Linikas Presentation
(1/7) > >>
Linika:
Hej allihopa! Jag har ju redan börjat skriva lite i forumet, men jag kan ju lika gärna göra en lite mer ingående presentation av mig själv :D

Som man kan se i min profil är jag 19 och bor i västsvergie (så om någon har tips på spännande butiker eller annat kul här i kring så var inte tys!). Jag studerar på universitetet och hoppas på att åka till Japan till hösten :D I gymnasiet läste jag Naturvetenskap, och på fritiden tycker jag om att göra kreativa saker.

Jag är även väldigt mån om mitt hår och har ett långvarit projekt om att få det längre.

Jag tycker även om djur. Jag har en katt och rider på ridskola :3

När det kommer till kost har jag aldrig varit särskilt extrem. Jag har ätit lite av ditten och datten. Pasta och vitt bröd är ruskigt gott, och de senaste året innan jag började med lågkolydratkost har jag lagt mig till med en ovana att äta socker, mjöl och smör som sugstillare T_T

Jag har aldrig haft problem med vikten, den har legat på normala värden hela mitt liv, men jag har märkt att vågen velat krypa sig uppåt sakta men säkert. Do not like! Att övervikt och diabetes även går i släkten gör att jag i största mån vill undvika att bli överviktig i framtiden ^^

Startade LCHF:
Jag började lite smått i oktober-november -11 då jag hittat Annika D.s blogg och Kostdoktorn.se. Sen blev det december och drog sig mot jul. För att göra en kort historia kortare så ville jag äta julgodis, lussekatter, pepparkakor och dricka glögg! 
Nu när det blivit nytt år har jag börjat på ny kula, och jag tycker det går rätt okej hittils :)

Framgångar:
-2kg? Jag är frisk och normalviktig, så det är inte många kilo som kommer försvinna bara på maten tror jag 
Annars går det bara bättre och bättre! Jag är mättare och känner mig mindre och mindre sugen på något att knapra på! Dessutom är magen mycket lugnare, jag viste inte att jag var så gasig i magen som jag var innan jag drog ner på kolhydraterna o.o

Motgångar:
Trots att sötsug/knaperbehov blir bättre så har jag haft svårt att inte ramla tillbaka i sockerträsket :( i flera veckor har jag fått återfall och blandat socker, smör och möjl när jag blivit riktigt sugen på något, vilket ju inte alls går i hop med LCHF eller någon annan diet T_T Detta hände ungefär en gång i veckan. Nu har jag ju hittat kokosflingor, och hoppas på att bli av med min ovana! :D

Nuvarande status:
Skulle fortfarande säga att jag är i en invänjningsfas :3
Mål närmaste halvåret:
Växa in i kostomställningen och bli bekväm med den, och låta kroppen anpassa sig.
Sen har jag väl tankar på att jag ska börja motionera lite mer, men det kan vi prata lite tyst om ;)

Långsiktigt mål:
Att hålla kroppen sund och frisk genom livet xD

Mitt tips till nybörjaren:
Läs på och bilda en egen uppfattning om vad det hela handlar om. Man behöver inte dricka olivolja om man inte vill, och att sätta förstora krav på sig själv i början kan leda till misslyckande:)
hemul:
Det är nog svårare att avstå när man inte är varken tjock eller sjuk. Har man väl upplevt att värk eller någonting annt jobbigt försvunnit, då vet man sin plats liksom.

Västsverige, då kan du ju handla på Gröna Gårdar din lyllos! Eller tvinga dina föräldrar att göra det ifall du fortfarande bor hemma.  :whink:
Linika:
Jo, man känner ju inte lika stor press på att följa alla regler man sätter upp för sig själv, speciellt inte när familjen är 'skeptisk' som mamma säger  :glare: Men jag tycker bara att det blir lättere och lättare :D Det är ju inte så att man inte äter god mat eller så! Jag tycker för det mesta att de jag äter nu är godare än det jag åt innan, trots att jag måste laga maten själv  :wacko:
Det stora problemet har väll varit att man velat ha ngt riktigt gott att äta framför tv:n. men det har jag ju hittat nu! :D

Jag har aldrig hört talas om Gröna Gårdar o.o Tyvärr är det inte lönt att försöka få föräldrarna att handla där :( Men jag kanske kan göra det själv ibland :D
hemul:
Men de äter väl kött, familjen? Bra uppfött kött kan de väl inte tycka är fel? Det är inte så dyrt heller.

http://www.gronagardar.se/
Linika:
Jodå, visst äter de kött! Pappa kanske man skulle kunna övertala, men mamma är inne på de där spåret att hon inte tänker köpa ekologiskt eller något annat sånt innan det är på samma pris som vanligt framställda varor :( Trots att det kostar mycket mer att ta fram :/

Men 125kr kilot för kokboxen? o.o Det är ju jättebra!! Och grytor som är så goda! :3
Navigering
Meddelandeindex
Nästa sida