Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.23 - 17:48:51 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Våga vägra jul!  (läst 15752 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.12.04 - 18:56:09 »

Jag vet att jag gör mig impopulär nu, men jag tror inte jag är den enda som vet med sig att julen inte precis inte främjar viktnedgången. För mig är det att det blir för mycket mat, för t.ex. idalinda är det att det blir fel mat.

Är det nån som är med på att sätta gränser i år? Jag vill, men jag skulle gärna ha lite kamratstöd.

Min strategi är, om jag klarar det, att svulla en dag. För övrigt ska jag så klart äta julmat men inte i överdrivna mängder. Inga kalla revbenspjäll och andra dylika lager i kylen, det går aldrig väl. Det får lagas eller tinas upp en portion per dag. Basta.  :angrywife:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.12.04 - 19:29:43 »

Jag tänker hursomhelst inte äta så jävla mycket på julen. Det har jag aldrig gjort, hur gott det än är.

Det blir säkert en sked janssons, men sen har jag, sen flera år begränsat olika rätterna. Eftersom jag alltid fick göra allt själv, och inte orkade stå i köket flera dagar. här kan jag ju inte köpa färdiga saker här.

Så här blir det Skinka (från IKEA men svenskt kött), köttbullar och några "prins" korvar, jag är den ända som äter dom, janssons, inlagd sill (jo, med socker tror jag), senapssill, sillsallad, bröd (vört och knäcke men vörten var jag den enda som åt så jag vet inte...) rödbetssallad. Och jansons och sillsalladen även i vegetariskt version.
Sen blir det julafton, och juldagen, endast med barnen och annandag jul kommer pappa och styvmor (han är omgift) och sen får det vara klart.

Knepet är tror jag att inte göra för mycket. Försöka att göra "normala" portioner så att det inte finns att hämta i kylen för mycket. För det behövs till kvällsmaten.

en Edammerost är ett MÅSTE enligt Sari :) Och litet leverpastej. Och sen det viktigaste för ungarna: mandelmassapralinerna, knäck, kola, mm

Jag vill gärna stötta dig i att det inte ska bli FÖR mycket! skriv på, då kommer jag att kommentera STRÄNGT! :)
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.12.04 - 19:37:03 »

Citat
Knepet är tror jag att inte göra för mycket. Försöka att göra "normala" portioner så att det inte finns att hämta i kylen för mycket. För det behövs till kvällsmaten.

Japp. Det är definitvt mitt problem. Att det finns för mycket som är lätt att ta "bara en" av i kylen. Plus det där "det är ju bara jul en gång per år"-tänket.

Jag tänker gå ner över jul!  :mad_viking: Jag vill inte förlora mer tid nu. Jag tror att jag egentligen har kommit igång igen, men så klart skulle jag svulla nu när jag har haft tråkigt för att jag tvingats sitta stilla. Och se vad som hände. Det är inte värt det, för det tar mycket längre tid att få bort än att lägga på sig det. 
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.12.04 - 19:45:39 »

ska du vara själv på julen? då kanske det är en bra ide att skriva upp hur mycket du tänker laga av något. Då kan du justera det i tid. Sen kanske du KAN köra storkok men lägger det mesta i frysen med en gång. För är det fryst är det jobbigare att ta fram.

kanske lägga fler rester i frysen med en gång ist för i kylen?
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.12.04 - 19:47:15 »

Ja, jag ska vara själv. Jo, jag tänker göra som du säger. Gör ju så annars så... Tänker koka en stor skinka, men bara griljera en mindre bit och frysa resten till smörgåsmat senare.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #5 skrivet: 2011.12.04 - 20:34:39 »

Jag ställer upp till 100% hur lätt som helst.
Jobbar alla dagar. Umgås inte med släkten på julen sen jag blev ensam(undantag syster och svåger) och nu eftersom jag är ensamboende finns det bara en grej som jag vill ha; ÅL.
Min dotter var en riktig traditionalist, började två mån. innan med att knåpa och pyssla och allt skulle vara precis som det alltid varit-mormors julbord osv, osv
Jag orkar inte med all jul i affärer och julsånger som skrålas i högtalare. Jag tål inte allt tjafs med julen. Varför skulle skinka vara så underbart? Det kan du äta varje dag under året.
Jag är riktigt nöjd med mina "egna" jular eller det enda jag klarar av.
Jo, en sak har jag lagt till i julfirandet; en hut till maten efter julottan sen sover jag gott.
Undrar hur mycket jag kommer att gå ner i vikt med min jul?   :loony:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.12.04 - 21:00:01 »

