Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.04.25 - 02:23:26 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Den giftiga fisken  (läst 21727 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« skrivet: 2011.11.18 - 22:27:44 »

Jag gråter nu.  :sosad:

Ni hörde väl på nyheterna om Naturskyddsföringens undersökning om gifter i matfisk?
http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/aktuellt/?news=21795

De har inte vett att länka till själva rapporten, men jag hittade den.
Den flamsäkra fisken (PDF)

Se här bara. De enda som är OK är importerade och det är säkert bara p.g.a. de endast kollat vissa ämnen. 12 är sill som man trodde var rätt OK, notera att den kommer från Nordskön som man också trodde var OK. sBFR är bromerade flamskyddsmedel. Det svarta horisontella stecket markerar den nivå som anses vara ofarlig att äta - ja, just det, långt därnere i botten på staplarna. :sad:

Jag som var så stolt över att jag slutat med fiskolja.   :bang_head:




Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #1 skrivet: 2011.11.18 - 22:52:02 »

Jag har faktiskt funderat ganska mkt över det här med fisk den sista tiden. Dels för att fisk innehåller för mkt jod för mig att äta för tillfället, men så tänker jag att det är väl ändå rätt ok för fisk innehåller ju så jävla mkt gifter och haven håller på att urfiskas. MEN sen är det ju det här med omega-3. Vad jag förstått så finns två av de tre (?) omega-3-fettsyrorna endast i marin mat dvs bland annat fisk. Tång innehåller ju också en jävla massa gifter så det kan man ju inte äta heller, sen innehållar väl tång jod med? Men min poäng är, eller snarare det jag undrar är, hur FAN ska man få i sig de livsnödvändiga omega-3-syrorna då?!?!?!?!  :cry:

Det här med fisken gör mig bara så arg, arg, arg. Nä hela planeten gör mig arg. Hur kan vi hålla på att förgifta planeten och oss själva på det här viset?  :angrywife: Snart finns det inget att äta som inte gör en sjuk. Då kan vi ju försöka äta pengar :so_mad: Nä för så långt kommer det inte hinna gå för innan dess kommer de som fortfarande kan fortplanta sig vara så pass söndermuterade att det är mer liv i en amöba  :so_mad: :so_mad: :so_mad: :so_mad: :so_mad: :so_mad:

Pust och stön. Jag tycker det är fördjävligt helt enkelt bara  :whistle:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #2 skrivet: 2011.11.18 - 23:01:05 »

Nejdå, det är inte bara fisk. Vilt och gräsuppfött kött borde funka också, men det är ju jäkligt svårt att hitta uppgifter på hur mycket omega-3 det egentligen innehåller. Kanske sådana där omega-3-ägg. Jag har varit emot dem och inte köpt för att jag tycker det är fel att först ge hönsen fel käk och sedan trycka i dem tillskott av linfrön för att förbättra eländet. Vet inte om de äggen innehåller tillräckligt med o-3 heller.

Det var om det här på Studio Ett idag också. Reprisen gick nyss men man kan ladda ner.
http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=1637
Direktlänk till inslaget om fisken om man vill lyssna på nätet.
http://sverigesradio.se/sida/play.aspx?ljud=3587114&t=4883

Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #3 skrivet: 2011.11.18 - 23:11:56 »

Var det om fisken lr omega-3 i kött o ägg?  :confused3:

Är jättesvårt att hitta rent naturbeteskött. Vill köpa revingehedkött men är lite för långt att åka för att handla  :lmao: Imorn blir det älgstek iaf :drool: Men bara för att det är viltkött gör ju inte att det är bra kött, en del lägger ju ut mat som överblivet bröd osv (speciellt på vintern när det är ont om föda och det är ju bra att djuren kan äta så det säger jag ingenting om) till bla rådjur. Det måste ju påverka köttkvalitén om de äter stora mängder bröd dagligen hela vintern!?!

Men omega-3 förstörs relativt lätt vid upphettning har jag förstått? Ägg kokar eller steker man ju oftast, jag äter iaf aldrig rått ägg  :puke1:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #4 skrivet: 2011.11.18 - 23:37:55 »

Fisken och lite annat. Jag la till en direktlänk till när det börjar ovanför. Det är sista inslaget om du laddar ner. Men det var rätt kort och inte speciellt givande.

De häller ju t.o.m. ut spannmål i skogarna.

Det där med värmekänslighet är konstigt. Man steker/kokar ju fisk också. Jag minns att eskimo påstod att deras olja var så stabil så man kunde hälla den i maten om man ville, under tillagningen alltså.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #5 skrivet: 2011.11.18 - 23:41:21 »

Ja jag tänkte på det med, förstår inte riktigt  :confused3:

Tack för länken  :smile: Jag får lyssna imorn, är för trött nu  :yawn:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #6 skrivet: 2011.11.20 - 21:04:57 »

Den odlade laxen var inte heller bra. Vad sjutton ska man äta? Jo jag äter gräskött men man vill ju ha omväxling i kosten. Man får lust att strunta i alltihop och äta vad som helst.
Loggat

idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #7 skrivet: 2011.11.20 - 22:52:44 »

Tina, jag börjar också känna mig rätt uppgiven.
Funderar just vad min daglig makrill har innehållit  :shock:

Vi har ju undvikit Vättern-Rödingen efter larmet att de gravida skulle inte äta det mer än en per år.
Fiskarna säger att " ju det gäller bara gravida...." vi andra är ju inte gravida så det är ingen fara  :smack_head:

Visst har vi inte fått röding så ofta heller , kanske ett par stora / år. Men nu vill jag inte ha något mer, alls.

