Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.16 - 17:00:32 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Våga vägra jul!  (läst 15693 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #15 skrivet: 2011.12.04 - 23:40:01 »

Men tack så mycket! Vill ni att jag ska gå upp allt igen va?  :rolleyes:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #16 skrivet: 2011.12.05 - 07:43:12 »

sylta gjorde min mamma forr.. hm hur gor man? kanske roligt att testa detta ar.

vad ar skillnaden mellan sylta o rullsylta?

Hemulen, vi forsoker gora dig trott pa alla ratter genom att babbla om det sa mycket att du stupar!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #17 skrivet: 2011.12.05 - 08:24:48 »

Det där med svullande ligger inte för mig. Jag äter till jag är mätt. Sak samma midsommar, jul, födelsedagar.... Det kanske är skillnaden, att jag är en smalis, för att jag inte klarar att överäta.  :sneaktongue: Så visst stöttar jag er i er mission att inte äta för mycket.  :nod-yes:

Jag tycker för övrigt att julmat är överskattat. Skinka utan sås, sillar som är samma som till midsommar och påsk och på finlandsfärjans smörgåsbord, lax som känns slemmig för att jag eg föredrar bräckt eller i gryta, prinskorv och köttbullar som är nödmat när det är för stressigt att hinna laga riktig mat, knäck som är överdjävligt söt och fastnar i tänderna, nötter som skräpar ner överallt, julmust som också är för söt. Nä, tacka vet jag NYÅR! Då får man riktig festmat. Och så fyller mammsen år på juldagen. Då blir det också fest mat. Och sonen fyller i mellandagarna, då blir det tårta och festmat som han bestämmer, och lillfian fyller innan jul vilket också innebär festmat och troligen glass enligt hennes önskemål.

Men alla födelsedagar till trots tror jag inte att det innebär problem för mig.  :nonono: Jag äter till det känns bra i magen. Sen är det stopp.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #18 skrivet: 2011.12.05 - 14:29:31 »

Jag gillar också att laga julmat men i år ska vi åka till fjällen och jag har bokat julbord på restaurang. Ganska smart för då blir det inte massa rester att gå och smaska på. Men en julskinka ska jag ha med mig, det klarar jag mig inte utan och kanske en gravad lax, det vill grabbarna ha. Julafton kommer jag alltså svulla men resten av dagarna blir det som vanligt.
Loggat

Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #19 skrivet: 2011.12.05 - 14:38:57 »

Det där med svullande ligger inte för mig. Jag äter till jag är mätt. Sak samma midsommar, jul, födelsedagar.... Det kanske är skillnaden, att jag är en smalis, för att jag inte klarar att överäta.  :sneaktongue: Så visst stöttar jag er i er mission att inte äta för mycket.  :nod-yes:

Jag tycker för övrigt att julmat är överskattat. Skinka utan sås, sillar som är samma som till midsommar och påsk och på finlandsfärjans smörgåsbord, lax som känns slemmig för att jag eg föredrar bräckt eller i gryta, prinskorv och köttbullar som är nödmat när det är för stressigt att hinna laga riktig mat, knäck som är överdjävligt söt och fastnar i tänderna, nötter som skräpar ner överallt, julmust som också är för söt. Nä, tacka vet jag NYÅR! Då får man riktig festmat. Och så fyller mammsen år på juldagen. Då blir det också fest mat. Och sonen fyller i mellandagarna, då blir det tårta och festmat som han bestämmer, och lillfian fyller innan jul vilket också innebär festmat och troligen glass enligt hennes önskemål.

Men alla födelsedagar till trots tror jag inte att det innebär problem för mig.  :nonono: Jag äter till det känns bra i magen. Sen är det stopp.
Som jag ser det svullar jag varken mer eller mindre på jul...dock bättre :flirting: man är mätt längre utan kolhydraterna ... klart lite mer blir det men inte som för potatisfrossarna som ständigt är hungriga  :whistle:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #20 skrivet: 2011.12.05 - 15:10:07 »

Det där med svullande ligger inte för mig. Jag äter till jag är mätt.

