Fetbobbas Forum

Forum för folk som tycker
fett är fint!

 

Vi har förstått att kostråden är alldeles galna. För mycket kolhydrater och för lite naturligt fett gör oss sjuka. Gifter och tillsatser gör oss sjukare.
Vi vill äta naturlig, näringsrik och opåverkad mat.

Tapatalk enabled RSS feed 2024.03.28 - 15:45:31 *
Välkommen Gäst. Var snäll och logga in eller registrera dig som ny medlem.

Logga in med användarnamn, lösenord och önskad sessionslängd
 
   Startsida   Hjälp Sök Kalender Logga in Registrera  
Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Pasta (spagetti) för LCHF?  (läst 31969 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
8: Array to string conversion
Fil: /home/meow/domains/fetbobba.net/public_html/forum/Sources/Subs.php
Rad: 2411
Tove
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« skrivet: 2011.09.27 - 17:43:26 »

Hej!
Har letat efter LCHF-pasta (typ spagetti) utan att lyckas. Finns det någonstans, eller är det en vansinnig idé?
Mvh, Tove
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #1 skrivet: 2011.09.27 - 18:39:27 »

Hej!  :wave:

Det enda jag vet är mer nudlar, glasnudlar. Shirataki heter de och är gjorda av nån konstig växt som heter konjac. Bara det.  :tongue: Vet att Japanska Torget i Sthlm har, men det finns nog på de där LCHF-butikerna på nätet också. Dyrt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shirataki_noodles
http://www.japanskatorget.com/
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Ekub
Superhero
******

Smörklickar: 15
Offline Offline

Antal inlägg: 1471


« Svara #2 skrivet: 2011.09.28 - 19:40:09 »

Konjac kallas även för jams, låter inte lika exotiskt  :tongue:
Loggat

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv - Kierkegaard
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #3 skrivet: 2011.09.28 - 20:15:24 »

Ja, men det är inte samma som man normalt kallar jams.   :nono:

http://en.wikipedia.org/wiki/Konjac
http://en.wikipedia.org/wiki/Yam_(vegetable)
http://en.wikipedia.org/wiki/Sweet_potato
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tove
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #4 skrivet: 2011.09.29 - 12:55:12 »

Tack för svar! Jag hittade en variant på LowCarbShop, kostar ungefär lika mycket som Shirataki men har 10 gr kh/100 gr. Dessutom är det en del ingredienser som jag känner mig lite osäker på, t.ex. "Potassium Chloride" (pottaska?). Jag letar också recept på pasta man kan göra själv... fast jag kanske snart kommit fram till att det är adjöss med pasta, helt enkelt? Det är bara det att spegetti etc ju är så gooott :dribble:...
Loggat
Corny

*******

Smörklickar: 25
Offline Offline

Antal inlägg: 2562



« Svara #5 skrivet: 2011.09.29 - 13:38:02 »

Nu låter väl jag skittråkig, men vitkålsspaghetti är inte så dumt. Det har jag använt till både köttfärssås och carbonara, och båda rätterna smakar utmärkt! Det som väl är skillnaden är att det inte går att "rulla upp" vitkålen på gaffeln.
Loggat

Ibland så är man någon annan än den man ser ut att vara.
Mynlen

********

Smörklickar: 36
Offline Offline

Antal inlägg: 6507


låt bli MIN OST!


Hemsida
« Svara #6 skrivet: 2011.09.29 - 13:44:58 »

jag åt spetskåls"pasta" med köttfärssås igårkväll och resten nyss till lunch. MUMS, jag tror jag tom tycker det är godare, mer crunch.

Sen tycker jag, hur tråkig jag nog är, att man inte måste leta efter för många substitut... att det är bättre att komponera måltider från det man har och inte försöka göra något som liknar pasta typ.  Att bara äta köttfärssås är ganska tråkigt men (råa) fint strimlade spetskålen är jättegod till. Och nyttig!
Loggat



Sorla

********

Smörklickar: 32
Offline Offline

Antal inlägg: 5277



« Svara #7 skrivet: 2011.09.29 - 15:54:50 »

Hittills har jag inte hittat något som slår tunna omeletter till köttfärssåsen och så sallad till det. Det är gott och mättar fantastiskt bra. Omelett på 1 ägg och en halv dl grädde, salt och peppar. Det ska räcka till ca 3 tunna omeletter :lick:
Loggat

Jag letar efter ett sätt att leva i harmoni så att inte migränen får ta över och bestämma över mig och mina kära. Vilken mat jag stoppar i mig är ett av sätten att påverka balansen. Hur jag sover, tränar och ostressar är några till. Men vägen är slingrig och smal. Vissa dagar är smalare än andra.....
/LO

******

Smörklickar: 17
Offline Offline

Antal inlägg: 1269



« Svara #8 skrivet: 2011.09.29 - 19:48:41 »

Strimlar man omeletten fint så blir det också lite spagettilikt! Men riktig pasta är borta!
Loggat




LCHF-are sedan september -06. Gått en graviditet på LCHF. Jag mådde utmärkt och födde ett friskt barn.
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #9 skrivet: 2011.09.29 - 20:09:00 »

Dessutom är det en del ingredienser som jag känner mig lite osäker på, t.ex. "Potassium Chloride" (pottaska?). Jag letar också

Kaliumklorid, KCl. Samma som ersätter en del av natriumkloriden i t.ex. Seltin. Ska ju vara nyttigt.

Men jag tycker också de där nudlarna verkar lite äckliga. Ligger ju i nån vätska som luktar urp tydligen. Japanska Torget hade åtminstone förut en torr variant också.
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
Tove
Newbie
*

Smörklickar: 1
Offline Offline

Antal inlägg: 6


« Svara #10 skrivet: 2011.09.30 - 13:21:15 »

Nu låter väl jag skittråkig, men vitkålsspaghetti är inte så dumt. Det har jag använt till både köttfärssås och carbonara, och båda rätterna smakar utmärkt! Det som väl är skillnaden är att det inte går att "rulla upp" vitkålen på gaffeln.
Du låter inte skittråkig, jag tycker det verkar vara ett vettigt alternativ, ock köper man en sådan där rivmojäng som roterar grönsaken (Spiromat?) så kan man ju faktiskt snurra upp "spagettin" :lol1:. Äter du kålen rå eller kokar du den först?
Loggat
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #11 skrivet: 2011.09.30 - 13:29:34 »

Vi äter kålen syrad! :banana:

Sorry Tove. Jag utgick från att du menade något så när riktig pasta! Vill du ha alternativ till pasta är det ju lättare! Jag tror man förväller kålen, det gör ivf jag. Blomkålsris är ju också poppis, även om inte pasta då. Idalinda odlar spagettipumpor.

Själv har jag funderat på en sån där rolig manick som de säljer bl.a. på Lidl och olika stormarknader ibland, men inte kommit mig för. Vet inte vad den heter, men den gör långa knorvar av alla möjliga grönsaker som man matar in. Kan tänka mig att gurka är rätt gott och man kan säkert förvälla knorvar av olika rotfrukter också. Kålrotsspagetti låter väl inte så dumt?
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig
hemul
Administrator
*****

Smörklickar: 63
Offline Offline

Antal inlägg: 31106



Hemsida
« Svara #12 skrivet: 2011.09.30 - 13:31:37 »

Nämen, det var nog en sån manick du pratade om!  :lol1: Läste visst lite slarvigt. Inte min dag idag.  :shy:
Loggat

Fett är fint! | Marit Paulsen, go home! | Sverige ut ur EU!
Glucose is the energy of life - Robert  Lustig