Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 11:38:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Döden i grytan  (läst 4726 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2012.01.15 - 17:30:58 »

Ja jag vet att det var ett tag sedan den kom men jag läser den nu. Fy sjutton va deppig man blir. Jag förstår att man vill sluta äta kött när man läser den. Imorse kom jag på att jag ger hundarna vom och tänk om det finns sådana där mördarbakterier i den  :puke1: Jag vill i alla fall aldrig mer äta kött från Scan.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.01.15 - 17:40:43 »

Vaddå vaddå vaddå?  :sosad:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2012.01.15 - 20:08:11 »

Ja ett amerikanskt köttföretag skapar jätteanläggningar för uppfödning och så proppar de kor, grisar och kycklingar fulla med antibiotika för att de ska växa, det skapar resistenta bakterier som finns i djurens avföring. Avföringen hälls ut i "laguner" som är kilometerstora, de läcker ut i vattendrag och gör människor sjuka och många dör. Företaget att byggt anläggningar i Polen och fått myndigheterna att ändra i lagen så småbönder slås ut. Gödseln läcker ut i vattendrag och sköljs ut i Östersjön. En tidsfråga innan bakterierna är hos oss. Det har faktiskt varit ett utbrott i Skåne men man lyckas mörka vad det beror på. Tänk på det som hände i Tyskland i somras, man behöver inte vara forskare för att räkna ut var bakterierna kom ifrån. Men det finns mäktiga lobbyister i EU. Vi håller på att ta död på oss själva, det är inte klimatförändringar som kommer ha ihjäl oss, det är bakterier. De här bakterierna går igenom tarmväggarna och ger sig på de inre organen, de äter t o m upp hjärnan. Så vidrigt!
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.01.15 - 20:22:05 »

Jaha.  :sad: De där jätteanläggningarna i Polen var det om i den där dokumentären om Östersjön som var så bra, "Vårt skitiga hav" eller liknande hette den. Men de berättade inte om de resistenta bakterierna, vad jag minns.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #4 skrivet: 2012.01.15 - 21:02:03 »

Nä det är märkligt att det är så tyst om detta. Nu är väl inte en bok hela sanningen men jag tycker inte det är otroligt. Packar man ihop djur på det där viset och öser ut skiten i mängder så måste det ju hända saker. Gödseln klarar inte av att brinna längre vilket gör att bakterierna inte dör. Man kan inte sprida den på åkrarna eftersom den inte har brunnit och blir för stark och innehåller bakterier.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.01.16 - 07:02:26 »

I den där dokumentärenserien om kött som gick nyligen intervjuade de ju en slaktare som sa att det bästa köttet kommer från Polen, för där föder du upp djuren som förr, ute, utan kraftfoder o.s.v. Tänkte på detta då.  :confused3:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #6 skrivet: 2012.01.16 - 19:03:31 »

Om jag inte skulle få tag i Svensk naturbeteskött tror jag att jag skulle  vara nära på vegetarian idag.
Aldrig förr har jag tänkt att jag skulle bli vegetarian för djurens skull. Jag åt en period vegetarisk ( lakto-ovo) för att
testa om jag skulle må bättre av det.
Jag litade på att när jag köpte finskt-svenskt kött hade djuren det bra.

Jag tror fortfarande att de svenska djuren har det bättre än danska / europeiska.
Men efter den senaste boken jag läste om djurhållning... vad den ny hette...
börjar jag känna att jag kan inte deltar på denna djurhållning, som de håller på med i djurfabriker.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #7 skrivet: 2012.01.16 - 20:01:34 »

Jag tänkte också på det i Landet Brunsås där Fällman sa att Polska köttet var bäst. Han får nog uppdatera sig. Idalina, jag känner som du, köper mycket sällan annat kött, tycker inte det är gått. Fast nu senast föll jag för en fläskkarré då jag ville testa ett nytt recept. Den var svensk i alla fall.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2012.01.16 - 20:08:28 »

I Brunsåsen var det ju!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544