Det gör du väl annars också. Till skillnad från t.ex. mig.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #21 skrivet: 2011.12.05 - 15:11:31 »

Det där med svullande ligger inte för mig. Jag äter till jag är mätt.

Det gör du väl annars också. Till skillnad från t.ex. mig.

Korrekt.
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #22 skrivet: 2011.12.07 - 23:16:45 »

Min problem är inte julmaten ( min barndomstradition var att äta finsk smörgåsgurka, rödbetsallad utan sill och sås och morotslåda).
Jag kan säga att jag har inte utökat min repertoar avsevärt... visst lite kött till men inget jag saknar.

Problemet är allt där man blandar i vetemjöl, smör och socker. Och där är jag hyperduktig på att mixa hur mycket som hälst.
Men i år blir det andra bullar!

Vi kommer att baka allas favoriter i väldigans måttliga mängder, och självklart ska de innehålla mjöl och mjölk som jag inte tål.
Simpelt, jag kan inte åta något av det där!

En salt kex gjord av mandelmjöl och kokosmjöl  blev väldigt lyckad och jag har fått för mig att jag skulle kunna kavla en smördeg av de ingredienser tillsammans med smör.
Då skulle jag kunna få min julstjärnor ( med blommon i) och det skulle fungerar för er andra som wienerbröd.
Testandet börjar i närmaste dagar, men jag har ju idag hemkommen så några saker måste tagas hand om innan jag kan börja testa.
Loggat
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #23 skrivet: 2011.12.08 - 20:35:03 »

Har du receptet på de där salta kexen?
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #24 skrivet: 2011.12.08 - 23:04:32 »

Juvisst, jag hittade många intressanta recept här:

http://mariannslchf.se/?cat=5 , den 5. receptet på den sidan "Marianns saltiner"
Loggat
kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #25 skrivet: 2011.12.09 - 03:35:44 »

Vet du hemul. nu komemr du bli allt bra överraskad. men ajg ställer mig helt till din skara i år. Våga Vägra Jul!  :nod-yes: jag som verkligen är en inbiten Julälskare.. och som i normala fall åpbörjar shoppingen av julklappar redan efter midsommar.. och pyntar och fejjar och tittar på julfilmer och gör precis allt det där som hör Julen till.... Jag har inga som helst Julkänslor i år.  :shake_head: Inte en enda!!!!  :worried:  :bang_head: ... känner att jag har lust att skita i precis alltihopa!  :ninja: .. men det går inte helt. däremot så tänkker jag hålla det hela nere till ett minimum.  :nod-yes: .. och så även svullandet av mat och gottesaker!  :kungfu: .. så för en gångs skull när det gäller Julen så håller jag med dig hemul!  :flirting: :laugh:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #26 skrivet: 2011.12.09 - 07:34:31 »

Men Kwidell, du har ju redan atit pepparkaksdeg????
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #27 skrivet: 2011.12.09 - 07:45:44 »

Hon kanske fick ont i magen.  :clapgrin: :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #28 skrivet: 2011.12.09 - 07:46:19 »

 :laugh:
Loggat



kwidell

*******

Smörklickar: 29
Offline Offline

Antal inlägg: 4160



Hemsida
« Svara #29 skrivet: 2011.12.09 - 21:34:19 »

 :laugh: Nä inte fick jag ont i magen inte!  :laugh: .. men jag är inte heller sugen på mera  :nonono:
Loggat

Jag har aldrig mött en kallori som jag inte tyckt om!  :inlove: mer om mig på: http://skruttens.blogspot.se

Startvikt: 138,7 - Som lägst: 113,3 (-25,4 kilo)
Nytt avstamp: 120,2  - Som lägst: 105,8 (-14.4 kilo)
Totalt tappat sedan starten: 32,9 kilo
Just nu: 108,4
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544