Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 00:03:06 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: undvika cancer  (läst 27361 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #15 skrivet: 2012.03.02 - 19:32:07 »

Jag blir lite nojig måste jag erkänna. Det är mycket att ta in och en del blir nog svårt att genomföra. Det är t.ex inte lätt att veta vad allt innehåller i kemikalieväg t.ex. Men han har säkert rätt. Vi har så mycket kemikalier och många produkter som ska göra livet lätt för oss men som i själva verket ger oss en massa besvär och sjukdomar i det långa loppet.  :worried:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #16 skrivet: 2012.03.02 - 19:34:23 »

Kemikalier:
vädra kemtvättade kläder
undvik bekämpningsmedel i trädgården
undvik kemiska rengöringsmedel
undvik kontakt med aluminium mot huden
undvik parabener och ftalater i kosmetika
undvik hudvårdsmedel som innehåller östrogen och placentaprodukter
undvik livsmedel och vätskor som har kommit i kontakt med varm plast ( plastbehållare för microvågsugn, muggar,vattenkokare av plast och konserverade livsmedel ( de med en plastfilm på insidan) )
undvik oorganiska forsfattillsatser ( i många läskedrycker, industriell bakverk och kött)

aj aj aj. micro som är så bekvämt :o
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #17 skrivet: 2012.03.02 - 19:37:58 »

I stället för socker,råsocker, sirap, glukos mm.  välj : agavnektar, stevia, xylitol, mörk choklad
           vit mjöl    välj: fullkorn, surdeg, ris, quinoa, havre
           potatis, cornflakes    välj :linser, ärtor, bönor, sötpotatis, jams, havregröt, musli, special K
           sylt, marmelad          välj: blåbär,körsbär, hallon
           söta drycker             välj: citron/timjan/ salvia-vatten, grönt te
           alkohol utom vid måltiden   välj ett glas rödvin till en måltid ( men vinets nytta var omdiskuterat)
                                         välj : vitlök, lök, schalottenlök[quote author=Linika link=topic=3071.msg53858#msg53858
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2012.03.02 - 19:40:12 »

Linika, det stog ingenting om micro faktiskt, det var rätt intressant, även om jag är skeptisk till apparaten( men använder den).
Men det var viktigt att inte värma upp maten i en sådan micro-plast-låda.

Vi fixade nu åt sonen vanliga lite mindre mattallrikar till universitetet,  där kan man ju bara värma upp maten i micron,
men då slippern han i alla fall plasten.
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #19 skrivet: 2012.03.02 - 19:44:48 »

Linika, det stog ingenting om micro faktiskt, det var rätt intressant, även om jag är skeptisk till apparaten( men använder den).
Men det var viktigt att inte värma upp maten i en sådan micro-plast-låda.

Vi fixade nu åt sonen vanliga lite mindre mattallrikar till universitetet,  där kan man ju bara värma upp maten i micron,
men då slippern han i alla fall plasten.

Att ta med sig asiette (hur i hela friden stavas det ordet? o.O) är ju ganska smart... men man måste ju vara långt mer försiktig med väskan så man inte gör sönder den :/ just plastlådorna är ju så bekväma ^^; Eller så ser man helt enkelt till att äta sallader till lunch o.o tonfisksallad, kycklingsallad, äggsallad... the possibilities are endless  :clapclap:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #20 skrivet: 2012.03.02 - 19:50:08 »

Det finns många sidor tabeller vilka grönsaker är effektiva mot olika cancerformer.
I alla dessa toppar kålväxter, spenat  och lökväxter ordentligt.

Bra grönsaker är även : morötter, sötpotatis, jams, squash, pumpa,tomater och rödbetor
shiitake ( och många andra japanskalåtande svampar) champinjoner, ostronskivling
några bra kryddor till: curry, oregano, basilika, rosmarin, persilja, stjälkselleri, gräslök, kanel, ingefära
Alger ( nori, kombu (kelp), wakame, arime, dulse
bär: jordgubbar,hallon,blåbär,björnbär,tranbär,körsbär
citrusfrukter, persimon, aprikoser, granatäppeljuice
Nötter: valnötter, hasselnötter, pekannötter, mandlar
Linika, det stog ingenting om micro faktiskt, det var rätt intressant, även om jag är skeptisk till apparaten( men använder den).
Men det var viktigt att inte värma upp maten i en sådan micro-plast-låda.

Vi fixade nu åt sonen vanliga lite mindre mattallrikar till universitetet,  där kan man ju bara värma upp maten i micron,
men då slippern han i alla fall plasten.

