Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 15:25:03 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Paleo Diet Flowchart  (läst 20121 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #30 skrivet: 2012.08.28 - 20:56:11 »

Vicka coola! De är ju lila!  :lulz:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #31 skrivet: 2012.08.29 - 06:56:56 »

Potatis har ätits i Sydamerika i minst 7.000 år. Undrar när man började dricka kaffe med kokosfett och smör...  :whistle:
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #32 skrivet: 2012.08.29 - 11:19:26 »

Jag har funderat på hur jag ska göra om jag vill testa det här. Jag dricker ju varken kaffe eller thé längre. Det enda stimulantia jag använder är snus. Kan jag mixa med det tro?  :loony:

Jag undrar varför det måste trixas så mycket? Varför kan de inte bara äta de där skedarna fett? Det borde ju ge ännu större mättnadskänsla om det är det man är ute efter.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #33 skrivet: 2012.08.29 - 11:44:48 »

Potatis har ätits i Sydamerika i minst 7.000 år. Undrar när man började dricka kaffe med kokosfett och smör...  :whistle:
:clapping:
Loggat

Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #34 skrivet: 2012.08.29 - 21:16:00 »

 :clapping:

Trixen är till för att ge ut kokböcker och för att konstra till enkla och bra matvanor och att få läsare till sina bloggar.  :cheers:
Loggat
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #35 skrivet: 2012.11.09 - 16:55:46 »


Inom Paleo? De skiter väl i GI? De dissar alla växter av "nattskuggefamiljen", Solanaceae. Dels innehåller de gifter, alkaloider, och sen kan man inte äta potatis rå heller.


Att skippa "nattskuggorna" är inte självklart inom paleo, tycker jag. Det är väl främst de med autoimmuna problem som skippar dem? Fast shit, vad jobbigt det verkar att köra auto-immuno-paleo-grejjen..  :confused:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #36 skrivet: 2012.11.09 - 19:11:14 »

Nä, jag tror det är en av hörnstenarna faktiskt. Fast fler och fler paleosar verkar frångå det på sistone, åtminstone ibland.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #37 skrivet: 2012.11.09 - 20:22:55 »

Där ser man.. potatis inom autoimmuna sjukdomar har hållits högt, gurus som Alf Spångberg och Lilly Johansson. Men ni var väl inte med på den tiden?  :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #38 skrivet: 2012.11.09 - 20:57:36 »

Behöver inga gurus för att veta att potäter är dundermat! :potato:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #39 skrivet: 2012.11.10 - 18:46:57 »

Nä, jag tror det är en av hörnstenarna faktiskt. Fast fler och fler paleosar verkar frångå det på sistone, åtminstone ibland.

Hm, nä?
Jag blev lite nyfiken och kollade runt på nätet och i böcker jag har hemma, men hittar ingenstans att det är en av hörnstenarna? Potatis brukar inte ingå i paleosars grund, men tomat paprika aubergine och chilipeppar står det ingenting om? (Förutom när det gäller människor med ex autoimmuna sjukdomar) Var/när läste du om det?
(Jag har bland annat kollat i Cordains och i Lindebergs böcker. Fast de är ju från 2000talet allihop..)

Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #40 skrivet: 2012.11.10 - 19:14:27 »

De vill ju inte äta något från "nattskuggefamiljen", solanacaea. För att de är giftiga tror jag och i fallet potatis inte kan ätas råa.

http://www.google.com/search?q=paleo+nightshades

Det är ju fr.a. följande saker man ska utesluta ur sin normalsvenska kost om man är en duktig paleolit.

spannmål
mjölkprodukter
potatis
baljväxter
socker (i viss mån)
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #41 skrivet: 2012.11.10 - 20:33:44 »

Haha, jaa.. jag borde ju googlat så :clubhead: Jag tog paleo+tomato till exempel och fick inte alls lika fina resultat som du.  :smack_head:

Det verkar som om det är lite olika tankar om det där. Intressant att läsa! Att de innehåller lite giftigheter visste jag, men jag trodde att det där var mest om man hade "något extra problem" man ville få bukt på. Själv är jag känslig mot tomater. Inte jämt och inte lika mycket. Men ibland. Och potatis får jag ill-kliig mun av. Paprika och peppar har jag inte märkt nåt av förstås.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #42 skrivet: 2012.11.10 - 20:37:44 »

Jag tror det börjar luckras upp. Många som ätit paleo länge tycker plötsligt att en potatis då och då eller ett glas mjölk, bara den är opasöreiserad, är OK.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #43 skrivet: 2012.11.10 - 20:54:13 »

Jo, det är rätt luddigt på många områden just nu känns det som. Jag är ju väldigt intresserad av vad jag mår bäst av, inte vad jag ska kalla det hur jag äter. Jag trodde att paleo var liksom grunden för hur det var bäst att äta och tänka, men när det är luddigt och "gör det som funkar för dig"-attityd så blir det svårare. Som ris till exempel. Finns många som väljer att äta det. Och fullfeta mejeriprodukter (här faller jag in, då jag gärna äter smör varje dag  :inlove: ) eller rostade nötter.. Nä.. svårt.  :hm-hm: Sedan att paleofiera saker som till exempel baka mandelbröd eller göra efterrätter. Det hör inte till paleo enligt mig, men jag gör det ändå.

Så en snabb paleo-enligt-ealina, skulle vara att bara äta saker jag kan plocka och samla och jaga. Bara frukt&grönt som går att äta råa. Och gärna ekologiskt och närodlat och näruppfött. (Sedan så kanske jag inte alltid äter som jag tycker är det bästa :whistle: ) Sedan så lätt tillagat som det bara går. Inga krångliga hopkok. Bara steka på köttet och värma grönsakerna, krydda och äta.  :lol:

Och det viktigaste av allt är ju att allt jag äter ska göra mig friskare inte sjukare. 
Om jag tänker så så är det lätt att hålla mig på vagnen.

Fast idag vill jag ha glaaaass. Fast jag har småätit (storätit?) hela dagen. Jisses. Min mage är fullproppad (tre mål mat plus massor med "mellanmål" under dagen) och jag är ändå sugen på nåt. Jobbigt. Klämde just i mig lite turkyogurt&grädde med nötter och kanel. Hjälpte sådär. Känns som om min kropp försöker ladda upp inför nåt, haha.
Loggat

Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544