Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 09:44:29 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: undvika cancer  (läst 27297 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« skrivet: 2012.03.01 - 19:54:31 »

Här kan man samla kommentarer ur boken " anti cancer , ett nytt sett att leva" av David Servan-Schreiber.

Den verkar vara väldigt saklig och ärlig. Författaren är själv en läkare, som struntade i sin kost innan han drabbade av en hjärntumör när han var lite över 30 år. Han frågade hela tiden av behandlande läkare om han kunde göra något själv, för att klara sig bättre. Alla svarade att det var inget att göra, bara hålla humöret uppe.
Han fick ett återfall och behandlades igen.
I det här laget ville han verkligen veta vad han kunde göra själv och började gå genom forsning och litteratur.

Från början till slut skriver han om vikten att fullfölja sin medicinsk behandling, allt som mediciner och läkaren kan erbjuda.
Det känns riktigt vettigt.
Men han berättar vägen hur man kan stärka kroppen i kampen emot och hur folk som jag gjort så har levt flera år längre än de skulle enligt prognoserna.
och viktigast av allt, hur kan man göra för att undvika att insjukna!
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1 skrivet: 2012.03.02 - 08:31:56 »

Vad förespråkar han för mat?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2012.03.02 - 09:53:32 »

Det absolut viktigaste man kan göra är att sluta stressa. Lever man ett stressigt liv spelar det ingen roll att man äter anti-cancerogen mat. Mat som jag vet är bra att få i sig är kål (haha), gurkmeja, papaya, annanas. Läs på Zahra Öhbergs hemsida.
Loggat

Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2012.03.02 - 12:22:06 »

Nä stress är verkligen inte bra för kroppen. Jag var mest nyfiken på vilken kost som författaren rekommenderade. Jag har en bok i bokhyllan som heter Maten som skyddar mot cancer av Kerstin Hultén. Finns flera smarriga recept i den. Den är mer som en kokbok, den andra boken kanske är mer som en faktabok?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2012.03.02 - 16:26:26 »

Ja jag vill också veta Idalina.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #5 skrivet: 2012.03.02 - 18:45:28 »

Tina, nu måste jag bara säja att jag heter IdalinDA  :flirting:, du använder mitt namn så flitigt och alltid Idalina, så jag tänkte
nu ska jag upplysa dig om det rätta ....  :laugh:

Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2012.03.02 - 19:02:47 »

Ok, jag tänkte att jag försöker peta av infot lite åt gången, det finns så mycket,  om igen att sammanställa 300 sidor....  :rolleyes

Man ska undvika kemikalier i miljön, äta bra mat och inte stressa eller vara orolig i onödan.
Han rekommenderar ekologiskt mat, men poengterar att dessa nyttiga matvaror är nyttiga även om man köper icke-egologiska.
Deras nytta överstiger " skadan" av bekämpningsmedel tex.
Det kändes skönt att läsa!

Intressant var att asiatiska länder fanns det bara en bråkdel av cancersjuka än vad vi har i västländer.
De har bara en 1/5  eller liknande av många olika varianter. Förklaras med kryddornas skyddande verkan och mängden av grönsker.

Han förklarar att alla vi har " minicancer " i kroppen, men det är inte hos alla det blossar upp.
Att cancern behöver inte vara genetiskt utan kopplat till livstilen och matvaror.
Vissa har ärfltiga bröstcancergener, men även dessa kvinnor kunde förbättra läger över 60% genom kosten.
Japaner har inte tendens att få cancer, men när de flyttar till västländer har de samma sannorlighet att få cancer än folk i omgivningen inom bara ett par generationer.

Forskarna konstaterar att det bästa sättet att få cancern att blomma är att äta typistk västerländsk kost; socker, vetemjöl toppar den listan.


Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #7 skrivet: 2012.03.02 - 19:10:38 »

Idalinda, du är helt suverän på sammanfattningar! Nu har jag inte läst just denna bok men med tanke på hur du refererade "Stoppa Alzheimers nu" så utgår jag ifrån att du har gjort ett bra jobb även med den här boken. En smörklick till dig och en blombukett. :flowers:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #8 skrivet: 2012.03.02 - 19:12:11 »

I boken finns flera samlingssidor om bra mat och onyttig mat.
Jag försöker peta av dom en åt gången.

Ät: ekologiskt framställda animaliska produkter från gräsuppfödda djur
kött, mjölk, ost, yogurt, omega-3 ägg ( ekoprodukter är viktigaste att välja just bland dessa varor, ekologiska varor är inte lika viktigt när man väljer grönsaker / frukt)

ät mindre socker,vitt mjöl, omega-6 ( solrosolja,majsolja,sojaolja,tistelolja, margarin, transfett)
ät mer omega-3-fettsyror ( fisk, kött från gräsuppfödda djur, linfrö, linolja)
ät mer anticanserlivsmedel: gurkmeja ( verkar vara en riktigt super-anticancer-krydda i asien!), grönt te, soja, grönsaker och frukt som är verksamma mot cancer ( jag återkommer med dessa)
filtrera kranvatten ( kolfilterm eller drick mineralvatten och källvatten)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #9 skrivet: 2012.03.02 - 19:13:50 »

Idalinda, du är helt suverän på sammanfattningar! Nu har jag inte läst just denna bok men med tanke på hur du refererade "Stoppa Alzheimers nu" så utgår jag ifrån att du har gjort ett bra jobb även med den här boken. En smörklick till dig och en blombukett. :flowers:

Oj, berittis  :blush:, den kommentaren gör mig riktigt glad så här på fredagkvällen.
Jag känner alltid en bävan att formulera  mig i vettig text på svenska.
Loggat
berittis
Hero Member
*****

Smörklickar: 9
Offline Offline

Antal inlägg: 873


« Svara #10 skrivet: 2012.03.02 - 19:16:49 »

Du behöver inte bäva. Du klarar det galant!  :nod-yes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2012.03.02 - 19:18:58 »

Kemikalier:
vädra kemtvättade kläder
undvik bekämpningsmedel i trädgården
undvik kemiska rengöringsmedel
undvik kontakt med aluminium mot huden
undvik parabener och ftalater i kosmetika
undvik hudvårdsmedel som innehåller östrogen och placentaprodukter
undvik livsmedel och vätskor som har kommit i kontakt med varm plast ( plastbehållare för microvågsugn, muggar,vattenkokare av plast och konserverade livsmedel ( de med en plastfilm på insidan) )
undvik oorganiska forsfattillsatser ( i många läskedrycker, industriell bakverk och kött)
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #12 skrivet: 2012.03.02 - 19:20:03 »

Du behöver inte bäva. Du klarar det galant!  :nod-yes:

Tack igen... min ribba sitter högt även på finska, därför kommer jag nog alltid att vara knasig med svenskan  :rolleyes:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #13 skrivet: 2012.03.02 - 19:25:33 »

Aktivitet

20-30 minuter dagligen någon fysisk aktivitet
20 minuter sol varje dag  (D-vitamin)
Meditation / avslappning är bra

*lös gamla trauman
*lär dig att acceptera dina känslor
*hitta någon du kan berätta dina känslor för
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #14 skrivet: 2012.03.02 - 19:28:27 »

Anticancertallriken:

fisk, ekokött, omega-3 ägg, eko mejeriprodukter
fullkornsbröd, fullkornsris, quinoa ,bulgur
oliv-,raps- eller linfröolja, smör med omega-3
gurkmeja, mynta, timjan, rosmarin, vitlök
grönsaker och veg. protein
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544