Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 13:30:19 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Barfotaskor  (läst 18591 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« skrivet: 2012.01.13 - 17:51:29 »

Jag undrar om det är någon som har bra tips på barfotaskor till vuxna och barn.
Jag är inte ute efter såna där tusenkronors vibram eller merrell utan billiga enkla saker.

Det jag är lite inne på är mockasiner. Min första tanke var såna där som man hittar på barnavdelningen hos de stora klädkedjorna. Vad tror ni, kan de funka utomhus? (När det är torrt väder, dårå)

Jag har även kollat in bobux och bellio, men hos dem står det tydligt att de bara är för inomhusbruk? Jag antar att det är för att de färgar av sig? Eller vill de bara friskriva sig från olyckor med glas i naturen?

Äh.. suck.  :smack_head:

Jag skulle vilja ha ett par snygga mockasiner själv (fast inte såna som ser ut som seglarskor eller med massa fransar, dem gillar jag inte..)

Annars får jag väl skaffa mig materialet och sy själv, men jag känner mig lite för lat för det ännu  :whink:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2012.01.13 - 19:26:28 »

Jadu, det kan nog bli knepigt. Jag tycker mina Runamoc är jättesköna, men snygga är de nog inte. Och med frakt och allt så är de inte så billiga de heller. De har jättesöta mockasiner för barn dock. Dessutom låter det som om du vill ha flera och då blir det ju större risk att åka på tull.

Passa dig för barfotaskor! Jag går och halkar i mina nu för jag kan inte ha de nästan platta fårkinnsboots jag köpte förra vintern för jag får ont på studs. Blir det kallare så måste jag ju och jag fasar.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #2 skrivet: 2012.01.13 - 20:08:18 »

Ja mina Vivostövlar är livsfarliga! Men jag envisas fortfarande. De funkar ju bra med fårskinnssulan i. Dvs, jag fryser inte. Så här års är det svårt med barfotaskor.

De här kanske skulle fungera. De är i alla fall testade i snö och på is och ska fungera bra. Till nästa vinter ska jag ha ett par såna.  http://www.vivobarefoot.com/us/ladies/off-road-hi-ladies-13.html Men de är ju inte mocasiner....
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2012.01.13 - 20:15:40 »

 :club_idiot:

Jag är inte ute efter såna där tusenkronors vibram eller merrell utan billiga enkla saker.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #4 skrivet: 2012.01.13 - 20:32:22 »

Men vadå! De kostar ju inte tusingar!  :badtongue:

redigerar

Ok, de är dyra. Men de här då? http://www.bittersweetclothing.co.uk/products/show/1528-terra-plana-belle-boot/designer
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2012.01.14 - 06:50:23 »

Det är väl inte mockasiner!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #6 skrivet: 2012.01.14 - 10:26:19 »

Nä, jag vet! Men det är väl bättre med något förslag än inga alls. Jag uppfattade det som att själva funktionen barfotaskor var det som var viktigast. Eller, jag skulle ha tyckt det i alla fall.  :tongue:

Och samtidigt som hon får förslag på andra skor visar jag ju trevliga internetadresser för henne att fortsätta titta runt på.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2012.01.14 - 10:42:13 »

Inte underligt att du får migrän så ofta som jag är tvungen att banka dig!  :club_idiot:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #8 skrivet: 2012.01.14 - 11:05:38 »

Obserera att det inte är jag som slåss! :mad_roll:

Själv är jag stolt militant pacifist.  :bg:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2012.01.17 - 11:47:18 »

Tack för era svar, men poängen var att det skulle vara billigare skor. Lite slit-och-släng som barnen kan använda. Och jag vill helst kunna ta en sväng till en affär och prova dem på deras små snabbväxande fötter så att jag inte köper fel storlekar, om jag nu "måste" välja dyrare varianter.

Vad tror ni är det verkliga skälet till att vanliga lindex/h&m-mockasiner (med inbyggd strumpa, ni vet) inte ska användas utomhus?
Eller bellio/bobux?

Äh, kanske låter jag dem gå bara barfota helt enkelt. I alla fall på grus/gräs. Men hur gör jag nu när vi bor i stan då? Äcklig asfalt är inte kul.. :shake_head:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2012.01.17 - 11:59:50 »

Har inte barn, så jag käner inte till de där men Sorla kanske vet. Bara de har tunn och mjuk sula, inte är upphöjda i hälen och har gott om sprallrum för tårna så är de säkert bra.

