Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 16:15:56 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad man ska äta och inte vid IBS  (läst 10364 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.11.13 - 01:42:29 »

Hittade den här intervjun när jag sökte efter nåt helt annat. Vet inte varför jag började läsa, men tydligen har ivf en läkare fattat. Peter Benno heter han.

http://dinamediciner.se/nyheter/tuggummi-och-munskoljare-kan-stora-magen

Jag gillade speciellt den här biten.  :lol:

- Vår mag-tarmkanal är byggd för en allsidig kost, men många människor som vill leva hälsosamt har övergått till en kost som liknar idisslarens,
säger Peter Benno. Massor med fullkorn är bra mat för kor, men  passar inte alla människor. Vi brukar prata om att medelhavskosten är så bra,
men har du ätit fiberbröd nere vid Medelhavet? Eller salladsbuffé? Frukt och grönt äts ofta inlagda i Medelhavsländerna och blir då lättare att
smälta och då också mindre gasbildande. Har man känslig tarm och reagerar på kostfibrer är vitt bröd att föredra, förklarar Benno.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.11.13 - 07:32:29 »

hura, en tänkande läkare :)
Loggat



Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2012.11.13 - 16:22:29 »

Det värsta är att IBS-patiener får just rådet att äta mycket fullkorn.
Loggat

Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2012.11.15 - 07:06:11 »

Jag tror det hänger ihop med det vanliga misstaget som man gör med alla saker som vetenskapen kommer fram till.

Det är bra med fibrer för då kan våra tarmbakterier tillverka bla smörsyra som är jättenyttigt för oss. Problemet är bara att nån stjärna (eller stavas det journalist?  :whink:) drar slutsatsen att bara för att en viss mängd fibrer är bra så måste jättemycket fibrer vara bättre.

Har man dessutom problem med magen så har man med stor sannolikhet inte rätt mängd goda magbakterier och ökar man då fiberintaget drastiskt så kanske det inte finns så många bakterier som kan ta hand om det. Man måste hitta ett sätt att försiktigt äta sig upp till en stålmage som tål allt.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2012.11.15 - 08:02:25 »

jag behöver inte ha en stålmage... men spelar det roll vad för slags fibrer det ska vara för att få till smörsyran? jag menar, fullkornsfiber är ju "sååååå bra och nyttiga" och behövs i tarmen men det undrar jag verkligen, eftersom dom inte är lösliga alls. Men grönsaksfiber äter jag gärna, räcker det?

Annars äter jag nog tillräckligt med smör som får syra i magen  :cool: nä jag förstår det är något annat.
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #5 skrivet: 2012.11.16 - 17:13:01 »

Stålmage är lite raljant sagt men vad jag menar är att man har lagom mängd av allting hela vägen igenom, tex tillräckligt mycket syra i magen och rätt sorts bakterier i tarmen och även rätt mängd. Så att du kan äta i princip vad som helst och inte bli bubblig och gasig och att den sk slutprodukten också har rätt konsistens så att man knappt behöver papper på toa.  :laugh:

Jag inbillar mig att lite av varje är det bästa. Jag är en stark anhängare av J- eller U-kurvan, dvs att inget alls av ett ämne kan vara lika farligt som för mycket. Kanske är fibrerna i EN knäckebrödskiva bland det bästa vi kan äta men äter vi tio kanske det blir för mycket av just den sortens fibrer.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2012.11.16 - 18:24:22 »

Jag hade stålmage. Det har jag väl fortfarande på så sätt att den inte verkar bry sig nämnvärt om vad jag stoppar i den, men den sköter sig inte perfekt som den gjorde förr innan bakterieinfektion-laktosintolerans-antibiotika-eländet. Men vad jag äter gör det varken bättre eller sämre utom surkål som verkar vara positivt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #7 skrivet: 2012.11.16 - 20:53:51 »

Kan man säga att det är samma bakterier i fil och syrade grönsaker?
Finns det ngn mer kost som ger bra bakterier i magen?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.11.16 - 21:08:08 »

Det är nog inte precis samma, men samma typ. Båda är ju mjölksyrabakterier.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #9 skrivet: 2012.11.16 - 21:16:05 »

Som Hemul skriver verkar det inte vara riktigt samma sort.

Lactobacillus acidophilus - används vid framställning av olika typer av kulturmjölk, främst i acidophilus mjölk (A-fil)[7]. L. acidophilus kan också påträffas i munhålan hos personer med mycket karies[1], och de finns även i slidans vägg hos kvinnor genom att östrogen framkallar glykogenbildning i slidan. L. acidophilus använder sockerarten glykogen som näring och producerar mjölksyra i syfte att balansera surhetsgradens i slidan[8].
 
Lactobacillus plantarum - den art av Lactobacillus som är aktiv vid grönsaksinläggningar och har därmed konserverande egenskaper. Surkål, oliver, peperoni och pickles är några exempel på produkter där L. plantarum varit och är verksam[9].
 
Lactobacillus bulgaricus - bakterien bidrar med smaken i yoghurt, samtidigt som den omvandlar laktos till mjölksyra[10].
 
Lactobacillus casei - bakterien går att finna i människans tarm, där den binder till tarmluddet samt har förmågan att föröka antalet andra nyttiga bakterier inklusive sig själv, och förekommer naturligt i vissa sorters bär och vin. L. casei används främst vid framställning av ost, men kombineras även med andra mjölksyrabakterier i diverse yoghurts[11].


http://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6lksyrabakterier
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.11.16 - 21:57:37 »

Är oliver syrade? Jag trodde de bara var saltade.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2012.11.16 - 22:26:23 »

Du angav tre sorters bakterier, ska kroppen ha alla eller räcker det att tillföra en sort?

"vissa sorters bär och vin" vilket vin?  :crazy:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.11.16 - 23:15:01 »

Gott och starkt! drinking_x2
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #13 skrivet: 2012.11.17 - 07:30:50 »

Du angav tre sorters bakterier, ska kroppen ha alla eller räcker det att tillföra en sort?

Att jag fetstilade dom var bara för att visa att det verkar vara olika typ av lactobacill i yoghurt och grönsaker. För mig räcker det att veta att det finns flera olika sorter och då är det förmodligen bäst att äta lite av alla sorter.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #14 skrivet: 2012.11.17 - 11:38:02 »

 :nod-yes:
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544