Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 20:42:37 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fluortandkräm  (läst 7316 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« skrivet: 2011.11.28 - 09:33:36 »

Idag har jag varit på kontroll av tänderna, jag gör det med 1,5 års mellanrum. Senaste åren har jag haft en hål som tandläkaren låtit vara. Nu har jag slutat med fluortandkräm sedan 2 år tillbaka och var lite orolig för hur det gått med hålet. Tänk det hade försvunnit och tanden lagat sig själv, helt utan fluor. Sedan kan jag då inte låta bli att tänka på när jag var liten och fluortanterna terroriserade oss stackars barn med fluorskölj, då hade jag alltid minst 2-3 hål att laga varje år. Tänk om vi blivit lurade i alla år, att fluor är skadligt för tänderna istället för tvärt om. Har något sett forskningsresultat som visar att fluor minskar förekomsten av hål i tänderna?
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.11.28 - 09:59:56 »

Jodå, men jag tror inte det gör hål direkt. Men det var nåt annat och sen såna där vita fläckar man kan få, men det får man inte av tandkrämen. Jag läste någonstans förut, men vet inte om det är sant, att i vissa stater i USA måste det numera vara varningstext på produkter med fluor, detta efter att de fluorerat dricksvattnet i åratal.

Barry Groves har massor om fluor minns jag, har t.o.m. skrivit en bok om det.
http://www.second-opinions.co.uk/

Jag har inte varit till tandläkarn på 100 år, men hade jag större hål skulle jag väl känna nåt. Har använd bikarbonat i ungefär 6 år tror jag. Det bästa är att slippa den är vidriga pepparmintssmaken. Har alltid avskytt de där starka tandkrämssmakerna, men det finns ju inte mycket alternativ där.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tina

*******

Smörklickar: 22
Offline Offline

Antal inlägg: 2830



« Svara #2 skrivet: 2011.11.28 - 10:25:53 »

Jo weleda har en en tandkräm som inte smakar någonting, en gul tub. Svindyr förstås. Nä jag tror inte fluor ökar mängden hål men minskar inte heller. Jag var lite nervös för det där hålet jag haft länge. Jag tycker i alla fall det är skönt att jag utan att oroa mig kan stryka ännu ett giftintag från listan.
Loggat

hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.11.28 - 10:32:01 »

Jag vet, de vanliga menar jag.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #4 skrivet: 2011.11.28 - 10:55:24 »

Jag har inte vågat testa andra än de vanliga tandkrämerna man köper i affärn. Weledas produkter luktar så speciellt tycker jag, och inte på ett positivt sätt  :sad: Har tänkte testa, någongång iaf  :lol1: Har hittat en bambutandborste http://www.loveko.se/naturligavbambuekotandborstenmjukvuxen-p-805.html?cPath=277 jag ska beställa och testa med  :nod-yes:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #5 skrivet: 2011.11.28 - 11:02:13 »

Jag körde med en Wileda ett tag. Jag tyckte den smakade gott, men jag gillar inte kalkbaserade tandrämer. Känns lite mjöligt i käften. Och så trorkar det lätt i tuben för det går lätt hål på den (tunn plåtfolie).

Prova bikarbonat. Det smakar bara svagt salt. Bikarbonat alltså, inte bakpulver.

Förresten kan man borsta med vatten bara också. Man behöver nog inte nåt medel varje gång.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #6 skrivet: 2011.11.28 - 11:24:13 »

Men använder du bara och endast alena bikarbonat?  :eek: Förlåt min enfaldiga okunskap men...bliré rent då?  :shy:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #7 skrivet: 2011.11.28 - 11:35:35 »

Jarå. Det blir rent med bara vatten också, man får hålla på lite längre bara.

Man kan nog lösa upp bikarbonat i vatten i en burk, göra en gröt liksom. Men jag är slösig, så jag skakar ut lite i handflatan bara och droppar lite vatten på så det börjar lösa sig, sen kör jag.  :mad_viking:

Testa en gång. Det är faktiskt en väldig behaglig känsla, ren utan att det smakar något alls. Ta inte för mycket (då blir det väldigt salt) och kör inte in kristallerna som de är i käften. Då river det.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #8 skrivet: 2011.11.28 - 11:41:03 »

Såg på innehållsförteckningen på en "eko-tandkräm" och såg ut att vara bikarbonat i. Vad är bikarbonat egentligen?
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.11.28 - 11:42:57 »

bikarbonat ar natriumbikarbonat....  och natrium ar en del av salt...
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #10 skrivet: 2011.11.28 - 11:48:10 »

Klassiska tandkrämer var baserade på antingen bikarbonat, salt eller kalk. Resten var bara kosmetiskt. Nu gör de dem väl på plastkulor och nanopartiklar.  :confused3:

Natriumbikarbonat, inget konstigt alls. En fördel är att det neutraliserar syra, om man är rädd för syraattackerna efter måltid.  :whink:

Kalk för tandborstning går att köpa, men som sagt, inget kul i käften. Vanligt koksalt kan man också ta, men det blir jävligt salt. Blir torr i munnen efteråt. Bikarbonat har bara en svag sälta. Som att borsta tänderna med vichyvatten smakar det kom jag just på! :surprised:

Finns i bakhyllan. Rätt billigt i större påse på Willys. Har man tur kan man hitta såna där stora kiloburkar som de säljer kryddor i t.ex. på invandrarbutker. Kostar typ 50 spänn och man har till dödagar. Det är ju bra till annat också, rengöra spisen och gud vet vad.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.11.28 - 12:54:16 »

I holland finns det inte att kopa i vanliga matbutiker men pa apoteket finns det som "magsalt" Dock pa invarandrarbutiker finns storpaket. Knasigt varre!
Loggat



hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.11.28 - 13:52:17 »

Men man kan ju använda bikarbonat i bakning? Kan man väl?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #13 skrivet: 2011.11.28 - 18:23:00 »

Jo, men holländarna är inte så bakiga. Eller, dom håller på att bli det med den där "cupcake" ragen som härjar nu... Dom ser fina ut men jag har alltid tyckt dom smaklösa. Ganska tråkiga muffins och sen lägger man på glasyr som bara smakar sött och är full av färgämnen..
Loggat



Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
8: Undefined index: googletagged
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Themes/core_mod/Display.template.php (main sub template - eval?)
Rad: 544