Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.19 - 18:06:28 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Stoppa Alzhaimer nu! Av Bruce Fife  (läst 19995 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2012.02.23 - 11:05:33 »

Min farmor var 87 när hon opererades för en "utvigd magartär" (är inte säker på rätta namnet men den sitter i magen och delar sig  i två och går till varje ben?) och efter det var hon så gott som dementerade. Väldigt jobbigt. En sekund kände hon igen mig "Ewa!" sa hon och sen den där glasiga blicken igen. Hon kunde inte bo själv, vi letade efter ett ställe där hon kunde flytta till  och så länge låg hon i sjukstugan av hennes "äldrelägenhetshus" men sen ramlade hon och hamnade i sängläge igen. Dagen efter blev hon klar i knoppen: ring min son o dotter, jag tar avsked nu. Och vips var hon borta. Jag saknar henne ännu, frågan är bara vad som skulle vara värre, leva vidare med åkomman och risk för blödning eller det här. Jag vet inte.
Kommer att avråda min pappa narkos om det skulle bli aktuellt. Även om hans kropp är som en 70 åring (han var med i en undersökning av MyoAge) så är hans verkliga ålder 80......
Loggat



idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #16 skrivet: 2012.02.23 - 15:33:09 »

jag har redan presenterat idén om kokos lekande kraft till 3 håll.
Min mamma köpte tanken direkt och tänkte köpa en flaska och bjuda till mormor nästa gång hon åker dit.
( mormor har lite svårt med minnet ibland, men hon är 94 år...  :inlove:)
Till frun av makens kusin som har långtgången demens vid 65års åldern
och senast idag till en kära vän, en dam i 70-års åldern som har parkinson.

OM jag skriker högt här om någon av dom blir bättre av kokos.  :yay:
Fortsätter min mission....
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #17 skrivet: 2012.02.23 - 16:22:22 »

I den där boken du läser, står det nåt om man testar bara mer annat fett också, t.ex. smör?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #18 skrivet: 2012.02.23 - 18:56:32 »

utgångspunkten var ketogen kost ( 90%fett) för dom som har svår epilepsi ( Använt sedan i början av 19-talet )
för tusentals patienter. För många har förändringen kommit redan efter frösta dagen.
Där kommer jag inte ihåg vilken fett som användes. Jag kommer alltså inte ihåg om de nämde vilken fett det va i kosten.

Sedan med alzhaimer har de testat en olja som heter MCT. ( Den ska ge snabbare effekt och ge mer ketoner i blodet snabbt, men den dalar ner fortare ) och då var någon kombo av MCT-oljan och kokosolja den besta för att hålla keton-nivån
så stabil som möjligt under dygnet. Vad den MCT-oljan var, kommer jag inte ihåg, men du hittar det säkert när du googlar.
(Huvudvärken tilltar nu, så jag orkar inte jättemycket just nu)
Rent generelt rekommenderar han LCHF-kost, det finns några recept och mallar om olika kolisnivåer i slutet av boken,
men jag har inte kommit till kost-sidorna än.
Just nu är det på gång en tung parti om just fett. och jag vet inte om min huvud pallar att läsa sånt som kräver en skarp hjärna.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2012.02.23 - 20:01:36 »

Så det är LC som är det viktiga? I de där dieterna för epileptiska barn brukar det var skitfet, veggoljor. Kokosolja är väl delvis MTC.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #20 skrivet: 2012.02.24 - 10:41:31 »

Min svärfar fick stroke i samband med en hjärtoperation och sitter sedan dess i rullstol och blir bara sämre och sämre. Jag önskar jag kunde övertala svärmor att sluta med statinerna. Jag tror han skulle må mycket bättre och få ett värdigare liv.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #21 skrivet: 2012.02.24 - 16:40:18 »

Tina, sånt är svårt jag vet, vissa vägrar lyssna på något annat en EN läkare och vägra läsa på något själv.
Tror du att du skulle kunna lura dom på kokosfettet  :whistle:
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2012.02.24 - 16:44:09 »

Jag pratade med min mamma idag och tänkte fråga om även de skulle testa på kokos inte bara köpa det till mormor.
Gissa vilket svar: " vi har redan köpt en burk och käkar! bara vi kommer ihåg att ta det varje dag  :rolleyes: "
Nästa mening var " din bror var här igår och han har käkat kokos redan en månad och smörjd sin hud med den också"

Min bror har jättehemsk atopisk exem och inga salvor eller oljer har hjälpt honom hittills.
LCHF har varit bra, även om han inte äter det strikt.
Men kokosoljan har hjälpt honom till en bra hud. Hans värsta period är alltid hösten så han vågar ropa hurraa, först då,
men redan nu var jag riktigt nöjd!
Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #23 skrivet: 2012.02.24 - 16:53:35 »

Så det är LC som är det viktiga? I de där dieterna för epileptiska barn brukar det var skitfet, veggoljor. Kokosolja är väl delvis MTC.

