Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.29 - 09:36:46 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: stora ostbråket  (läst 10130 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.02.26 - 18:46:45 »

Jag tycker ost är ett stort problem över huvud taget. Jag försöker undvika nitrit och andra konserveringsmedel så gott det går. Ibland trillar jag dit på korv. Det brukar bli falukorv till frukostäggen tills ringen är slut. Sen glömmer jag bort det igen.  Sen kanske jag blir sugen på salami, men där är priset begränsande. Men ost. Det finns ju knappt ost utan nitrit och jag tröttnar på de få sorter som finns. Jag vill ha ost med smak och då är det kört. Stureost blir bra tamt i längden.

Varför tas aldrig ost upp i debattan om nitrit? Det är bara chark det tjatas om hela tiden. Chark kan man ju i varje fall delvis undvika genom att göra egen, ivf det som är lätt, som fixa sitt eget fläsk, ha kallskuret rimmat kött som "smörgåsmat" o.s.v. Jodå, som vi vet kan man göra ost också, men att lyckas göra en lagrad ost, det är nog lite överkurs. :sneaktongue:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2012.02.26 - 19:28:24 »

Nitrit i ost också, där ser man.
Fast vardagsosten hos oss är Sture  :inlove: och det fungerar för mig.
Resten av sällskapet vill gotta ibland med smakrikare varianter, ska varna dom om nitriter med.
Loggat
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.02.26 - 20:01:37 »

hm, nitriter förekommer också mycket i gröna grönsaker....
Loggat



Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #18 skrivet: 2012.02.26 - 20:06:18 »

Jag vet inte om jag skulle säga suck  eller skratta  :lmao:.

Du har verkligen en uppförsbacke att uppfostra dina föräldrar.
Men fortsätt du bara.

Om du lånar den boken som berittis rekommenderade " anti cancer" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9127130045
I mitten av boken finns det " vettig mat" som affiser. Enkla listor med tydliga bilder.
Maten som är nyttig, maten som är inte bra. Skulle din mamma ta en titt på sånt?

Skulle hon läsa boken eller lyssna på om du läser valda delar av boken " alzhaimers"?

Eller tycker hon bara att det är skönt att fixa maten bekvämt och struntar i hälsoeffekter?

Kan argumentet " jag vill inte ha en dement mamma vid 70år ..." bita?
Jao, lite uppför är det ^^’ Jag börjar mer och mer längta efter den dagen jag flyttar hemmirfån och kan bestämma vilken mat som ska vara hemma själv. Problemet då är väl att få pengarna till att räcka till ^^;
Jag har svårt att tro att mamma skulle lyssna på det, tror hon mest skulle se det som propaganda eller något. Bry sig tror jag i alla fall inte att hon skulle göra, och att få henne att läsa/lyssna på en bok hon inte är intresserad av är näst intill omöjligt, men jag får väl försöka.  :smile:
När det kommer till mor och mat ska det vara så billigt och kalori- och fettsnålt som möjligt. Pasta, ris och potatis äter hon inte heller mycket av, för det är det för mkt kalorier i. :bang_head:
Jag tror inte det
 :worried:
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #19 skrivet: 2012.02.26 - 20:07:25 »

Jag tycker ost är ett stort problem över huvud taget. Jag försöker undvika nitrit och andra konserveringsmedel så gott det går. Ibland trillar jag dit på korv. Det brukar bli falukorv till frukostäggen tills ringen är slut. Sen glömmer jag bort det igen.  Sen kanske jag blir sugen på salami, men där är priset begränsande. Men ost. Det finns ju knappt ost utan nitrit och jag tröttnar på de få sorter som finns. Jag vill ha ost med smak och då är det kört. Stureost blir bra tamt i längden.

Varför tas aldrig ost upp i debattan om nitrit? Det är bara chark det tjatas om hela tiden. Chark kan man ju i varje fall delvis undvika genom att göra egen, ivf det som är lätt, som fixa sitt eget fläsk, ha kallskuret rimmat kött som "smörgåsmat" o.s.v. Jodå, som vi vet kan man göra ost också, men att lyckas göra en lagrad ost, det är nog lite överkurs. :sneaktongue:

Nitrit i ost? är det i saltet då? jag sprang genast ut och kollade på osten jag har i kylen, och i den är det salt och E202 som är i den som inte är typ mjölk och ostgrejer...
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #20 skrivet: 2012.02.26 - 20:28:32 »

Oh, anticancerboken fins på bibblan  :yay:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #21 skrivet: 2012.02.26 - 20:50:46 »

Som konserveringsmedel.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #22 skrivet: 2012.02.26 - 20:53:27 »

konserveringsmedlet i osten jag har hemma är som jag sa e202, det ska visst vara kaliumsorbat... vad det nu är o.O
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #23 skrivet: 2012.02.26 - 21:04:38 »

Jaså? Jag kollar bara ibland och då har det varit nitrit. Kanske en slump?

Hm, osten som jag har nu som är både jättegod och rätt billig (Biskop fån Falköpings) har inte mindre än TRE konserveringsmedel: kaliumsorbat, natriumnitrat och natamycin.  :sad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #24 skrivet: 2012.02.26 - 21:23:53 »

vi har en arla härrgårdsost nu. brukar ha garants präst, i den vet jag inte vad det är, men jag ska kolla upp det nästa gång jag handlar :3
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #25 skrivet: 2012.02.29 - 20:14:03 »

Nitrit finns det i korv och visst med ostar också.
Nitrat i gröna bladgrönsaker i synnerlighet och även andra grönsaker.
Jag har nu läst på mig om ämnet och nitrAtet i grönsaker är inte farligt alls.
Den förekommer alltid ihop med andra ämnen som neutraliserar den i grönsaker, så det är ingen fara att äta spenat,
enligt den källan.
Nitriter är icke bra... ska försöka låta bli i möjligaste mån häranefter.
Loggat
Linika
Sr. Member
****

Smörklickar: 5
Offline Offline

Antal inlägg: 266



« Svara #26 skrivet: 2012.02.29 - 23:11:54 »

nu blev jag litet förvirrade Idalinda.
Nitrit finna altså i ost... finns det naturligt i alla ostar, eller är det en tillsats som måste stå på innehållsförteckningen?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2012.03.01 - 01:20:24 »

I ost är det en tillsats, som konserveringsmedel.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544