Har haft det här bokmärkt på Amazon i över ett år. Nu satt jag och tänkte på sommarn och gick in och kollade och då var det nästan halva priset!   :thumbsup:



http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000FSBVHI/ref=oh_details_o00_s00_i01

Det är uppenbarligen ett plagiat av Trangia fast helt i rostfritt och jag har läst på friluftsforum att de är helt kompatibla, delarna är utbytbara. Mitt gamla Trangia är ganska ruttet plus att jag inte hittar alla delar. Jag gillar inte att laga mat i aluminium och speciellt inte steka i en sliten gammal teflonpanna. Jag har ju en Tatonkaflaska och den är gedigen och bra, tysk kvalité. Gissa om jag slog till?  :clapgrin:

Det finns bara 4 kvar och sen höjs väl priset när de får in en ny omgång antar jag, så jag tänkte om nån mer, t.ex. Sorla, behöver uppdatera sin utrustning så är det ett bra tillfälle. Listpriset hos Tatonka är faktiskt hela £70.

http://www.tatonka.com/Products/Cookwear
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #1 skrivet: 2013.01.31 - 09:12:12 »

Den är jätte fin! Bra köp!


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2013.01.31 - 11:12:17 »

Jag är lite osäker på storleken. Tror det närmast motsvarar Trangias stora va? Kastrullerna har inte exakt samma mått nämligen. Lite onödigt eftersom jag redan har ett sånt och mest kommer att använda det ensam, men Tatonka gör bara en storlek.

Jag köpte även deras rostfria tallrik som jag hade bokmärkt (ej rea). När jag röjde köket för nåt år sedan gjorde jag mig av med alla gamla plasttallrikar och -muggar och jag vill inte köpa sånt mer. Eller rättare sagt så donerade jag dem till barnens sandlåda. Jag lägger även dit sabbade slickepottar, trägafflar , bunkar och sånt. Det är jättekul. De använder mina gamla husgeråd mer än de fina inköpta sakerna.  :lol:



http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000FSBVH8/ref=oh_details_o00_s00_i00
http://www.tatonka.com/Products/Cookwear/stainless-steel/Large-Plate/4030

Tycker den ser bra ut. Lite orolig för att kanten ska göra det svårt att skära biffen, men det står i recensionerna att det går bra. Det är nog bra med kant, för med de där låga Hammerplast jag hade förut fick man alltid sås eller sky i knät.

Det är jättebra, Tatonka har allt man kan behöva i den här vägen, allt i rostfritt. Kan vara svårt att hitta bara, allt finns inte på amazon. Deras muggar verkar rätt trevliga också, men det behöver jag ingen än så länge, så det kan jag spara in på. Än så länge planerar jag bara dagsturer, så egentligen behöver jag inget stormkök heller. Men det är så mycket mysigare att ha riktig mat med sig, särskilt när det inte är så varmt, och som jag minns det hämtar man sig bättre av lagad mat också. Bestick kan jag ta med mig vanliga. Det enda jag skulle vilja ha nu är en riktigt stor vattenflaska för extra vatten. Klean Kanteen har en på 1.6 liter, men den är svindyr. Får nog bli några sådana där billiga små från Claes Ohlson i stället. Jag har två 0,7-liters som passar i flaskhållarna på cykeln och det räcker inte om man är ute hela dan, så jag tar med mig glasflaskor. Men det är inget kul ifall de skulle gå sönder.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2013.01.31 - 11:19:51 »

Insåg nu att kanten gör att tallriken nog kan dubblera som gratängform hemma i köket. Win-win!  :thumbsup:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2013.01.31 - 12:17:33 »

Av packningstekniska skäl tror jag det är bättre med flera lite mindre vattenflaskor än en stor.


Skrivet i Tapatalk
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2013.01.31 - 12:30:20 »

Jo, i och för sig. Men eftersom jag är inriktad på cykling, så är sånt inte ett så stort problem. Kleen Kanteens är inte SÅ stor, 1.6 eller 1.7 liter, men kostar 900:- nånting, så den går fetbort i alla fall. Får väl bli 3 såna från Clas Ohlson.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2013.02.06 - 20:14:26 »

Nu har det kommit. Både köket och tallriken är hur fina som helst. Tallriken är lite vidare än stekpannan och kan läggas utanpå denna, så man kan få in hela kittet i packpåsen som följde med.  :clapping:

Själva ställningen är i aluminium, men det var vad jag trodde även om det inte stod så. Det såg ut så på bilden och det är väl bra för aluminium är ju lättare. Det enda besvikelsen är att mitt gamla Trangia har liksom öglor på utsidan som man kan dra en spännrem igenom som håller ihop hela alltet. Men jag tror att även Trangia frångått det. Kan inte se nåt sånt på bilderna på deras sajt ivf.

Som sagt har jag läst att köken är kompatibla, så om nån vill ha rostfria kastruller och panna till sitt gamla Trangia ska det funka att köpa kokkärlen till detta. Just nu sparar man väl inget på det, men till fullpris gör man väl det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2013.02.08 - 21:40:06 »

Alltså en sån här tallrik borde alla ha! Den är toppen att ha stekta ägg på i kylen. Jag brukar steka fyra åt gången och när man har dem på en vanlig platt tallrik så kan ju gulan rinna över om den är lös och tallriken står snett. Dessutom går tallriken sönder ifall den hoppar ut ur kylen. För att inte tala om att gladpacken kletar fast i äggulan.  Kanten på den här tallriken gör den helt perfekt. Håller äggen kvar och lyfter plasten. Den kommer att användas flitigt, inte bara på utflykt.  Nästan så jag vill ha flera.  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #8 skrivet: 2013.02.09 - 11:02:35 »



går tallriken sönder ifall den hoppar ut ur kylen.  :shock:
Loggat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #9 skrivet: 2013.02.09 - 11:04:25 »



går tallriken sönder ifall den hoppar ut ur kylen.  
:shock:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2013.02.09 - 20:28:38 »

Ja?  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2013.02.09 - 20:39:27 »

hoppar dina tallrikar ofta?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2013.02.09 - 21:14:51 »

Det händer. Eftersom det sällan finna plats för en stor tallrik att stå direkt på hyllan så får man ju ställa den ovanpå nåt annat och då kan det hända att den glider iväg när man smäller igen dörren och nästa gång man öppnar så...

Tänk att man ska behöva förklara de mest fundamentala saker för er...  :hmm:


Eftersom jag talar så väl om den här tallriken kanske jag bör nämna att den så klart är "lättvikts", d.v.s. plåten är ganska tunn jämfört med en ugnsform och lite sviktig, men inte så mycket att det är ett problem.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2013.02.09 - 22:08:45 »

Ah, det händer mig högst sällan, eller aldrig. Så nä, det är inte något jag kunde komma på själv...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2013.02.09 - 22:11:09 »

Det händer inte mig ofta heller, men när det händer är det ju ett elände. Oftare händer nog att rinnig gula rinner över kanten om tallriken inte står rakt, plust det där kladdet med plasten som suger fast i gulan och gör äggen fula och tråkiga.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544