Jag läste igår kapitlet om just fett / oljor, lite i huvudvärksdimman.
Men ja, alla vegetabiliska oljor är skit. Alla vego-oljor börjar oxidera redan när de tappas i buteljen och prossessen fortsätter hela tiden. I någon undersökning var alla vego oljor härskna i någon rad i butiken, inga undantag för något sort eller variant.
Man ska absolut inte värma upp vego-oljor.
Så som vi vet alla friterade, restaurangmat, pommes, kakor, kex, färdigmat i frysdiskar, glass mm. innehåller vegetabilska fetter.
Transfetter börjar vara undanfasade, men det förekommer ändå under andra benämningar tex.hydrogeniserad olja eller "delvis härdat fett" speciellt i importerade produkter.

Han är helt i linje på LCHF, men boostar gärna med cocos. Alltså smör är ok på alla sätt och vis.

Loggat
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2012.02.24 - 18:06:20 »

Han alltså pratar om LCHF-mat och översättaren använder förkortningen i sina "obs!" .
Författaren lyckas bara dölja sina kostråd till slutet, så när man har läst alla 300 sidor först
nickar man bara godkänt även till LCHF  :lmao:.

Fast jag rekommenderade boken även till vego-vännen och hon har beställt det.
Hittils uppfattar jag att tyngpunkten ligger på kokos och bra råvaror, han pratar om fullkorn och i många ställen om gröna bladgrönsaker.  :inlove:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2012.02.24 - 18:30:04 »

Fullkorn?  :max-shock:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #26 skrivet: 2012.02.24 - 21:56:56 »

Nej det går inte att lura i dom någonting. Här är det Lätta och Becel som gäller.
Loggat

Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #27 skrivet: 2012.02.24 - 22:43:00 »

Så tråkigt, Tina. Önskar att du kunde omvända dem. Just Lätta och Becel får jag rysningar av, och har alltid fått av någon anledning. Nä, fram för mer smör!
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #28 skrivet: 2012.02.25 - 00:30:20 »

Fullkorn?  :max-shock:

Nu har jag läst nästan färdigt.

Han rekommenderar den som har fasteblodsocker över 7    25g kolisar / dag
5,0-6,9 50 kolisar/ dag
och  den under 5,0 till 100 kolisar / dag.

Han refererade olika undersökningar i sina kapitel om olika aspekter och där fanns det listor om
köt... bladgrönsaker...fullkorn ....

Han avråder allt vad socker heter och listar långt allt som kan innehålla sötning även om det heter något annat.
Han avrådde även från stevia och berättade om ett par som åt likadant men frugan drack steviavatten.
Frugan hade mycket mindre ketoner i kroppen än maken. När hon slutade med steviavatten fick hon högre ketonvärden.
Så enligt honom var det bara att mata sockersuget.
Alla andra konstsocker var givetvis gifter i hans lista.

Hans kostrekommedationer var väldigt sunda för en nybörjare.
-inför kokos långsamt ( det kan bli biverkningar och olika sjukdomssymptom som vanligtvis går över på4-5 dagar när kokos avlägsnar skadiga ämnen... bakterierester, vad det nu va, från kroppen så stora mängder att det blir för mycket)
-träna nya recept i lungn takt så att du lär ordentligt
-vänj dig vid ökad mängd fett succesivt, kroppen behöver anpassa och tillverka mer ( om det var någon enzymer...  :confused3:, jag letade på boken men hittar inte nu den rätta sidan)
-i den nivån 100g kolhydrater kan man äta även spannmål med då i form av fullkorn om man nu absolut måste. Den innehåller mer näring än vit bröd, men ungefär lika mycket kolhydrater.

Riktiga sakliga LCHF-råd, men mer tillåtande anda. Strikt för den som är sjuk och behöver botning omedelbart.
Mer variation och även planerade snedsteg för den som inte är sjuk och har bra blodvärden.
Men varningar om att när man tillåter lite socker/ stärkelse, blir det lätt en gång till och ännu en gång till ...

Den mest kompletta bok om ämnet jag har läst, men inte så lätt-tuggat som matrevolutionen.
Du Hemul kände väl efter Matrevolutionen att " den tog slut precis när det började vara intressant"
Den är boken är äkta vara, den räcker länge, gör en mätt och ... övertygad & motiverad. :thumbsup:

Nybörjarbok bara för en anhörig som har en dementiker i famnen eller någon annan som verkligen  :mad_viking: roopar efter hjälp själv. Annars för oss som har stor intresse och ork för ämnet.
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2012.02.25 - 00:36:09 »

Nä, det var inte jag. Jag vet inte, men så fort det börjar pratas om "rening" drar jag örona åt mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544