Att ta med sig asiette (hur i hela friden stavas det ordet? o.O) är ju ganska smart... men man måste ju vara långt mer försiktig med väskan så man inte gör sönder den :/ just plastlådorna är ju så bekväma ^^; Eller så ser man helt enkelt till att äta sallader till lunch o.o tonfisksallad, kycklingsallad, äggsallad... the possibilities are endless  :clapclap:

Vi åkte till närmaste loppis och köpe 4 tallrikar i lagoma storlek, 5kr /st. om någon går sönder fixar jag några till.

Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2012.03.02 - 19:55:27 »

Jag kände mig väldigt nöjd med vår mat och kemikalie-läge.

Maten är så godkännt som maten kan vara, vi justerar lite mer räkor till maten och gurkmeja.
Jag odlar ju stevian själv och vi använder egen örtkryddablandning också.
kemikalier har vi bromsat ett tag, tvättnötter, såpa och thai-dedo. Kvar finns, shampoo/balsam , tandkräm och maskindiskmedel,
men jag försöker få mig själv att läsa om no-poo mer och vi köpte nyligen en eco-maskindiskmedel( jag har inte riktigt koll på den än)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2012.03.02 - 20:00:25 »

Det här var bra!

mest förorenade grönsaker/ frukter ( välj ekologiska)

äpple, päron, persikor, nektariner,jordgubbar,körsbär,hallon, vindruvor,
paprika, selleri, brytbönor, potatis, spenat, sallat, gurka, squash, pumpa

mindre förorenade ( man kan alltså köpa även icke-ekologiska )

bananer, apelsiner,mandariner, ananas, grape,melon,vattenmelon, plommon, kiwi, blåbär,mango, papaya
broccoli, blomkål, kål, svamp,sparris, tomat, lök, aubergine, ärtor ,rädisor, avokado.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #23 skrivet: 2012.03.02 - 20:08:52 »

Tack Idalinda  :flirting:
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2012.03.02 - 20:12:33 »

laga inte mat i repiga teflonkärl, undvik mobil-elektromagnetisk fält.
tobakrök var det självklara att undvika

Om mobilanvändning:

1)inte mobil åt barn under 12 år
2)använd högtalarfunktion, headsett, 10 cm avstånd minskar elektromagnetiska fältet till 4 gånger svagare, en meters avstånd gör strålningen 50 gånger svagare och headset till 1/100 del.
3) undvik mobiler i tunnelbanan, buss och tåg ( du utsätter även andra till din strålningsfällt)
4)undvik att bära med dig mobilen på kroppen hela tiden, ha den inte närheten när du sover. ( flygplansläge och offlineläge stänger av strålningen
5)prata bara korta samtal på mobilen
6) byt öra regelbundet under användningen och vänta tills den andra personen har svarat innan du lyfter mobilen mot örat.
7) undvik att använda mobilen  i ett område med dålig mottagning, och under snabba resor ( tåg/ bilar) .Då söker mobilen hela tiden närmaste mast i maxeffekt
8)använd sms istället för att ringa
9) välj en mobil med minsta möjliga SAR-värde ( fråga inte med vad det är....)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2012.03.02 - 20:13:14 »

Tack Idalinda  :flirting:

 :thumbsup: :inlove: :flirting:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2012.03.03 - 04:11:22 »

Och andra säger att fullkorn kan orsaka cancer genom någon slags mekanisk nötning som ger skada och gör att cancer lättare uppstår.  :confused3:

Citat
konserverade livsmedel ( de med en plastfilm på insidan)
Jaha, det är i princip alla konserver då utom vissa som kommer från tredje världen och som säkert har bly i burkarna istället.  :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #27 skrivet: 2012.03.03 - 11:35:57 »

Jag måste luska lite mer om mina makrillburkar, på dessa finns det ingen plastfilm, men de är väl av aluminum....

Sedan var det ändå trösterikt att vanliga grönsaker var bättre än inga grönsaker alls.
och att de i Indien hade mycket mindre cancer trots att deras miljö är oftast väldig förorenad.
De klarar sig bra tack vare kryddorna, grönt te (och kanske kokosfett  från Alzhaimersboken  :flirting:)

Vi kommer inte undan skiten oavsätt hur vi gör, men kan minska trycket avsevärd om vi orkar tänka om med hushållskemikalier, mobilanvändandet ( nästa hus ska vi inte ha trådlös nätverk, utan en ordentligt kabeldragning överallt), rent hemlagat mat.
och undvika kärnkraftolyckor också förstås.  :rolleyes:
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #28 skrivet: 2012.03.03 - 17:00:16 »

tänk på när ni pratar i mobil i bilen att det blir som en faradays bur vilket gör att strålningen blir jättestark.
Loggat

Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.03.03 - 17:04:54 »

?? faradays bur ser ju till att strålning INTE kommer igenom, hur menar du då att den blir extra stark?
Loggat



Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544