Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.20 - 04:02:35 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Paleo Diet Flowchart  (läst 20129 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2012.08.25 - 03:19:54 »

 :lol:



Ni har väl sett den redan kanske. Har valsat runt ett tag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.08.25 - 08:57:20 »

Haha, första ggn för mig!
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #2 skrivet: 2012.08.25 - 23:06:44 »

Jag har inte sett ett heller förut.. ser att potatisen är livsfarlig även här...  :blink:
Loggat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #3 skrivet: 2012.08.26 - 10:22:09 »

Jag har inte sett ett heller förut.. ser att potatisen är livsfarlig även här...  :blink:

Mmm, jag har för mig att vanlig potatis inte är OK pga GI-värdet som är mycket högre än för sötpotatis. Men jag är inte helt säker att jag kommer ihåg rätt.

Men har ni läst om killen som körde 20 potatoes a day? Han jobbar som nån talesman för USAs potatisodlare och surnade till när amerikanske skolor skulle sluta servera potatis. Han bestämde sig för att bara äta potatis i två månader. Han tillät sig örtkryddor och 1 tsk fett om dagen eller nåt sånt för att variera potatisen. Vad tror ni hände? 
:whink:

Meningen med experimentet var inte att gå ner i vikt så han hade räknat ut att han med sin vikt skulle vara viktstabil på 20 potatisar om dagen. Utan att läsa allt igen har jag för mig att han åt utan egentligen mäta hur mycket han åt och när han märkte att han började gå ner i vikt så kontrollvägde han och då visade sig att han åt mycket mindre än 20 potatis. Han ökade då portionerna och fick verkligen kämpa för att ligga viktstabilt. Det märkliga är att hans blodsockervärden förbättrades markant. Nu gör de ju förstås det när man går ner i vikt, oavsett metod, men enligt LCHF är det förstås en omöjlighet att äta HC utan att bli typ2:a.

På nåt sätt så tycker jag nog att potatis är naturligare mat än kaffe med fett i...  :whistle:

Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #4 skrivet: 2012.08.26 - 11:12:35 »

Nu läste jag igen på http://20potatoesaday.com/ och han åt i snitt två matskedar fett om dagen när han stekte eller ugnsrostade potatis. Och med tanke på att han satte målet till 2200 kalorier när han visste att han behövde 2800 så verkar han ha siktat på en viss nedgång. Men som han skriver. När han åt tills han blev mätt så åt han bara 1600 kalorier om dagen.

I was not meeting the goal of 2,200 calories a day during the first 3 weeks of the diet, during that time I only ate until I was full. I didn't realize that potatoes would give me such a high sense of fullness after each meal. So for those first 3 weeks, I was only consuming about 1,600 calories a day. After the third week I had lost 12 pounds and realized that I needed to change strategy. I then began to eat more potatoes despite the sense of fullness I was experiencing. So for the remaining 5 1/2 weeks I was very diligent about eating the 2,200 calories. I continued to lose weight but at a slower pace. I lost an additional 9 pounds over the coarse of those remaining 5 1/2 weeks. At the start of my diet I estimated, via a couple different online calorie calculators, that I burn closer to 2,800 calories a day.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.08.26 - 14:14:30 »

men vad var syftet med att bara äta potatisar??
Loggat



Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #6 skrivet: 2012.08.26 - 16:06:17 »

Det var för att visa att potatis är ett bra och näringsrikt livsmedel. Man skulle förbjuda det från skolorna för att man blir fet av det. Lite LCHF-noja alltså.  :lulz:
Men som sagt det är en väldig skillnad på kokt potatis och chips tex.

It seemed like potatoes, french fries, and potato chips were being blamed for everything bad in the world. I woke up one morning, feeling beat up about the image of the potato and decided to do something about it.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #7 skrivet: 2012.08.26 - 16:15:56 »

Ytterligare citat från Q&A

Potatoes are rich in many nutrients including potassium, vitamin C, fiber and vitamin B6. I was actually exceeding the Food and Drug Administration's recommended daily allowance for 13 different nutritional items on my potato only diet.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2012.08.26 - 16:21:06 »

Så intressant!
Jag börjar tänka mer och mer åt paleohållet faktiskt, utan att bli fettskrämd ( oroa dig inte Hemul).
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.08.26 - 16:32:39 »

Mmm, jag har för mig att vanlig potatis inte är OK pga GI-värdet som är mycket högre än för sötpotatis. Men jag är inte helt säker att jag kommer ihåg rätt.

Inom Paleo? De skiter väl i GI? De dissar alla växter av "nattskuggefamiljen", Solanaceae. Dels innehåller de gifter, alkaloider, och sen kan man inte äta potatis rå heller.

Citat
Men har ni läst om killen som körde 20 potatoes a day?

Och så har vi det där med den stora irländska potatissvälten. Folk har nog överlevt på potatis i Sverige också. Har läst nånstans att potatis är den enda vegetabilie man kan leva på länge utan att få allvarliga brister. Vet inte om det stämmer dock.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.08.26 - 16:41:04 »

tack! Nog för att potatis nog inte är "helt av ondo" men att bara leva på potatis... men som du säger: skillnad på chips och pommes och kokt potatis finns det absolut!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2012.08.26 - 16:42:31 »

Är väl inget fel på chips och pommes om de friteras i bra fett.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #12 skrivet: 2012.08.26 - 16:42:59 »

Har läst nånstans att potatis är den enda vegetabilie man kan leva på länge utan att få allvarliga brister. Vet inte om det stämmer dock.

Kan nog stämma då potatis innehåller rätt mycket protein och många av de vitaminer och mineraler vi behöver.
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
Subcalva
Superhero
******

Smörklickar: 19
Offline Offline

Antal inlägg: 1721



« Svara #13 skrivet: 2012.08.26 - 16:44:40 »

Är väl inget fel på chips och pommes om de friteras i bra fett.

Men då måste man ju göra själv, eller hur?
Loggat

NOLM - Näringstät Oprocessad gärna Lokalt odlad Mat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.08.26 - 16:47:03 »

Antagligen, även om det säkert finns restauranger som gör det traditionellt. Men det är ju inget inbyggt fel med det, inte ur vårt perspektiv ivf.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544