Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.18 - 18:28:54 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Salt  (läst 71506 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #90 skrivet: 2013.10.01 - 07:12:52 »

Ett blogginlägg om salt, dock inget vetenskapligt.
En av punkterna handlar om att det förbättrar matsmältningen.
Den åsikten har jag inte sett tidigare.

Citat
3) Salt water sole improves digestion.
Beginning in the mouth, the salt water will activate your salivary glands, releasing amylase.  This is the first step in digestion.  In the stomach, salt stimulates hydrochloric acid in the stomach as well as an enzyme that digests protein which assists in the further breakdown of food. It also stimulates secretions of the intestinal tract and liver, aiding the process of digestion.  Who couldn’t use a bit of help with digesting their food?

http://www.savorylotus.com/2013/07/15/reason-why-i-drink-salt-water-sole/
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #91 skrivet: 2013.10.01 - 07:44:30 »

Saltvattensula?  :huuh:

Ska det vara just saltvatten? Räcker det inte med att salta maten?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #92 skrivet: 2013.10.01 - 21:00:45 »

Jag är inte säker på att det är det engelska sula som menas eftersom hon skriver att det ska uttalas so-lay.

Normalt sett bör man ju få i sig det mesta genom maten man äter men just natrium är ju lite besvärligt att få i sig om man har för lågt. Min mor får ofta uppmaningar från sin läkare att hon ska salta mer på maten och tycker hon tar redan och då är det lättare att få i sig om man tar det lite som en kur.

Själv tar jag det gärna ihop med apelsinjuice för att även få i mig glukos och magnesium på köpet.  :smile:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
ursprungsliv
Sr. Member
****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 452


Hemsida
« Svara #93 skrivet: 2013.10.01 - 21:24:14 »

Apelsinjuice för magnesium??? Det fanns visst en del där. Fast hel apelsin ger mer per kalori, och bovete ännu mer.

Alltid kul att kolla topplistor:

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2212&fuclass=all&specdiet=none&items=50&from=top&portion=m&lang=sv

Varför äter jag så sällan sniglar, frågar jag mig? Kakao är ju bra förstås, nötter, frön och nypon.

Någon som har bra tips på vad man gör med nyponskalmjöl, förutom nyponsoppa då?
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #94 skrivet: 2013.10.01 - 21:50:46 »

Sniglar lockar mig inte så mycket och kakao äter man ju sällan 40 gram i ett svep av.
Jag undrar vad man baserar uträkningen per portion på? Möjligtvis att man får i sig 5-10 gram i en kopp choklad
Och det är ju absolut ett alternativ men juicen är väldigt mycket lättare då det inte kräver nån tillagning.

Man kanske kan blanda nyponpulver i smoothies?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #95 skrivet: 2013.10.01 - 21:51:32 »

Man kan göra som väldigt tjock soppa, eller kräm snarare. Det är gott istället för sylt i fil och liknande.

Subban, ursäkta min dumma fråga. Jag insåg inte att det var ett nytt inlägg i en gammal tråd där vi faktiskt pratar i flera sidor om just det jag fortfarande inte har fattat, varför saltet ska vara i vatten. Jo, jag fattade tillsist varför du tyckte JAG borde inta det så (därför att jag inte äter direkt på morgonen). Men det tycks ju vara det gängse rådet, att dricka saltvatten. Det klykar jag fortfarande inte. :lol:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #96 skrivet: 2013.10.02 - 01:49:57 »

om man inte gör det för salt går det väl. för salt och man spyr..

Jag började få mer o mer kramp i vaderna och fötterna sista dagarna och igår när Linnea och jag mös i sovrummet (nybäddad, rummet är rensat från det flesta saker av jan, tänt ljus, kopp te var sin dator ) fick jag gång på gång kramp. Tills jag kom på att jag nog ätit för litet salt sista dagarna. Äter ju knappt, igår var det 2 koppar kaffe med äggmjölk (osaltat), 4 skivor skinka med majonnäs och en fläskkotlett som var förmarinerad så jag vet inte hur salt den var. Plusn några blad kinakål.
Så jag tog mig ett glas vatten med salt (och ett glas vanligt vatten efter, gud så gott det är då) och sen dess krampar det inte mer. Bara litet då och då.

Tack för denna tråd, den fick mig på tanken om saltet!.
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #97 skrivet: 2013.10.02 - 12:27:12 »

Får jag fråga om det är kramp, jag menar riktig kramp som när det gör jätteont så att man får bita ihop eller något mindre? Jag frågar för att jag de senaste dagarna har råkat ut för något odefinierbart i benen, som spända muskler bara men det känns helskumt men går bort av sig självt efter en stund... (till historen hör att jag har haft en liten släng av magsjuka och kan ha förlorat en del mineraler på det viset.)
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #98 skrivet: 2013.10.02 - 13:21:25 »

både ock. Det börjar ofta som litet såna där konstiga känningar men nu har jag lärt mig känna igen dom, och om jag sen rör min fot t..ex. kan det börja göra jätteont med foten låst i  "high heels" läge och då måste jag kravla ur sängen och sätta ner foten men det går inte alltid lika bra  :lol: Är säkert väldigt roligt att sig mig halta runt. Tog ett glas saltvatten imorse igen, har bara litet "pirrkänsla" i vaden då och då. knappt något. BRA alltså.

Ta det där salta vattnet!
Loggat



Ary
Gäst
« Svara #99 skrivet: 2013.10.02 - 13:56:48 »

Ja då kan det ju vara känningar jag haft. Ska ta lite salt nästa gång jag får det.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #100 skrivet: 2013.10.02 - 14:38:02 »

duktig flicka!  :strut:
Loggat



berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #101 skrivet: 2013.10.02 - 19:53:00 »

Man kan blanda nyponskalsmjöl i sin müsli/frömüsli också. Jag dricker okokt nyponsoppa. Blandar nyponskalsmjöl med fiberhusk, rör ut i lite kallt vatten, fyller på med mera vatten och sen med hett vatten. Sen låter jag svälla i 10 minuter innan jag dricker. Jag vet, jag är lite konstig av mig.  :crazy:
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #102 skrivet: 2013.10.02 - 21:26:59 »

 :coo-coo:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #103 skrivet: 2013.10.02 - 22:28:46 »

 :pippi:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #104 skrivet: 2013.10.03 - 19:24:20 »

Hehe.
Loggat
Sidor: 1 ... 5 6 [7] 8   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544