Det är jättebra att du tänker på barnen. Mina fötter har ändrat sig så mycket, det är inte bara att jag slipper värk. Jag ser när jag går barfota inne att tårna spretar istället för att hållas ihop som man är van. Kanske får värsta infödingsfötterna till slut med riktigt brett mellan tårna. :thumbsup:
En annan kul grej hände när jag tappade nån liten pryl på golvet. Jag plockade spontant upp den med tårna utan problem. Det hade varit helt omöjligt förut. Tårna var så stela och jag inte kunde röra dem individuellt. Om jag försökte spralla med dem rörde sig allihopa upp och ner, i grupp liksom.

Tänk vilka fina, starka fötter man borde få om man har vettiga skor från man är liten istället för att vänta till efter 50! Då bör sägas att jag alltid haft s.k. bekväma skor. Typ jogging/walkingskor de senaste decennierna och låga promanadskor på den tiden man hade sånt. Pumps och sånt bara någon enstaka gång till fest. Törs inte tänka på hur jag hade haft det om jag förstört fötterna med höga klackar också.

Titta ivf på SoftStars mocs. Jag tycker de för barn är jättefina! Här är för "toddlers" och "youth". Du får använda menyn för andra åldersgrupper. De är inte alls dyra trots att de är handgjorda. Det är bara det där med tullen. Men beställer man inte för så stor summa så brukar ivf jag klara mig.
http://www.softstarshoes.com/index.cfm?fuseaction=category.display&category_id=41
http://www.softstarshoes.com/index.cfm?fuseaction=category.display&category_id=42
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #11 skrivet: 2012.01.17 - 12:43:53 »

Med risk för att bli nockad...
Jag uppfattade det som att du var intresserad för egen del också. Men till barnen, på sommaren, när det är torrt funkar nog mockasiner med mockasula. Mamma gjorde såna själv åt oss när vi var små. Såna där ulltossor kanske så här års? Fast de blir nog tyvärr blöta... Jag vet inte hur du skulle lösa den här årstiden, tyvärr...
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2012.01.17 - 12:44:45 »

jag gick som barn, och ännu, mycket barfota. Även på asfalt. Det behöver inte vara äcklig. Äckligt är om det är klibbigt  :flirting: Det är MYCKET bra att låta dom gå barfota, sulan blir tjock då och får.. tja kommer inte på svenska namnet. fortfarande går jag mycket barfota. Skor till mig ska vara rymliga på framsidan måste kunna spralla med tårna.

jag är också bra på att ta upp saker med tårna, jättebra träning för barnfötter också!.
tunn sula kan vara bra, bättre än "fotbädd" till barn tror jag. om fötterna inte har något problem vill säga.

Nog kan du låta dom gå ute på sockiplasten eller vad det heter, men det slits nog fort. Jag gick förr mycket i såna "seglarskor" tyg uppe, platt sula, bred resår, tja jag vet inte hur jag ska förklara dom. jag fick alltid hål på ovansidan där min stortå stöter på tyget, eftersom jag verkar röra min stortå väldigt mycket och nageln blit ju en bra "knivsegg"  :)
Loggat



Ealina
Full Member
***

Smörklickar: 2
Offline Offline

Antal inlägg: 128


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2012.01.18 - 12:13:56 »

Okaj!
Tacktack!

Jag prövar med mockasinmedstrumpa i första hand och ser hur de håller.

Jag ska spana mer på SoftStarShoes, har läst mycket bra om dem, så det blir kanske en beställning därifrån framåt våren :) Och det är ju snyggare och mer "vanligt" när barnen ska till förskolor/skolor med. Annars tror väl personalen att vi är lite konstiga, om vi använder strumpemockasiner utomhus, haha. (Fast det tror det kanske redan?  :whistle: )

Jag är med bra på att plocka upp saker med tårna förresten. Jag går barfota mest hela dagarna  :nod-yes: Det är ju förstås lätt fixat när man är föräldraledig och hemma eller på öppna förskolan jämt, hehe.

Men nu är det ju bättre väder ute och det är snart dags för sandlådelek igen  :cool:
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2012.01.18 - 12:40:53 »

Ja, frakten är human också. Det är bara tullen man behöver oroa sig för. Handlar du en enstaka gång och åker dit så är det ju taskigt. Man jag handlar rätt ofta från länder utanför EU och har bara åkt dit en gång, så jag slår ut den summan på alla inköp och då kvittar det. Jag tror man ska undvika för höga belopp dock och det är ju dumt för dig som ska köpa till flera.

SoftStar har rea i februari! Vänta på den och kolla då!
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544