Ål! :w00t:

Ja, julsångerna är verkligen förfärliga. Gud, det måste vara mer än 20 år sedan, redan då blev en kompis och jag galna på att höra samma låtar i alla affärer. Vi hittade på en regel - vi måste ut innan vi hörde Rudolf med röda mulen för andra gången. Hann vi  inte det var vi brända liksom.  :lol1:

Däremot gillar jag de lite mer religiösa julsångerna och även de anglosaxiska Christmas Charols. Men den där jäkla hissmusiken med alla bjällror...  :puke1:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.12.04 - 21:22:58 »

ibland är det jäkla skönt att vara döv.. min tinnitus har ibland "bjällror" men tur nog sällan på julen  :laugh:
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.12.04 - 21:34:50 »

Ja, nån fördel ska du väl ha av det!  :lulz:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.12.04 - 21:44:41 »

Ål! :w00t:

Ja, julsångerna är verkligen förfärliga. Gud, det måste vara mer än 20 år sedan, redan då blev en kompis och jag galna på att höra samma låtar i alla affärer. Vi hittade på en regel - vi måste ut innan vi hörde Rudolf med röda mulen för andra gången. Hann vi  inte det var vi brända liksom.  :lol1:

Däremot gillar jag de lite mer religiösa julsångerna och även de anglosaxiska Christmas Charols. Men den där jäkla hissmusiken med alla bjällror...  :puke1:
Med risk att göra mig impopulär så älskar jag Julen :redface:älskar att laga julmaten, älskar skinkan, sillen köttbullarna.... gick alltid ner i vikt över jularna när alla gick upp :flirting: dopp i grytan, lutfisk, lax,ägg mmm rena LCHF orgien  :whistle: i är skall jag köra med kokosbrödet med julvörtskryddor till doppet i grytan.... skippa bara allt jäkla knäck och choklad så blir ni nöjda tror jag.... sen kommer barn och bonusbarnbarn.... med tindrande ögon och väntar på tomten (gissa vem  :flirting:)...julnubben är f.ö kryddad och lagrad sedan aug..... :inlove:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.12.04 - 21:48:47 »

Radiovinyl 107,10 även kallat för radiosenil kör julsånger 24/7 fram till 26/12...60-70-80 tal...... :hurray: finns även på webben  :worshippy:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #11 skrivet: 2011.12.04 - 22:23:39 »

Jag hade absolut kommit och ätit ditt julbord! eftersom jag slipper laga det själv   :crazy:
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.12.04 - 22:26:45 »

Jag hade absolut kommit och ätit ditt julbord! eftersom jag slipper laga det själv   :crazy:
Här finns inga halvfabrikat om jag får bestämma.....allt från grunden.....roligt och lärande... skall testa ett recept  på lutfisk med knaperstekt bacon... :lick:
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Ninnan
Superhuman
*******

Smörklickar: 16
Offline Offline

Antal inlägg: 2504


« Svara #13 skrivet: 2011.12.04 - 23:05:34 »

Jag brukar äta lutfisk innan jul. Gör en gräddsås med gul lök och svartpeppar inblandad, så gott  :lick:
Förutom dopp i grytan och lutfisk är julbord fyllda av rätter som jag äter året runt.  :sneaktongue:
Men ingen har nämnt sylta med rödbetor! Det äter jag ofta sen jag började med lchf, särskilt kalvsylta och det passar min läggning att vara långt från spisen..  :thumbsup:
Loggat
Affe
Sr. Member
****

Smörklickar: 6
Offline Offline

Antal inlägg: 431



Hemsida
« Svara #14 skrivet: 2011.12.04 - 23:33:24 »

Jag brukar äta lutfisk innan jul. Gör en gräddsås med gul lök och svartpeppar inblandad, så gott  :lick:
Förutom dopp i grytan och lutfisk är julbord fyllda av rätter som jag äter året runt.  :sneaktongue:
Men ingen har nämnt sylta med rödbetor! Det äter jag ofta sen jag började med lchf, särskilt kalvsylta och det passar min läggning att vara långt från spisen..  :thumbsup:
gillar rullsylta bättre :drool:....rödbetor äter jag bara ibland då dom för mig ligger i övre halvan av kolisligan, älskar verkligen dessa små röda godsaker.... :lick: och hemlagad leverpastej.....
Loggat

Kasta aldrig sten i glashus utan att ha hjälmen på
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544