Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 18:05:55 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur mycket pengar lägger folk på mat egentligen?  (läst 10336 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.11.24 - 03:27:53 »

Sitter och kollar på Historieätarna. Kul program. Förutom att de säger en massa om maten på 70-talet som inte rikigt stämmer, så säger de att maten var dyr. 28% av folks inkomst gick till mat, mot bara 13% idag. Raskt startar jag upp mitt trogna kassaboksprogram för att ta reda på hur stor del av min magra inkomst som går till mat. Betydligt mer antog jag eftsom inkomsten som sagt är mager och jag tycker jag lever rätt gott även om jag jagar extrapriser. Men nähä, 13.93 % hittills i år, drygt 1600 per månad. Det innebär ju att folk som har en normal inkomst måste lägga dubblet så mycket pengar på mat som jag. Gör de verkligen det? Kanske inkluderar en massa uteluncher förstås. :crazy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #1 skrivet: 2012.11.24 - 10:15:51 »

Jag tror de tog upp det redan i Landet Brunsås och visade exempel på kött där det kostade ungefär lika mycket per kilo då som nu.

Jag har förresten sett orginalet,det engelska programmet The Supersizers där de i 70-talsprogrammet dricker en klassiker

The Cement Mixer
1 shot glass of Baileys Irish Cream or Kahlua
1 shot glade of fresh lime juice
Knock back the shot of Baileys or Kahlua but do not swallow, holding the liquid in your mouth. Still not swallowing, gulp the lime juice at once and swish around in your mouth. As the lime curdles the milk in the booze, it immediately turns lumpy like cement. Attempt to swallow. Repeat.

 :lulz:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2012.11.24 - 17:40:22 »

hm den har jag läst som "vill du att jag sväljer, gör detta först" skämt.  :lulz: Men jag kan tänka mig hur det öööh blir i munnen. uäck!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.11.24 - 18:43:34 »

Fy för en gris vilken äcklig drink!  :puke1:

Det är ju så mycket annat som vi betalar för idag som inte fanns på kartan på 70-talet, så helt lätt att betala mer för mat är det inte, inte för folk med låg inkomst ivf. Man måste ju t.ex. ha dator och en internetanslutning för den samma för att kunna klara sig i dagens samhälle. Mobil är nästan ett måste också. Jag stod emot länge, skaffade ju min första i våras, men det hade börjat bli svårt att klara sig utan. Vissa internetbutiker kräver ett mobilnummer för avisering, annars kan man inte lägga ordern (lånade en kompis nummer tidigare). Ibland måste man köpa biljett med mobil alternativt betala skjortan. Måste man ringa ute eller om man är bortrest finns det nästan inga telefonautomater längre. Människor på landsbygden har svårt att klara sig utan bil och det kostar mycket mer att ha idag än det gjorde då.

Har tänkt mer på det där med matkostnaderna. Det är nog så att uteätande är inräknat. Det har nog blivit mycket vanligare att luncha ute och även att gå ut och äta på kvällen för nöjes skull.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #4 skrivet: 2012.11.26 - 22:10:40 »

Hmm, hur räknar jag detta till bara en människa och ett inkomst?

men vi är 5 och det verkar gå så där 22-25 % av våra inkomster till mat just nu.
OM jag uppskattar bara en andel av matkostnader mot bara mitt inkomst blir det 15%.

Och då är det i princip helt ekologiskt rubbet.
utöver det blir det utemat då och då. det snittar kanske 1 maxmåltid/ månaden.
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2012.11.26 - 22:13:18 »

Vi har insett att vi kan spara in lite genom att öka mängden grönsaker lite till och minska lite köttmängden.
Men samtidigt öka fisk och skaldjur.

naturbetesköttet börjar kosta nu 150kr/ kg och då börjar man känna att det vore roligt att spara lite där...
Normalt går det ju åt ett helt kilo/ dag här.... :confused3:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.11.27 - 04:32:08 »

Det gör det här med!  :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #7 skrivet: 2012.11.27 - 18:32:15 »

Jag lägger nog en hel del på mat fast jag har inte räknat. Köper allt jag kan eko men vi äter nästan alltid matlåda. Äter väl ute 2-3 ggr per månad men det räknar jag inte in i matkontot utan som nöje. Hemul har rätt i att vi har mer utgifter idag, tv, internet, dator, mobil osv. Att ringa, när jag var barn kostade 25 öre och då kunde man prata hur länge som helst om man ringde inom riktnummerområdet.
Kolla föresten på torsdag för jag har bidragit med en kanin till det avsnittet  :lol1:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.11.27 - 18:50:20 »

Va? Föder du upp kaniner? Till mat?  :dribble:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #9 skrivet: 2012.11.27 - 19:22:45 »

Nehej, jag har dom när jag tränar hundarna  :hunter: Men jag är lite sugen på att börja föda upp kaniner, verkar enklare än höns, i alla fall på att föröka dom  :sex:
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.11.27 - 19:23:37 »

men får man ägg av dom?  :lmao:
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #11 skrivet: 2012.11.27 - 19:34:35 »

Vem har pratat ägg?Vi vill ha kött  :chase:
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.11.27 - 19:49:03 »

joo men innan köttet får man ägg på köpet :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.11.27 - 19:59:44 »

Man får väl inga ägg från kaniner! Tror du de är som påskharen va?  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.11.27 - 20:06:25 »

haha nej jag vet. men OM Jag skulle föda upp djur då skulle jag nog ta höns just pga att man då FÖRST får ägg och SEN kött :)
Loggat



Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544