Sillen trodde jag att det var just lite bättre  :cry:, östersjöfisken var ju katastrof ju, gråter med dig Hemul.

Jag har en torskpaket, 3 sillpaket och en vildfångad fisk i frysen därefter funderar jag länge innan jag vågar köpa.
Ska jag tillåta barnen att äta fisk i skolan  :eeek: :mad_viking:
Tänk om de blir förgiftade både med odlade fiskar( antibiotika och annat skit + alla dessa gifter som nu är mätta)
Jag tror faktiskt att jag förbjuder dom att äta fisk härefter.... :sneaktongue:

Nu måste vi tänka igen om detta hur olika olika folkslagen har ätit på denna planet.
Det måste finnas ökenfolk som inte fått så mycket fisk.... eller?  De har fått sin omega 3 från någon annanstans.

Jag tvivlar inte att våra fiskar är giftade, men samtidigt undrar jag om detta nu är ett jippo för att få folk att köpa mer odlat asiatisk/afrikanst fisk bara för att deras staplar ser bra ut i denna studien. (Fast ingen pratar om förebyggande antibiotikabehandlingar med odlat fisk i Asien...)

Jag börjar bli lite trött på nötkött och tjatar här hemma ibland att vi måste väl börja köpa något annat också.
Men maken håller nog ännu hårdare på vår nötköttlinje härefter. Fast jag vill börja snart smuggla in lite bosarpkyckling också.
Vildsvin har vi fått smaka under hösten nu, och alla andra har gillat det, men inte jag. Får se vad vi säger om skinkan till jul.
Jag har sparat ett par skinkabitar till december.

Det finns väl KRAV-fisk kvar på "OK"-fisklistan, kanske, om den är odlat i en sluten renat vattensystem... är den det??? :shake_head:
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #8 skrivet: 2011.11.21 - 00:28:16 »

Som sagt, det är säkert lika illa med köttet, speciellt de feta bitar som vi gillar. Tungmetaller och mycket annat lagras ju i fettet.  Nåt måste man ju äta. Flamskyddmedlen finna ju överallt.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #9 skrivet: 2011.11.21 - 09:06:44 »

Jag har också funderat på det där med att det måste ju finnas folkgrupper som inte kunnat äta fisk på grund av sin geografiska position. Eller har de fiskat i något vattendrag? Främst tänker jag på hela asien. Det är ju ett väääääldigt stort landområde. Det måste ju finnas någon folkgrupp som inte har haft tillgång till fisk som föda, vad åt de ist?

Idalinda, vilt över lag är väl ganska bra? Menar att det finns ju mer än svin om man vill äta vilt. Vi åt älggryta här om dan  :drool:

Fisken i vår frys åker ut iaf, kan inte njuta av maten om jag hela tiden känner att jag sitter och slevar i min gift. Fast gifter finns, som hemul säger, precis överallt. Jag sitter rätt mkt framför datorn, och det är ju rätt mkt flamskyddsmedel i alla datordelar. Tangentbord, mus, säkert kontorsstolen och skrivbordet med som är från Ikea. För att inte tala om när man ligger i soffan eller har gått och lagt sig.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.11.21 - 09:40:06 »

Kag har läst att inlandsstammar idkade byteshandel med kusstammar och fick torkad fisk, rom och tång och sånt. Hur nu nån kan veta det. Och det kunde ju bara funka i närheten av kusten ivf. Men de behövde nog inte äta fisk för att få i sig omega-3 på den tiden, men det finns ju andra näringsämnen i havsmat.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
idalinda
Extraterrestrial
********

Smörklickar: 41
Offline Offline

Antal inlägg: 6909



« Svara #11 skrivet: 2011.11.21 - 10:52:50 »

Vild är säkert bättre än annat, jag är bara inte någon vildfantast, gillar inte smaken, men kan visst äta det.
Tacka vet jag vår naturbetes-nött med naturlig omega-3 .
Loggat
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #12 skrivet: 2011.11.21 - 11:02:40 »

Men det pratas ju om att det bara är en av de tre essentiella aminosyrorna som finns i sånt kött. De andra finns bara i fisk och annan marin mat. Kroppen kan tydligen omvandla den ena till de andra två men i väldigt låg utsträckning. Men jag har ingen aning om hur mkt man behöver och hur mkt i väldigt låg utsträckning är så det säger mig inte så mkt iaf.

Kanske har de hittat spår av fisk, ben eller något, hos "inlandsstammar" och därför tror att de har bytt varor med "kuststammar"?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.11.21 - 11:43:55 »

Jo, så är det väl.

Menar du att inte alla omega-3-typerna finns eller vad då?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #14 skrivet: 2011.11.21 - 11:53:54 »

Ja, alltså det finns ju tre olika omega-3-fettsyror. Nu kanske jag formulerar mig helt koko, men det är bara för att jag inte fattar det till 100%  :laugh: De har olika beteckningar, ALA, EPA och DHA. ALA är den man får i sig via växter och nötter/frön t.ex. linfrön. Jag antar, obs antar, att det är den sorten som är i naturbeteskött också eftersom de äter gräs. Kroppen kan omvandla ALA till EPA och DHA men endast i väldigt små mängder. Antar att de andra två omega-3-fettsyrorna finns i fiskar, eller rättare sagt alger och fiskarna får i sig fettsyrorna via alger eller andra fiskar som äter alger.
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Sidor: [1] 2 3 ... 5   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544